Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Abelspandabel
#47982
Hej

Jeg står og skal købe et nyt fjernsyn, og har brugt forummet på flatpanels.dk som en guideline til at skærpe min søgning efter et nyt fjernsyn under 7000kr, bedømt af folket.

Jeres anbefalinger har pt splittet mig mellem LG's 42PG6000 og Panasonics 42PX80 (eller 42PX81, men hvad er forskellen?)

Tv'et skal primært bruges til alm fjernsynskiggeri og dvd, men i fremtiden skal dvd evt erstattes af blu-ray (hvis jeg tør købe en ps3. Er lidt bange for den kommer til at forstyrre mit studie):) og jeg vil desuden gerne have mulighed for at se fjernsyn i HD-kvalitet.

Billedkvaliteten er i højsædet hos mig, men design er stort set af ligeså stor betydning.
For at runde af, så er mit ønske at købe et stilrent fjernsyn til max 7000 kr, der stadig er relativt godt om et-to år. Så spørgsmålet er:

Hvilket af disse to fjernsyn er i sin helhed bedst?

Ps. hvis der er nogle der vil sælge deres Pioneer Kuro til under 7000kr, så er jeg klar til at overveje det 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47987
Billedekvaliteten vil være bedst på PX80, men PG6000 har så afgjort designet med sig. Desværre så mangler PG6000 1080p24 understøttelse og så er der lidt flere problemer med retention på den.

PX81 er rettet imod det frankse, norske og engelske marked hvor der er andre krav til tuneren. Den har MPEG4 understøttelse i DVB-T tuneren, men det er kun relevant hvis du ser TV over stueantennen.
Af Abelspandabel
#47992
Jeg har kabel-tv, så går ud fra at PX81 derfor ikke har nogle forbedringer?
Vil give dig ret i at PG6000 har udseendet med sig, hvilket også var, hvis anbefalingerne var gode, det tv jeg håbede jeg skulle købe, hvis der ikke er betyligt forskel i billedkvaliteten?
Og lige for få uddybet dit svar, hvad betyder retention og hvilken betydning har 1080p24?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47994
Retention er en let fastbrænding af billedet, som typisk forekommer hvis billedet står stille på skærmen. På PG6000 fremkommer dette forholdsvist let, men det forsvinder dog igen når billedet skifter. Det ses eksempelvis ved at underteksterne efterlader en svag skygge.

1080p24 betyder at skærmen kan modtage HD signaler ved 24 Hz og afspille dem korrekt på skærmen. Film fra BluRay er optaget i 1080p24. Du kan læse mere om det i denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 10750202#5

I det hele taget vil du nok få lidt ud af at skimme dén artikel igennem.
Af Abelspandabel
#48000
Okay, super god artikel. Gav mig klarhed over mange ting jeg ikke anede og ting som jeg tidligere havde troet var et tegn på kvalitet :)

Men for at vende tilbage til de to fjernsyn, anbefaler du så PX80?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48004
Det er begge udmærkede TV, men billedkvaliteten er bedst på PX80. Afgørelsen er jo op til dig.
Af Abelspandabel
#48006
Men som jeg har forstået det vil PG6000 ikke kunne vise HD-film i 24p format, eller blu-ray uden at hakke pga frekvensen?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48009
Det er korrekt.