Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TuxDK
#47816
Hej

Jeg har forsøgt at finde svaret selv, men nu må jeg give op og spørge ad.

Skal til at købe et Panasonic PX80, men kan ikke finde ud af hvilken størrelse.

Jeg forsøgte at benytte applet'en til at finde størrelsen, men den forstår jeg ikke helt.
Den viser maks afstand osv, men jeg kan ikke finde ud af minimumafstand. Sikkert mig der er en hat.

Håber der er nogen der gider at hjælpe så.

Sidder på ca 2 meters afstand.
Ville 42" være for stort på den afstand, eller er 37" meget bedre på den afstand?

Beklager hvis der er åbenlyst i.flg applet'en, men jeg kan ikke finde svaret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47825
Det kommer an på hvad du har tænkt dig at se på skærmen. Appletten kan kun fortælle dig hvornår tingen bliver for små til at du ikke kan se detaljerne i billedet længere - ikke hvornår du synes skærmen er for stor. Det første er noget man kan måle sig til, men det sidste er subjektivt.

Hvis du skal se HD på skærmen, så er det 720p formatet du skal vælge i menuen i appletten, men hvis du ser SD TV, så er det 576p. Med sidstnænvte opløsning, så vil du opdage at du skal ret langt væk før tingene bliver for små, men det vil også betyde at et sådant signal måske vil opleves som grovkornet på en stor skærm.
Af TuxDK
#47877
Forstår ikke dit svar.
Appletten fortæller mig intet om hvornår det er for tæt på at sidde. Altså hvor tæt det bliver grynet/grumset/pixeleret eller hvad man kan kalde det.

Det skal bruges til en blanding vel. Mest Bluray/DVD og en PS3. En gang imellem TV.

Jeg er nervøs for at hvis jeg køber 42", at det bliver virkelig irreterende at side på den afstand. Men samtidig hvis 42" ville være ok på den afstand ville jeg ærgre mig over ikke at købe 42"
Af martinlk
#47882
TuxDK skrev:Forstår ikke dit svar.
Appletten fortæller mig intet om hvornår det er for tæt på at sidde. Altså hvor tæt det bliver grynet/grumset/pixeleret eller hvad man kan kalde det.
Det er præcis det han siger.
TuxDK skrev:Det skal bruges til en blanding vel. Mest Bluray/DVD og en PS3. En gang imellem TV.
Så synes jeg ikke du skal bekymre dig. Digitale kilder ser glimrende ud, selv når man sidder tæt på. Så stort er et 42" altså heller ikke.
Af TuxDK
#47884
Ok, så der burde ikke være problemer med et 42" på ca 2 meters afstand?

Med mindre det er SD TV signal. Så vil der vel være lidt.

Tak