Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af buls
#47905
Hej med jer. Nu er det første gang jeg er på,så jeg er meget spændt på om I kan hjælpe mig med dette. Jeg skal ud og købe et flat tv og har kigget på Philips 42 tommer. Men der er lige nogle begreber jeg skal ha´ styr på først.
1. Der står HDTV med MPEG4 hva´er dette ??
2. MPEG4 HDTV via DVB-T/C-tuner hva´er dette ?? i forhold til spørgsmål 1 ??
3. Afspilningsformater står der MP3, Diasshowfiler (.alb), JPEG still-billeder, MPEG-1, MPEG-2 skal mpeg4 ikke med der ??
Håber der nogle der kan hjælpe med dette O_O
Hilsen Buls
Af nk666
#47907
1. formatet som man går over til i den nærmeste fremtid at sende digitalt i.

2. DVB-T = indbygget digital tuner som virker med antene på "taget" DVB-C = digital tuner som virker til cabel tv så som yousee..

I gamle dage havde man kun en type tuner i sit tv og man skulle dermed ikke tænke på om man havde stue antenne eller cabel tv. men sådan vil fremtiden ikke være, her kræver det en speciel tuner til hver ting. Dog kan man sagtens købe et TV uden den type man skal bruge for der efter at købe en boks ved siden af...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47920
3. Det TV du har kig på kan nok afspille andre typer medier gennem USB eller LAN forbindelse, hvilket betyder at det skal kunne dekode de digitale formater man normalt bruger. Dvs. musik i MP3 format, video i MPEG2 format og JPEG billeder. MPEG4 hører ikke til på denne liste idet det udelukkende er de indbyggede TV-tunere der understøtter MPEG4 - dvs. de ting der kommer ind gennem antennekablet kan være kodet med MPEG4 kompression.

MPEG4 er blot en måde at komprimere data på, som gør det muligt at sende store datamængder, såsom HD TV, på en effektiv måde. Hidtil har man brugt det lidt ældre MPEG2 format, men det er ikke ligeså effektivt som MPEG4, så derfor er det en fordel med en MPEG4 dekoder i sit TV, da nye kanaler vil være kodet med dette format.
Af buls
#47939
Tak for svarene. Jeg har lige 2 spørgsmål mere. Jeg har en Harddisk optager,skal den være Hd ready og skal den ha´ en Dvd-c tuner for at være klar til det nye ?? eller er det nok at tvét er det ??
Hilsen buls 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47947
Nu skriver du ikke hvordan du får dit TV signal ind i øjeblikket. Har du kabel-TV eller ser du TV via en stueantenne?

Din harddiskoptager kan ikke være HD ready. Du kan pt. ikke få en optager der kan optage HD, så den er i hvert fald ikke HD ready. Hvis du ser TV via en stueantenne, så skal optageren have en DVB-T tuner med MPEG2 understøttelse indtil år 2012. Efter år 2012, så vil alle DVB-T kanaler være omlagt til MPEG4 og så vil din optager ikke kunne dekode signalerne fra din stueantenne.
Hvis du ser TV via kabel-TV, så sker der ikke noget med signalet foreløbigt. Det kan både tages analogt, som du nok gør nu, eller digitalt, hvilket kræver et tillægsabonnement hos din udbyder. Din optager har med garanti ikke en DVB-C tuner indbygget, så hvis du vælger at få lagt dit kabel-TV signal om til digitalt, så kan optageren ikke dekode det. Der vil dog stadig være adgang til analoge signaler i kabel-TV stikket, så du vil stadig kunne modtage disse på din optager imens du tager digitale signaler via dit TV.
Af nk666
#47988
tja jeg har en pioneer LX1 optager. Der er dvb-t tuner i så enkelte modeler er der digital tuner i og kan opskalere til 1080p.. Men dette giver dig måske kun adgang til at kunne optage digitalt og ikke i HD?? hvis altså man har en stue antenne? Ikke at jeg skal bruge det men nysgerig er man jo..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47997
Ja, DVB-T er jo stadig SD kvalitet. Der skal være MPEG4 tuner i maskinen før den kan modtage HD. Om den så kan optage så høj en opløsning er en anden sag. MPEG4 er jo ikke nødvendigvis HD, men blot en kompressionsform.
Af buls
#48016
Hej. Jeg kunne godt tænke mig at være fremtidssikret indtil år 2012 med både Harddiskoptager on Lcd tv-( sådan da :s ). Jeg har kabel tv og vil gerne modtage digital tv hvor jeg kan få det. Jeg havde forestillet mig det sådan her. 1. Jeg køber et Lcd tv,hvor der er Dvb-c tuner og med MPEG 4 indbygget. 2. En Harddiskoptager hvor der indbygget Dvb-c ,da mit kable går fra Harddiskoptageren op til mit Tv. På den måde er jeg fri for at ha´ en Digital box stående ik ´ ???? eller hva´
Hilsen Buls
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#48039
Først skal du lige finde en optager med DVB-C tuner i. Jeg er ikke ret godt inde i dét marked, men indtil videre har det været svært blot at få DVB-T med MPEG4.

Derudover ved jeg ikke hvordan pass-through fungerer hvis man har en DVB tuner i sin optager. Du skal i hvert fald undersøge om optageren sender TV-signalet videre i DVB format.

Alternativt kan du jo købe den digitale boks Yousee har, som både fungerer som DVB-C dekoder og har indbygget HD optager. Så tilslutter du bare en vilkårligt TV via HDMI og så er der ingen krav til at TVet skal have nogen specielt tuner indbygget.