Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anti Amoi
#49657
Hej alle.

Jeg er i den uheldige situation, at jeg i El Giganten lod mig lokke til at købe et Amoi 37'' LCD TV for 25.000 kroner. Jeg købte den fulde fem års forsikring oven i for 2700. "Den dækker alt," sagde sælgeren.

Efter et års tid kom en lodret streg til syne i højre side. Den lå ca der, hvor den sorte bjælke vises, når man ser 4-3 format. Stregen voksede sig ind mod midten af billedet, og vi smed tv'et til service.

Ikke overraskende viste det sig, at vores forsikring ikke var noget som helst værd. Forsikringsselskabet ville nemlig ikke dække det, som de betegnede som et burn in. "Det var vores egen skyld"

Vi fik tv'et retur, og siden er plamagen i højre side vokset. Den er nu fem cm bred på det værste sted.
Samtidig er en tilsvarende tynd steg kommet til syne i venstre side.

Værst er det dog, at skærmen nu har fået nogle mærkelige lodrette streger i midten. Så hele billedet er efterhånden skæmmet af burn in. Det pynter ikke, skulle jeg hilse at sige.

Jeg forsøger mig i øjeblikket ud i screensaver-løsningen, men jeg har svært ved at forestille mig, at det kan reparere disse kraftige burn in.

Mit spørgsmål til folket er:
A) Findes der andre løsninger, hvis screensaveren ikke virker?

B) Hvilket formål tjener El Gigantens forsikring ud over at snyde kunderne? Dækker den overhovedet noget som helst?

Som et lille PS skal det da også nævnes, at vi købte et mindre Amoi til soveværelset. Det er naturligvis gået dødt her 2,5 år efter køb.

Lad dette indlæg tjene til skræk og advarsel mod Amoi og El Giganten!!!

Mvh

Anti Amoi
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#49664
Jeg har også meget svært ved at tro på at det skulle være burn-in. Især da det er et LCD TV.

Burn-in fremkommer ikke som "streger" eller "plamager". Det ses som skygger af tidligere billeder og hvis en tekniker har kategoriseret det du beskriver som burn-in, så skulle han måske få opdateret sit CV og komme videre ud i verden...
Af Anti Amoi
#49665
Dette billede viser tydeligt plamagen i højre side og de mærkelige lodrette streger i midten af skærmen:

Billede

O-O
Af Anti Amoi
#49666
yakken skrev:Jeg har også meget svært ved at tro på at det skulle være burn-in. Især da det er et LCD TV.

Burn-in fremkommer ikke som "streger" eller "plamager". Det ses som skygger af tidligere billeder og hvis en tekniker har kategoriseret det du beskriver som burn-in, så skulle han måske få opdateret sit CV og komme videre ud i verden...
Man kan vel få det meste til at være et burn in, hvis det betyder, at man sparer penge ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#49667
Selv hvis værkstedet kunne finde på at kalde plamagen for burn-in (jeg ved ikke hvilket skærmbillede du skulle have vist for at få det til at se sådan ud...), så er de lodrette streger det i hvert fald ikke.

Du bør måske overveje at bruge en anden billed-server. Den du har lagt billedet ud på har nogle grimme popups med meget letpåklædte personer.
Af bla blasen
#49668
Plejer den type forsikringer ikke at dække alt - også selvom det er selvforskyldt ??

Vi har 2 gange haft købt TV i Merlin. godt nok flere år siden, men det er vel samme type forsikring?


Første gang, lavede vores søn en stor fed rise i skærmen. Gammeldaws 29" Nokia TV.
Der skulle et helt nyt billedrør i, hvilket ikke kunne svare sig - så vi fik erstatning efter alm. afskrivnings regler - eneste minus var at vi SKULLE!! købe hos Merlin igen :s

Det blev så byttet ud til et Philips 32" 16/9 - igen et af de gl. daws tunge skrumler.

Efter 1-2 år, synes min bedre halvdel at det så mægtigt godt ud men en blomster vase ovenpå tv'et ::l ;;)
Med 2 børn + 1 halvstor hvalp var det dømt til at gå galt :(
Vasen væltede, TV'et sagde først underligt, dernæst slet ingenting O_O

Igen dækkede forsikringen - denne gang blev det dog reparet (nyt billedrør + elektronik)

Har du policen ? hvad står der i den mht. dækning ?
Senest rettet af bla blasen 26. nov 2008, 14:18, rettet i alt 1 gang.
Af Anti Amoi
#49669
yakken skrev:Selv hvis værkstedet kunne finde på at kalde plamagen for burn-in (jeg ved ikke hvilket skærmbillede du skulle have vist for at få det til at se sådan ud...), så er de lodrette streger det i hvert fald ikke.

Du bør måske overveje at bruge en anden billed-server. Den du har lagt billedet ud på har nogle grimme popups med meget letpåklædte personer.
He he, beklager servervalget...
Af bla blasen
#49670
:D 1. gang jeg trykkede på skærmen, så jeg godt nok billedet i stor størrelse - men nu er det sådan ca. hver 2. gang O-O
Af Anti Amoi
#49671
Mht policen så står det klart og tydeligt at burn in og pixelfejl ikke dækkes.

Nu ved jeg ikke, hvad man kan kalde det, der er sket på mit fjernsyn, men mon ikke de vil forsøge at dække det ind under burn in eller pixelfejl?

Forsikringen skulle til gengæld dække, hvis jeg smider det på gulvet eller dummer mig på anden vis.

Forsikringsbetingelserne kan ses her:
http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSH ... enuId=2052

Vælg nummer 3: 1. september 2005 - 30. september 2006
Senest rettet af Anti Amoi 26. nov 2008, 14:30, rettet i alt 1 gang.
Af bla blasen
#49672
Hvis de direkte skriver at den ikke dækker burn-in/Pixel fejl, og de mener at der er Burn-In - er der vil ikke andet og gøre end og få en uvildig person/forretning til at komme med deres dom?

Hvis de siger at fejlen IKKE skyldes Burn-In/Pixed, må de så sluge udgifter, gør de ikke det må du klage til forbrugerstyrelsen.


Prøvede lige at google på LCD+Burn-In

Fandt dette link:

http://lifehacker.com/software/lcds/rem ... 146469.php

Med et tip til, hvordan man måske kan mindske generne - hvis det altså er burn-in?
Af Anti Amoi
#49676
Det skal lige tilføjes, at vi havde en hård kamp med El Giganten i sidste runde. Der var kun tale om den grimme streg til højre, så det kan jo være at alt lortet i midten får dem på andre tanker.

Jeg har dog mistet tiltroen til en fair behandling hos El Giganten. Men hvorfor ikke give den et forsøg mere, og så gå til Forbrugerklagenævnet, hvis de igen prøver at snyde mig.

Har I nogle gode forslag til hvem/hvor man kunne få skræmfejlene vurderet. Det skal naturligvis være hos en, der har licens til den slags - ellers fejer de jo bare det argument af banen.
Af xprezz
#49679
Bliver stregerne på samme sted eller flytter de sig? Hvis de flytter sig kan der ikke være tale om burn-in.

Er det både med tv-tuner og med eksternt indhold feks fra DVD?

Lyder ikke som burn-in umiddelbart, specielt ikke med lodrette streger midt på skærmen.
Af Anti Amoi
#49681
Stegerne bliver på samme sted, men især den højre plamage er blevet større over tid.

Det gælder desuden både for tv-tuner for dvd. Når jeg ser HD-tv synes de dog at blive en anelse svagere, men de kan stadig ses.