Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#51051
Sønnike har med lidt hjælp investeret i et Samsung 26 tommer lcd til 8000 kr. for 2½ år siden. Her for 14 dage siden da han tændte for fjernsynet, begyndte det at lave blå farve i den hvide farve , og efter et par min rykkede skærmbilledet sig ca. 3 cm mod højre og der kom en blå bjælke i lodret i venstre side. Vi prøvede at tænde fjernsynet igen med samme resultat. Efter følgende fandt vi ud af, hvis man ”klappede” fjernsynet lidt på venstre side, gik det i selv igen. Men det kommer igen, og der ”klappes” lidt og det virker igen.

Laaaaaang forhistorie, men mit spørgsmål lyder om der er nogle erfarende herinde, som kan fortælle, hvad der måske kan være galt, og om det overhovedet kan betales sig at reparere på fjernsynet. Ringede ellers til Samsung og ville om høre om deres produkter ikke vare bedre end til 2½ år. Svaret var fra helpfunktionen: Elektronik er elektronik, og det er skrøbeligt.
Af sketchpad
#51052
Mht. den information du ovenfor giver, så vil jeg umiddelbart
sige at det er "gummi-listen" til LCD-panelet der har kommet
løs, dvs. der er kontaktproblemer mellem printet og LCD-panelet.

"Gummilisten" er i princippet en lille fladkabel med masser af små ledere der leder signaler frem til panelets små kontaktpunkter, hvis den bliver en LILLE smule forskudt, eller blot får lidt støv mellem - er det nok til at give symptomer som du har beskrevet her, det er sjældent det sker idag, det
sker som regel for små grafregnere og bærbare...og knapt så
tit på større stationære skærme.

Jeg tror desværre ikke det kan betale sig at reparere, fordi jeg ved af erfaring at det er et sandt helv.... at skille alle elementerne til fladpanelet af, der er nemlig et visst tryk (pres) på det område hvor gummikontakterne er fordi der skal være god kontakt, der er ofte flere lag med LIM/tape før man kommer til printet, og så skal printet strammes bagefter til gummiet...og det er MEGET tricky, og kan ende galt, selv for den mest erfarne servicemand.

Hvis du kender en der roder lidt med elektronik kan du jo give ham en "belønning" hvis han klarer at udføre det jeg lige har beskrevet (nemlig rense gummikontakterne, og montere det ordentlig bagefter)...eller forsøge det selv, det kan godt klares hvis du er typen der "klarer ting selv" og er fingernem, men det kræver en pokkers masse tålmodighed og kærlighed, og de fleste værksteder gider ikke reparere
uden at blot skifte panelet da det virkelig ville koste
dig nogle timers arbejde (hos en prof)...så kan du jo
sagtens få en ny 26" for pengene...

Men prøv, det er værdt et forsøg FØR du kasserer skærmen,
jeg har gjort det nogle gange med held - men det er hårdt arbejde ;)
Af BjarneR
#51643
Tak sketchpad for det udførlige svar. Dejligt med gode og uddybende svar… Kender en ”servicemand” der som du, nævnte at det sikkert var/er panelet som giver de kvaler med blå streger. Og den eneste løsning nok var at skifte panelet. Men sådan et panel er sikkert dyrere i anskaffelse end et nyt fjernsyn til 3000 kr.. Må nok gå den tunge gang, og hjælpe knægten med at få et nyt fjernsyn til værelset..