Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Broffen
#51202
Mine planer er at jeg skal investere i et fladskærms tv.

Problemet kom da jeg læste fladpanels guide, for jeg læste at et normalt tv signal kun vises i opløsningen 720x576 og derfor i mit hovede vil jeg ikke kunne få et ligeså godt billede som mit nuværende 14" CRT tv. Har planer om et 32"

Jeg bor i et område hvor vi går ind under Slagelse Byfællesantenneanlæg og det vil sige jeg ikke kan få en antenne osv. Det eneste jeg kan få for at få et bedre billede er at jeg tager en pakke som stofa kalder "Digital-tv Zaptor "

Så mine første spørgsmål vil være
- Kan det betale sig at købe et fladskærms tv til kabel tv?
- Hvis nej, nogle der har erfaringer med stofa's zaptor?


Hvis det ikke kan betale sig at købe et tv for mig, så er dette ligemeget :)
´
Villle bare høre om i kunne anbefale et tv under disse krav:
- Tvet skal være et 32" (har nada plads)
- Tvet skal have et klart billede når jeg kobler det til computeren
- Tvet skal ha en pris på max. ca. 5000 kr
- Det er billedkvaliteten der skal prioteres højest

Jeg takker mange gange på forhånd O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51209
Husk på at et normalt TV signal også kun har en opløsning på 720x576 punkter - dvs. TV, digitalt TV, DVD. Det er kun HD TV og BluRay der giver dig opløsninger højere end det der kaldes Standard Definition (SD = 720x576). Hvis du ikke har adgang til HD TV eller BluRay, så kan dit 14" CRT TV vise præcis den samme detaljegrad som et 30.000 kr. fladskærms-TV.

Du får adgang til digitale kanaler med en Zaptor-boks, men de fleste af disse vil stadig kun være i 720x576 punkters opløsning, men blot være digitale. Der findes ganske få HD TV kanaler, som ofte sendes i enten 720p formatet eller 1080i formatet. Med disse vil du få et bedre billede på en fladskærm.
Af Broffen
#51212
Jeg takker mange gange :)

Så skal jeg nok ud og investere i et tv, så er det store problem bare hvilket.

Men hvorfor er det så at de fleste gerne vil have digitalt tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51215
Hvis du har CRT TV, så er digitalt TV ret ligegyldigt. Det vil ikke give nogen synderlig forskel.

Med en fladskærm derimod, så er selve skærmen i forvejen 100% digital i sin behandling af billedet, hvilket går ret dårligt i spænd med støjfyldte analoge signaler som du hiver ned med antennen eller via kabel-TV. TVet skal bruge mange kræfter på at omdanne de analoge signaler til et digitalt signal og resultatet er et uskarpt billede. Med digitale signaler skal skærmen ikke kæmpe med rensning af samme mængde støj og de-interlacing af signalet. Den største hurdle er basalt set blot at få skalaret de 720x576 punkter op til den opløsning TVet har (hvilket nok er 1366x768 eller 1920x1080 punkter afh. af modellen).

En fladskærm kommer først RIGTIGT til sin ret når du viser HD TV på den. Alt andet må betragtes som en midlertidigt løsning.
Af Broffen
#51218
Oki
Men er der så stor forskel på billedkvaliteten at du vil anbefale at jeg skal få fat i digitalt signal?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51248
Det kommer an på hvor godt (ringe) dit analoge signal er. Mine forældre har et ret godt analogt TV signal og på SD kanalerne er det ofte svært at se forskel på deres Yousee boks og det almindelige analoge signal.

En lille hage ved dette er også, at det digitale signals kvalitet afhænger af signalstyrken af dit antennesignal, så hvis du har et ringe signal i forvejen, så vil du nok også komme ud for, at du får fejl i billedet på den digitale side. Der er dog visse kanaler som skiller sig ud, såsom DR1 og DR2 og så naturligvis de kanaler der kan modtages i HD.

Digitalt TV er ikke en mirakelkur mod ringe TV-billede. Opløsningen er stadig en væsentlig hæmsko. Du får blot mindre støjfyldte billeder med et digitalt signal, hvilket igen typisk vil medføre at billedet bliver skarpere. En del af skylden for at de digitale signaler ikke er så super-gode, som man kunne håbe på, er også at TV-udbyderen komprimerer signalerne forholdsvist hårdt for, at få plads til flere kanaler uden at bruge mere båndbredde.
Af Wired
#51268
Det er ikke min mening at agere trådkaprer, men det forekommer mig at det lader til at det er bluray film og spilkonsoller som reelt set driver salget af fladskærmstv på billedsiden. Jeg ved naturligvis godt at hr. og fru Danmark køber fladskærmstv af andre årsager, men at tvsignalerne fortsat bliver leveret i en middelmådig opløsning selv efter overgangen til digitalt signal er vel problematisk i en branche og med produkter der er i stand til at levere så meget mere end signalet tillader?

Det er da også helt ude i hampen at tv-udbyderne komprimerer signalerne så kraftigt. Man får indtrykket af at tv-producenterne står med højteknologiske tv og trækker i tovets ene ende, mens tv-udbyderne trækker i torvets anden ende med hårdt komprimerede signaler.

Er der virkeligt ikke båndbredde nok til højtopløselige tv-signaler, så man kan få glæde af sit fladskærmstv i andre henseender end bluray og konsolspil?