Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jonasbom
#50930
Hej alle.
Jeg har et le32a557 full hd. som jeg gerne vil slutte min computer til. Men hvilke kabler skal jeg bruge? Vga, og hvad ellers for at få det optimale ud af fjernsynet..

Jeg har forsøgt engang, kun med vga, da jeg afspillede mine film på computeren kørte media player, men med sort skærm, altså på fjernsynet, ikke på min computer. Hvad er problemet der? Tak på forhånd ;D

Udover det har jeg et Club 3d 7900 gtx grafikkort. Er der en mere optimal løsning end vga? Altså den bedst mulige løsning via kabler?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#50932
Den bedste løsning er et DVI til HDMI stik. Det kan findes i de fleste elektronikvarehuse. Så er forbindelsen digital modsat analog for VGA stikket, som du benytter nu.

Et VGA stik er dog også en fin løsning. Du skal blot sørge for at sætte opløsningen korrekt og sikre at der ikke er for meget støj ved f.eks. at tjekke om du får 1:1 pixelmapping. Det kan tjekkes med vores testprogram kaldet monitorTest - det findes på forsiden.

At der er sort skærm på dit Tv, mens der vises video på computeren, skyldes, at computeren i indstillingerne for dit grafikkort er sat som primær skærm og Tv'et som sekundær skærm. Det kan du sagtens ændres, så Tv'et fremstår som primær skærm og du derved får video billede på denne og sort skærm på Pc'en.
Af jonasbom
#51151
Tak for hjælpen. Så det vil sige fra dvi i computeren, til hdmi i fjernsynet? er det korrekt?
Og hvad med lyden? Går den også gennem de stik eller skal jeg have noget specielt til lyden? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51153
Dit grafikkort kan ikke føre lyden ud af DVI porten, så den skal du trække fra dit lydkort over i indgangen på dit TV. Der vil typisk være en indgang tilknyttet HDMI porten, som du kan tilslutte lyd til.

Det smarteste vil være at købe en DVI->HDMI adapter og så købe en rent HDMI kabel. På den måde kan kablet genbruges i fremtiden hvis du vil bruge det til eks. en BluRay afspiller. Hvis du planlægger at føre fuld HD signaler gennem kablet, så kan det være en god idé ikke at købe de aller billigste kabler. Typisk er et kabel certificeret til en given båndbredde, men hvis vi ikke snakker om 15 m lange kabler, så vil det oftest ikke være det helt store problem at få fat i et tilstrækkeligt kabel til fornuftige penge.