Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#47729
Blandt to TV-modeller overvejer jeg at anskaffe et PG6000. Jeg kender til modellens sort-/kontrast-niveau, og mener fortsat, at modellen - i forhold til prisen - har en ypperlig kvalitet.

Mit eneste forbehold er de problemer LGen har med retensions. Det er - i følge alle anmeldelser (incl. den her på siden) et større problem end hvad man ellers i år 2008 kender til med plasmaskærme. Har også lige læst en anmeldelse af den nyere PG7000, hvor retensions også er et markant issue.

Jeg vil gerne høre, hvad I herinde, som kender eller har skærmen, mener om dette. Er retensions en daglig gene med denne model, bliver det bedre eller værre med tiden og kan det evt. medføre burn in?
Altså, jeg ønsker kun at vide, hvor stort problemet er med LG modellerne.
(Jeg har ikke råd til et Pia og skal ikke ha' en Pana ;)

Til orientering: Jeg ser ofte TV på samme kanal 4-5 timer i træk og andre gange vil et helt eller delvist still billede måske stå gennem længere tid på skærmen.
Af jil
#47848
Er der virkelig ikke nogen herinde på dette udmærkede forum, der har noget at sige om retensions på LGen?

Tidligere var der da både nogle LG ejere samt en Vivashopping mand herinde!
Af Nick_S
#47849
Jeg har solgt en hel del af PG6000 modellen. Til alle kunderne har jeg naturligvis forklaret dem hvad burn in er og hvordan man forebygger dette.

Ud af de mange kunder er der faktisk kun en der nogensinde har henvendt sig i butikken efterfølgende for at spørge ind til den retention han oplevede på skærmen.

Så tror ganske enkelt ikke at majoriteten af folk ligger mærke til det ved dagligt brug.
Af bleze
#47851
Jeg kan kun tale for tidligere LG modeller (PC1R og PC55) som også har retention problemer. Retention opleves kun når baggrunden er mørk og er ikke et stort problem når man ser film. Det generer mig dog stadig fra tid til tid, men ikke værre end man lever med det.
Retention har ikke brændt sig det mindst fast selv efter mange timer på samme kanal - feks Playhouse Disney med en kæmpe gul Mickey Mouse der fylder en stor del af skærmen. Retention forsvinder gradvist over et par minutter efter skift af billede.

Jeg havde ellers hørt at problemet var slut med PG7000. Det er da skuffende hvis det ikke er sandt
Af jil
#47912
Tak for jeres svar :)

Det lyder nogenlunde tilforladeligt, spekulerede bar på, om retension vil være et blivende issue, eller om jeg kan forvente det aftager i takt med at modellen bliver kørt "til"?

I øvrigt, hvordan indkører jeg bedst en model PG6000? Skal jeg køre med bestemte indstillinger over længere tid eller skal jeg anvende en eller anden form for break-in/tilkørsels DVD over et par døgn?

Et andet spørgsmål: Jeg ser rigtig meget fodbold (Canal+ og TV3+), hvordan fungerer det på LGen i forhold til panoreringer og hurtige bevægelser?