Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thg
#50756
Jeg har prøvet at indstille mit PX80 ligesom man anbefaler i testen af dette tv her på siden. Jeg syntes dog at det giver alt for meget lys, således at folks pander næsten er helt hvide/blanke og skinende.

Jeg undrer mig derfor over denne anbefaling, da jeg syntes det giver et meget underligt look og jeg har prøvet at vælge funktionen "Miljø" og så med 1 i skarphed og alle billedforbedringsmuligheder slukket og her syntes jeg faktisk den står ret godt og det kunstige lys i folks hoveder (specielt tv-avisen og lign. hvor der er spot på en person, er det meget tydeligt at personens ansigt lyser meget voldsomt op)?
Brugeravatar
Af kthomsen
#50757
Har slet ikke samme syn for sagen med mit PX80. Jeg er på yousee digital, men på den analoge synes jeg heller ikke jeg har "hvide pander".
Snarere syntes jeg i starten at billedet var en smule mørkt, indtil jeg havde vænnet mig til indstillingerne.

Men hvis du har fundet en indstilling du mener virker for dig, er det jo også det mest væsentlige. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#50768
Jeg har også netop sat et PX80 op efter vore egne anbefalinger og jeg oplevede heller ikke nogen problemer.
Af thomit
#50780
Jeg synes også at Rasmus' innstillinger er gode, de kommer meget nær det optimale man kan få ut av denne skjermen, uten å gå inn i service-menyen.
Miljø-modusen er for meg ubrukelig - det blir alt for mørkt og dunkelt.
Man skal huske at de forskjellige modus (Dynamisk, Normal, Bio, Miljø) også styrer noen aspekter man ikke når med fjernkontrollen - den viktigste er gamma. Bio-modus gir det gamma-forløp som er nærmest det optimale.
Af JKay
#50787
Er I sikre på at alle panasonic skærme er helt ens? Jeg sidder her med 2 helt ens DELL monitorer og hvis jeg indstiller dem ens, så er den ene mere varm i farven end den anden! Jeg tænker at der jo er tolerancer på diverse komponenter i alle apparater!
Brugeravatar
Af kthomsen
#50788
JKay skrev:Er I sikre på at alle panasonic skærme er helt ens? Jeg sidder her med 2 helt ens DELL monitorer og hvis jeg indstiller dem ens, så er den ene mere varm i farven end den anden! Jeg tænker at der jo er tolerancer på diverse komponenter i alle apparater!
Selvfølgelig er de ikke helt ens, men de går vel igennem en kvalitetstest af en måde, så de er næsten ens! Der burde ihvertfald ikke skulle indstilles meget forskelligt for at få nogenlunde det samme billede, og ikke vidt forskellige billeder.
Fra min tid hos IBM ved jeg ihvertfald, at alle IBM monitorer gik igennem flere forskellige test lige fra droptest (smidt ned fra 1½m højde på et gulv) til noget software der testede billedet.
Af thomit
#50800
JKay skrev:Er I sikre på at alle panasonic skærme er helt ens? Jeg sidder her med 2 helt ens DELL monitorer og hvis jeg indstiller dem ens, så er den ene mere varm i farven end den anden! Jeg tænker at der jo er tolerancer på diverse komponenter i alle apparater!

Nei, de er ikke ens, og det er heller ikke de forskjellige apparater (signalgivere) som Tv'en får input fra. Men disse uregelmessigheter bør ikke utgjøre svært store avvik på innstillingene - 1 til 2-3 "hak" (på en Panasonic) i den ene eller andre retning, vil jeg tro.
Men, når trådens initiativ taker her sier "alt for lys", så kan man tenke seg 2 ting:
1: Han/hun er vant til et bilde som er meget mørkt, og derfor vil et godt innstillet TV se for lyst ut - eller
2: Det er en feil på TV'en - f.eks. at kontrast er fra fabrikk justeret alt for høyt.