Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af kthomsen
#51315
benjaminhviid skrev:Det virker som om at man skal bruge forskellige kalibreringer før, under og efter de 100 timers break-in.. kan det passe?
Hehe, før break-in ser du ikke noget, så da er det ligemeget hvilke indstillinger du bruger. Men ja i break-in bruger man gerne lavere kontrast m.m.
Jeg vil dog sige, at med de plasma vi har idag, skal du bare se noget forskellig tv og ikke være for påpasselig med break-in. Bare du ikke fyrer totalt op for kontrast, lys osv.
Af benjaminhviid
#51320
kthomsen skrev:
benjaminhviid skrev:Det virker som om at man skal bruge forskellige kalibreringer før, under og efter de 100 timers break-in.. kan det passe?
Hehe, før break-in ser du ikke noget, så da er det ligemeget hvilke indstillinger du bruger. Men ja i break-in bruger man gerne lavere kontrast m.m.
Jeg vil dog sige, at med de plasma vi har idag, skal du bare se noget forskellig tv og ikke være for påpasselig med break-in. Bare du ikke fyrer totalt op for kontrast, lys osv.
Okay, så du mener ikke, at man skal gøre så meget i break-in bare man ikke sætter konstrasten og brightnessen for højt? Vil jo gerne bevarer mit tv så godt som muligt.. Så kan jeg godt køre med det resultat jeg får ud af kalibreringen (AVS' gratis kalibering) under break-in perioden? Eller skal jeg starte break-innen med at sætte den lavt, og derefter gradvist forøge den, indtil jeg har brugt tv'et i omkring 100-150 timer?
Brugeravatar
Af kthomsen
#51359
Jeg vil mene at du bare kan køre med tv'et med rigtig indstilling fra starten, der giver det mest korrekte billede. Har du sat det til det, så er kontrast og lys heller ikke for højt.
Så istedet for at køre med meget lave indstillinger i starten for at køre tv-et til, så sæt billedet korrekt og se noget tv istedet. Bare du lige i startet er bare en lille smule påpasselig med statiske billeder og sorte rammer i mange timer.
Især Panasonics plasmaer skal have en del tæsk før der er meget retention. Og der skal jo endnu mere til for at få burn-in.
Ved break-in forlænger du heller ikke levetiden meget på TVet. Jeg vil ihvertfald mene det er ligemeget om det holder 11 eller 12 år. Jeg skal nok have nyt inden da alligevel. :D