Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#50947
Jeg kører for tiden tv over en ganske almindelig analog antenne (kan tage dr1 og tv2), hvor der fra antennestikket i væggen og mit tv er ca 30 meter, og derfor har jeg kædet 3-4 antennestik sammen for at det skal kunne forbindes..

Men jeg ville høre hvor meget mit tv-signal ville forbedres hvis jeg købte ét langt antennestik i stedet for at forbinde flere sammen, samt hvor meget kvaliteten på billedet ville stige hvis en købte en dvb-t tuner ( så jeg også kan tage dr2).. Er der så andet jeg kan gøre for at forbedre mit tv-signal?

Glædelig jul!
Brugeravatar
Af kthomsen
#50948
Du skulle helt klart få dig en DVB-T tuner og en stueantenne dertil, til at modtage de digitale kanaler!
Jeg er ikke mester i antennerne og hvilke der er gode til enten indendørs eller udendørs digital modtagelse(de er små nu til dags) og om der skal være strøm til eller ej. Men mon ikke der er nogen herinde der har en idé?

30m kabel om det er 1 eller flere kabler er ikke det bedste man kan gøre for at få et godt signal!
Af benjaminhviid
#50951
kthomsen skrev:Du skulle helt klart få dig en DVB-T tuner og en stueantenne dertil, til at modtage de digitale kanaler!
Jeg er ikke mester i antennerne og hvilke der er gode til enten indendørs eller udendørs digital modtagelse(de er små nu til dags) og om der skal være strøm til eller ej. Men mon ikke der er nogen herinde der har en idé?

30m kabel om det er 1 eller flere kabler er ikke det bedste man kan gøre for at få et godt signal!
Ved det, skal også have installeret antenneindgang nærmere mit tv.. Men du snakker om en stueantenne, hvad er det helt præcist den gør, når jeg også har en tagantenne? Kan du eventuelt linke til en, så jeg ikke render ud og køber det forkerte?
Af benjaminhviid
#50955
Jeg har ud fra digi-tv's dækningskort set, jeg at ikke bor i et område hvor det er muligt at fange indendørssignaler, så ville det ikke være spild af penge at købe en indersdørs antenne istedet for at bruge tagantennen til digitalt tv?
Og kan man ikke få en DVB-t modtager med hdmi interface? Synes det er utrloig svært at finde..
Sidst men ikke mindst, skal jeg så have en ny tagantenne for at modtage digitalt signal, eller er det tilstrækkeligt med den der er tilsluttet i øjeblikket, hvor jeg kører analogt signal?
Brugeravatar
Af kthomsen
#50970
Jeg er desværre ikke selv så meget inde i tagantenne, da jeg får ind gennem kabel. Men så vidt jeg ved burde din tagantenne virke fint, sålænge den ikke er fra antikkens tid. Der er noget med, at UHF antennen som er den til TV2 skal vendes 90 grader, men det burde de kunne fortælle dig det sted hvor du køber en digital modtager.

Det ideelle er helt sikkert at få et stik fra din tagantenne få meter fra dit tv og ikke 30m væk.

Stueantenne som jeg skrev om, kan godt bruges i områder f.eks. tæt på kbh. til at modtage digitale signaler istedet for en tagantenne.

Jeg har desværre heller ikke sat mig selv ind i DVB-T modtagere, da jeg har kabel, men jeg vil da tro der er nogle der kan hjælpe herinde, når julemaden engang er kommet igennem systemet. :D

Summa summarum: Hvis du ikke regner med at få digital tv gennem adsl/fiber/kabel i den nærmeste fremtid, vil jeg foreslå at få lagt et nyt antennestik ind i huset tæt på TVet og så finde en ekstern digitalmodtager med Mpeg2(2009)/Mpeg4(2012) og HDMI.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#50977
Et godt antennekabel vil helt klart være en god idé ligesom udskiftning af alle dine forlængerkabler også vil løfte kvaliteten. Jo færre samlinger, des bedre. Benyt desuden afskærmede stik i metal for at minimere støj (dvs. terminalen, der sættes i dit TV skal være i et metalhus).

Skiftet fra analog til DVB-T vil også gøre en hel del for modtagelsen, om end der ikke er voldsom stor forskel på et godt analogt signal og et DVB signal (så længe DVB signalet kun er i SD kvalitet, som det er tilfældet med de nuværende gratis kanaler). Fordelen ved DVB signalet er dog at du får ægte 16:9 format og ikke spilder opløsning på sorte bjælker i top og bund.
Af benjaminhviid
#50992
yakken skrev:Et godt antennekabel vil helt klart være en god idé ligesom udskiftning af alle dine forlængerkabler også vil løfte kvaliteten. Jo færre samlinger, des bedre. Benyt desuden afskærmede stik i metal for at minimere støj (dvs. terminalen, der sættes i dit TV skal være i et metalhus).

Skiftet fra analog til DVB-T vil også gøre en hel del for modtagelsen, om end der ikke er voldsom stor forskel på et godt analogt signal og et DVB signal (så længe DVB signalet kun er i SD kvalitet, som det er tilfældet med de nuværende gratis kanaler). Fordelen ved DVB signalet er dog at du får ægte 16:9 format og ikke spilder opløsning på sorte bjælker i top og bund.
Får en elektirker til at installere et antennestik i væggen ca 1-5 meter fra mit TV, så derfor kan jeg jo forholdsvis billigt købe et kvalitetskabel i den længde.
Men mit analoge signal er virkelig ringe, så derfor tror jeg, at springet til digitalt vil blive temmelig stort. Er der forskel på hvilken dvb-t tuner man køber? Kan i eventuelt anbefale en god en i omegnen af 4-500 kr?
Jeg er også ret hooked på, at man kan fjerne underteksterne, da jeg synes det kan være ret irriterende, at man mister så meget af filmen, da man fokusere på underteksterne ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51038
Jeg har desværre kun erfaringer med eksterne DVB-T dekodere i forbindelse med PC-brug, men du bør nok få fat på en model med HDMI udgang for at få signalet ført digitalt videre fra dekoder til TV (forudsat at det er et fladskærms-TV). Husk på at du vil skulle bruge boksens fjernbetjening til at skifte kanal fremover, så derfor kan det også være en idé at vælge en boks med en fornuftigt udseende én af slagsen.
Af benjaminhviid
#51042
yakken skrev:Jeg har desværre kun erfaringer med eksterne DVB-T dekodere i forbindelse med PC-brug, men du bør nok få fat på en model med HDMI udgang for at få signalet ført digitalt videre fra dekoder til TV (forudsat at det er et fladskærms-TV). Husk på at du vil skulle bruge boksens fjernbetjening til at skifte kanal fremover, så derfor kan det også være en idé at vælge en boks med en fornuftigt udseende én af slagsen.
Problemet er bare, at jeg slet ikke kan finde nogen dvb-t tuner med hdmi udgang, nogen steder :(
Ved du/nogen man kan finde disse?
Af lysan
#51053
Jeg har i dette efterår 'konverteret' fra en analog installation med div. gamle antenner på loftet, til en digital med en enkelt ny aktiv antenne fastspændt på brændeovns skorstenen lige over tagryggen på et étplans hus. Grunden var først og fremmest den samme som din - et elendigt analogt signal.
Jeg prøvede lidt forskelligt antenneudstyr, og brugte returretten såfremt resultatet ikke var tilfredsstillende. Enden er blevet en 'tallerken' antenne af typen UFO med efterfølgende Triax forstærker/fordeler liggende inde på loftet. Det fungerer med fuld knald på signalet, men da jeg fordeler ud til 4 steder, har jeg været nødt til at koble yderligere en forstærker/fordeler (Digiality) til en af udgangene på førstnævnte.

Signalstyrken vises fra et skærmbillede genereret af DVB-T boksene. De er købt hos netto-sat.dk, men også sat-com.dk er værd at nævne, hvor der bag sidstnævnte sidder mindst én meget kompetent person, der kan yde råd og vejledning. Hos de her nævnte, kan du også købe bokse med HDMI-out.

UFO'en er i øvrigt lige som Tertek antennen som sagt aktiv, og er af rundstråletypen, der ikke skal justeres ift. polarisation. Har man signal nok, er det naturligvis ikke nødvendigt med alt det aktive grej, men jeg bor selv et 'tovligt' sted ift. signalstyrke.