Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#50074
Hey folkens!

Jeg skal have et nyt TV til mit soveværelse, og jeg er blevet mest interesseret i henholdsvis, Sony KDL-40W4500 og Samsung LE-40A796.

Den skal primært bruges til film og spil.

Der er visse ting, som har gjort mig i tvivl omkring valget af disse to.

- W4500 skulle have nogle problemer med backlight bleeding?

- A796 koster lidt mere og har LED, men har meget høj input-lag, hvilket er dårligt for spil/gaming.

Disse ting har gjort mig i tvivl. Er der andre ting, som jeg burde at være opmærksom på?

Hvad skal jeg vælge og hvorfor?

Håber I kan hjælpe?

Tak på forhånd.
Af xprezz
#50082
Du må have et stort soveværelse ;;)

Jeg gamer mere end jeg ser tv og har et 796 og er slet ikke besværet af input lag. Jeg bruger det sammen med xbox360. Der er en game mode som nedsætter input lag til samme niveau som de fleste andre skærme, denne bruger jeg dog ikke.
Brugeravatar
Af Tech2007
#50107
xprezz skrev:Du må have et stort soveværelse ;;)

Jeg gamer mere end jeg ser tv og har et 796 og er slet ikke besværet af input lag. Jeg bruger det sammen med xbox360. Der er en game mode som nedsætter input lag til samme niveau som de fleste andre skærme, denne bruger jeg dog ikke.
Hm, er du sikker på at 796 ikke har høj input lag? Har også læst det i en anmeldelse hos "www.hdtvtest.co.uk/". Det undre mig bare, at du slet ikke har oplevet det?
Af xprezz
#50109
http://www.avforums.com/forums/lcd-tele ... s-led.html Læs denne tråd den er fyldt med 796 ejere der ikke er besværet af input lag.

Helt rigtig at hvis du måler input lag er den højere end på mange andre fjernsyn hvis du ikke slår game mode til. Realiteten er bare at de færreste kan mærke det. Jeg spiller også lag følsomme spil som guitar hero og spiller en del online, uden problemer.

Hvilken platform spiller du på?
Brugeravatar
Af Tech2007
#50132
Jeg spiller på en PS3. Har et Samsung LE-32R87 i værelset lige pt. og den har ingen problemer med lag.

Har godt læst på forummet, at der er nogen, som ikke har bemærket nogen form på input lag i forbindelse med spil, men jeg kan bare ikke forstå, hvorfor man skal understreger det så kraftigt i anmeldelsen, hvis den ikke har problemer med lag.
Af xprezz
#50137
Nej det er der ikke rigtig nogen der kan forstå. Hvis man måler input lag på 796 er det rigtig nok højere end gennemsnit, med mindre man slår game mode til. Som sagt er det svært at mærke i virkeligheden. Jeg kan kun anbefale at du aftaler en tid med hifiklubben hvor du kan tage din PS3 og et par spil du spiller meget med ned så kan du selv afgøre det.

Nu vil jeg vende tilbage til en gang Gears of War 2 online ikke besværet af lag :)
Af majbom
#50896
jeg har lige fået et 40W4500 for en lille uge siden og jeg blev meget skuffet over backlightbleeding, selvom jeg godt havde læst det flere steder, men jeg troede at det var i et mørkt lokale at man så det, men jeg så det selvom dr var lys i stuen.

nu er der som sagt gået en lille ue, og enten er det aftaget, eller har jeg vænnet mig til det, for det generer mig egentlig ikke mere, heller ikke selvom der er helt mørkt i stuen. jeg kan godt ane det, men jeg synes ikke at det er nær så tydeligt som i starten, hvor jeg var meget tæt på at returnere det. jeg spiller ps3 på skærmen, og det er simpelthen en fantastisk oplevelse, når man er vant til et 28" CRT-tv :)

jeg har ingen erfaring med samsungen...

held og lykke :)
Af tuff
#51295
Jeg fandt lige en artikel, der beskriver, hvordan man kan dæmpe backlight bleeding på sony kdl-40w4500: http://whathifi.com/blogs/television/ar ... d-tvs.aspx

Bare så folk med de problemer kan få det nogenlunde løst, da det ikke kan fjernes helt, men det skulle ikke være noget, man lægger mærke til.
Af jakobon
#51481
Personligt er jeg selv på udkig efter et nyt 32" HD fjernsyn med DVB-T & DVB-C tuner samt MPEG4 support, og jeg står også og holder Sony og Samsung op mod hinanden.

Forleden så jeg tilfældigt at en butik havde en masse fjernsyn til at køre den samme BD film ("Kung fu Panda"), og blandt gruppen af 32" fjernsyn stod tilfædigvis et Samsung fjernsyn og et Sony (KDL-32W4000) ved siden af hinanden.
Jeg kan ikke huske Samsung modellen, men jeg kan huske at opløsningen på det var 1366x768, hvor opløsningen på KDL-32W4000 er 1920x1080.

Det der virkelig slog mig var, at detaljegraden hos Samsung fjernsynet var væsentlig højere end hos Sony modellen - som endda har en væsentlig højere opløsning !
Helt i slutningen af filmen, hvor pandaen holder kung fu mesteren i hånden, kunne man f.eks. tydeligt se rynkerne på øjenlågene hos den gamle mester og hos pandaen kunne man praktisk talt se hver eneste sorte hår med en hvid spids. Mængden af detaljer var fantastisk !
På trods af den højere opløsning, var billedet hos Sony meget mindre overbevisende. Sony'en viste, til sammenligning, kung fu mesterens øjenlåg som en struktureret brun plamage og hårene på pandaen var en næsten ensartet sort flade. Dette mindede mig mere om det jeg kan på mit gamle 29" CRT fjernsyn.

Om denne observartion er generel for andre Sony og Samsung fjernsyn, som dem der sammenlignes her, kan jeg ikke vurdere. Blot kan jeg konstatere, at min præference for Sony fjernsyn er rykket til fordel for Samsung :-)

Jeg har ikke fundet nogle sammenlignende test ("mega test"), der viser forskellene på aktuelle produkter fra forskellige mærker

Er der andre der har gjort en ligende observartion ?
Af sketchpad
#51483
Jakobon,

Nu har du jo set dem i en butik, og da de alle spiller
samme film, så er de opkoblet på et signal-distributions netværk, og der er mange faktorer der spiller ind.

F.eks kan det være at filmen kører i 720p mode, så vil
den skærm der har "native 720p" dvs... samme antal pixler
som filmen og signalet - se bedst ud da 1080p skærmen selv
opskalerer fra 720p og vil følgelig få nogle ekstra anti-aliasing/interpolering "blurring"...altså nogle
artifakter du slet ikke ser på det originale materiale.

Og det kan også være at Sony tv'ets indstillinger står
på "blød/uskarp" under "sharpness" indstillingen mens
samsungen står på 60-80 procent sharpness...det ville
gøre en vis forskel, specielt når du afspiller en DVD/Blu-ray
plade i modsætning til TV...der tit har støj i billedet
og ville være forfærdelig med en høj skarphedsgrad da
man ville tydeliggøre støjen mere...

OG til sidst, vil jeg nævne det mest åbenbare - og
det er at man kan simpelthen ikke se den vilde forskel
på 720p og 1080p når man er ca 1.5-2 meter væk fra
apparatet (hvilket nok er MINIMUM af den afstand du
ville sidde derhjemme foran skærmen).

Jeg havde selv et Sony FULL HD (1920 x1080 pixels) tv
og har nu skiftet til et alm HD (1366 x768 pixels) plasma
tv, og kan SLET ikke se forskel på opløsningen før/nu.
Farverne er derimod i verdensklasse på et Plasma.

Og du kan sikkert regne ud at der ikke er den vilde
forskel mellem 1920 og 1366 pixler...det ville være mere
tydelig hvis der blot var 400-500 pixler til 1920 eller 1366
så kan man virkelig se forskellen, men når vi kommer
op i det format vi taler om - så er vi der hvor tingene
ser så godt ud og har så mange detaljer at man rolig
kan glæde sig med hvad end man nu vælger af dem.
Af Plex
#51484
Hej

Jeg vil til enhver tid, tage nappe en Sony frem for Samsung. Det er primært pga Samsungs ringe kvalitet og holbarhed. Kender flere der arbejder i branchen, og fortæller at det hovedsagligt er Samsung de ser på værkstederne, og jeg har da også selv haft en Samsung, som kun blev lidt over 2 år -panelet gik i stykker for 2. gang!