Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Schrum
#48184
Hej, bare lige et hurtigt spørgsmål.. Har PX80 mpeg4??

Mange tak på forhånd.
Brugeravatar
Af radiomand
#48185
Nej PX80 har ikke MPEG4 tuner.
Af Schrum
#48188
radiomand skrev:Nej PX80 har ikke MPEG4 tuner.
Hvor skidt er det på en skala fra 1-10? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48189
Det kommer jo fuldstændigt an på dit behov. Ser du TV via en stueantenne, så vil du i år 2012 få et problem, hvis du ikke investerer i en ekstern tuner.

Ser du TV via kabel-TV, så er det ret ligegyldigt.

Du bør nok læse disse artikler:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202
Af Mr.DJ
#48190
så vidt jeg husker betyder det først noget når dr/tv2 går over til kun at sende i HD format. Hvilket først sker i 2012 så vidt jeg husker. Der bliver du altså nødt til at købe en lille mpeg4 TV box som du kobler imellem tvkablet og dit tv.

Alternativt kan du overveje at kigge efter PX81 modellen da denne skulle komme med en mpeg4 tuner indbygget, som den eneste forskel. En tuner er ikke ret dyr men du sparer selvf. en ekstra fjernbetjening, så valget er op til dig! :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48192
Mr.DJ skrev:så vidt jeg husker betyder det først noget når dr/tv2 går over til kun at sende i HD format. Hvilket først sker i 2012 så vidt jeg husker. Der bliver du altså nødt til at købe en lille mpeg4 TV box som du kobler imellem tvkablet og dit tv.

Alternativt kan du overveje at kigge efter PX81 modellen da denne skulle komme med en mpeg4 tuner indbygget, som den eneste forskel. En tuner er ikke ret dyr men du sparer selvf. en ekstra fjernbetjening, så valget er op til dig! :-)
Nej, der er stadig ikke tale om HD TV, men bare om en omlægning af det kompressionsformat som man benytter. I år 2012 skiftes der fra MPEG2 til MPEG4, men det er altså ikke ensbetydende med at du får HD. Se mere i det første link i min forrige post.

PX81 har godt nok en MPEG4 tuner, men dermed er du ikke garanteret at den virker med det danske sendenet. Den er beregnet til Frankring, England og Norge og strengt taget, så virker deres sendenet ikke på samme måde som vores.
Af Mr.DJ
#48193
ups, ja der kan bare se...længe siden jeg læste om det! ;-)

Kunne bare huske at mpeg4 først blev aktuelt i 2012! :-)
Mente det bl.a. var pga. at mpeg4 krævede mindre båndbredde at sende HD i end mpeg2 og man derfor valgte denne....og "gættede så" lidt på at HD ville blive taget i brug på ved samme lejlighed! heh! :-)

my bad!
Af Schrum
#48196
Tak alle zusammen!!

Men som jeg ser på det lige nu, så har det jo ingen betydning, sådan en box koster sikkert ikke alverden, når den bliver aktuel :P