Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MHL
#48163
Jeg har efterhånden overbevist migselv (og omverdenen) om, at jeg skal have anskaffet mig et Panasonic tv på et eller andet tidspunkt, men...

Jeg vil jo gerne købe det bedste for det beløb jeg nu engang ligger for dagen, og har nu fundet ud af, at der findes en del forskellige udgaver af henholdsvis PZ og PX modellerne i 40/42", som er dem jeg kredser om nu.

Men er der de store forskelle på om det hedder PX/PZ- 80 80U, 85E, 85U, 8 eller 800 osv. efter PZ/PX'et???

Er der modeller der er værd at foretrække fremfor andre og er der modeller jeg så vidt muligt skal undgå - eller er det hele mere eller mindre det samme?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig - for jeg er bange for, at man let får en tendens til at se sig blind på, om det hedder PZ/PX fremfor de tal og bogstaver der følger efter...

På forhånd tak!
Af Kratz
#48166
Det du først skal gøre op med dig selv er, om du har behov for FullHD eller kan klare dig med 720p (HD ready). Det afhænger først og fremmest af hvor stort dit TV er i forhold til hvor langt du sidder fra det.
Flatpanels har en rigtig god artikel om emnet i deres fokus sektion. I 40-42 tommer segmentet vil du sjældent have brug for FullHD, men der kan selvfølgelig også være andre årsager til at panelet med FullHD er bedst.

Men for at vende tilbage til Panasonic...
PZ modellerne har fullHD opløsning
PX modellerne er HD ready

PZ modellerne findes i 80, 85 og 800 udgaver, hvor 800 er topmodellen. Der er delte meninger om hvorvidt denne er merprisen værd, og for det meste foreslås PZ80 (eller eventuelt PX80) som den skærm der er bedst til prisen.

Skærme som sælges i Danmard er altid E (for Europa) eller EA modeller. Det er dog ikke altid E'et nævnes i modelbetegnelsen. U er USA modellen, tilrettelagt dette marked. Den skal du ikke købe.

8 modellerne er skrabede udgaver som du også bør holde dig fra.
Af MHL
#48237
Dejligt kort og yderst informativt svar!
1.000 tak!