Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#51500
Hej

Jeg har læst artiklen om "Tv købsguide". Dog har jeg brug for lidt hjælp til forståelsen af HD ready og HD ready 1080p.

Forstår at et HD ready 1080p LCD tv kan modtage digitale signaler uden at konvetere dem. Altså modtage med 24 fps.

Vil det sige at at almindeligt HD ready tv ikke kan modtage signaler fra eks. en blu ray afspiller uden at skulle konvetere som går ud over billedkvaliteten?

Håber i kan hjælpe

Tobias
Af xprezz
#51508
Hej Tobias,

du blander begreberne lidt.

Et digitalt signal kan være i mange formater, det har ikke noget med opløsningen at gøre. Lad os sige du modtager digitalt TV skal du bruge en digital tuner eller en box. Føder du dit fjernsyn med signal fra en blueray afspiller via HDMI er dette også digital, det kræver blot et HDMI stik.

Opløsningen og skalering er en anden ting. For at et tv skal være HD ready skal det kunne vise et 720p / 1080i signal, her er der tale om opløsningen. Lige gyldigt om du køber et tv der er full HD (1080p) eller blot HD ready (720p) vil du altid skulle skalere. Det er utopi at tro at man kan modtage alt i én opløsning derfor kommer dit TV til at skulle skalere til dets oprindelige opløsning. Her er et af de områder hvor gode og dårlige TV skilles. Et godt tv vil altid vise et godt billede (så længe kildematerialet er godt) uanset om det skalerer eller ej.

Du skal derfor ikke bekymre dig for meget om hvilken opløsning TV'et har, blot om det har en god scaler (der er selvfølgelig en række andre ting også)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51510
Jeg supplerer lige med lidt generelt information.

Forskellen på et ful HD TV og et alm. HD ready TV er opløsningen. Fuld HD betyder 1920x1080 punkter, hvor alm. HD kunne være 1024x720, 1280x720, eller måske 1366x768 punkter. Dvs. opløsningen på TVet er forskellig.

Udsendelserne på TV kan da også sendes i enten 720p eller 1080p (der er dog ingen kanaler i 1080p, men kun i 1080i) og det er sandt, at et fuld HD TV skal opskalere et 720p signal for at det fylder hele skærmarealet. Omvendt så skal et alm. HD Ready TV nedskalere et 1080p/i signal for at få det til at passe på skærmbilledet.

Du får blandet 24 fps ind i det hele, hvilket er noget rod, for 1080p er ikke det samme som 1080p24. Det er pt. kun film fra eks. BluRay der sendes i 24 fps og hvis dit TV kan modtage 1080p24 signaler og gengive dem korrekt, så har de 24 fps, som sådan, ikke en dyt med skaleringen at gøre. Det er udelukkende opdateringsfrekvensen der tales om dér. De fleste nyere TV er i stand til at modtage 1080p24, men ikke alle TV er i stand til at omdanne deres opdateringsfrekvens, så 24 fps vises korrekt. Dette har dog ikke noget med HD understøttelsen at gøre.

Hvis du er entusiast, så kan man få en ekstern skalár som sørger for op- og nedskaleringen, med større præcision end TVet selv kan klare, men for almindelige mennesker, så er det nok ikke det første man vil investere i.
Af Zubuu
#51530
Hej og tak for jeres svar

Det har hjulpet lidt men også skabt endnu større forvirring. Jeg er desværre lidt grøn indenfor det her med tv og prøver derfor at få lidt styr på det. Håber i kan bære over med mig...

Alt det her med digitale signaler tror jeg jeg har styr på og ligeledes at 1080i/p og 720p osv er opløsning er vist også forstået.

Så er der alt det her med skalering som jeg også har forstået til en vis grad. Jeg kan forstå at ligegyldigt hvilket opløsning min skærm har skal der altid skaleres alligevel.

Nu kommer vi så dertil hvor jeg bliver lidt forvirret? Er nu med på at 1080p24 er en opdateringsfrekvens og at det primært er fra blu-ray afspillere disse modtages. Men er "HD ready 1080p" logoet
http://www.pioneer.co.uk/images/eur/HDready1080p.gif
så ikke et stempel for at TVet kan modtage og vise disse signaler? Altså omdanne deres opdateringsfrekvens til noget om går op i 24? Citat fra "TV købsguide":

"HD Ready 1080p er som sådan samme historie, men denne mærkning sikrer, at der understøttes en smule mere end mindstekravene, og at du f.eks. kan modtage signaler fra en Blu-Ray afspiller uden at konvertere dem."

Eller er det mig som har misforstået logoet "HD ready 1080p"?

Håber i kan hjælpe mig med at få endeligt svar på dette så jeg kan komme ud og købe mig et tv der passer mine forbrug...

P.s. i må meget gerne skære ud i pap da jeg synes det hele er lidt forvirrende og svært at forstå
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51555
Først: Har du læst denne artikel?
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1183765992
Alle dine spørgsmål er sådan set besvaret deri.

Den "omdannelse" du omtaler er udelukkende møntet på opløsningen. Når der skrives HD Ready 1080p, så betyder det at skærmen har en opløsning på 1920x1080 punkter og derfor kan vise et Bluray billede uden skaléring. Det betyder ikke at TVet er i stand til at ændre sin opdateringsfrekvens. Denne funktionalitet er ikke et krav til at få HD Ready 1080p mærkatet.

I specifikationerne for et TV vil man typisk kun skrive, at TVet er i stand til at modtage 1080p24 signaler, men det garanterer ikke at skærmen:
- Har 1080p opløsning
- Kan vise en opdateringsfrekvens, der passer til 24 fps
De fleste TV er i stand til at modtage signalerne og herefter omdanne 24 fps til eks. 50 Hz eller 100 Hz afhængigt af hvilken frekvens skærmen opdaterer ved.

Et TV der er i stand til at afspille film ved x24 Hz, vil kunne vise en opdateringsfrekvens på eks. 72 Hz, 96 Hz eller 120 Hz. Dette
Af Zubuu
#51599
Ja har læst artiken men var stadig ikke helt med på hvordan tingene hang sammen...

Men tusind tak for hjælpen... Er med nu og følger mig bedre rustet på det område i hvert fald...