Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#46490
Hey,

Jeg står og skal finde et tv til et køkken og vil gerne have noget godt. Jeg er slet ikke bekendt med dette tv, men må gå ud fra det er i top kvalitet i og med det er i deres serie 6. (Samsung 19" LE19A656)

Men til sagen. Det er ca. 1200 kr billigere i tyskland, men har det nogle negative sider, udover en evt. garanti sag? De kører ikke med anderledes tunere eller andet gøgl man skal være opmærksom på?

Er desværre ikke så kendt på dette område og kunne derfor godt bruge lidt eksperthjælp.

Hvis i har andre forslag til en 19" skal i være så velkomne til at skrive hvad i mener der er bedst til pengene.

På forhånd tak.
#46492
Jeg har selv en tilsvarende model i 22” til spisestuen. Jeg anvender You-See A/S, så jeg har derfor købt den nordiske model med tuner såvel analog som digital DVB T/C i komprimering MPEG 2. Skulle jeg i dag vælge model, ville jeg købe en model med komprimering i MPEG4.

De tyske modeller har:

analog tuner og
digital tuner, jordbaseret = DVB-T.

Modeller til det skandinaviske marked er herudover forsynet med

digital tuner, kabel = DVB-C.

Bemærk tillige, at

fra den 1. november 2009 slukkes der for de analoge sendere.
Boxer TV sender DVB-T frem til og med 2011 i komprimering såvel MPEG 2 og MPEG 4
Fra 2012 sendes alene i komprimering MPEG 4.

Konklusion:

Hvis din signalkilde er kabel-TV, bør du undersøge karakteren af digitalt signal fra din leverandør. Eksempelvis You-See A/S anvender DVB-C. Du bør i så tilfælde vælge en (nordisk) model med tuner også i DVB-C.

Du bør dog nok vælge en model med komprimering i MPEG4.

Hvis du anvender egen jordbaseret antenne, kan du godt vælge en model alene med analog og digital tuner DVB-T. Du kan under denne forudsætning således vælge at købe dit TV enten i Tyskland, parallelimporteret eller via internet forretninger i Tyskland m.v..

Du kan læse om de forskellige betegnelser på Boxer web site (www.boxertv.dk)

God fornøjelse!!

Hilsen

mofopupa
Af newbietothis
#46493
Super indlæg ! mange tak.. Det var sgu noget info der var til at føle på :-)

Da jeg kun har en ganske alm antenne på huset og hverken yousee eller anden form for kabel tv, ja så kan det vel være det samme om jeg køber i tyskland eller ej.

Men med den tuner som sidder i, er det vel ikke nødvendigt med en digital boks ved siden af vel? det er indbygget i selve tv'et i den tyske version, ikke? Du må undskylde hvis spørgsmålet er lidt krænglet, men er lidt uviden på dette emne. Købte sådan en boks i en TDC butik for noget tid siden, og mit signal blev en del bedre af det, men hvis jeg kan slippe for den boks fordi det er indbygget i tv'et ville det være alletiders.

et sidste spørgsmål. Hvordan er billedet på tv'et til ganske normal TV2 / DR1 signal?
#46496
Jeg skal forsøge at besvare dine supplerende spørgsmål:

Du anvender egen antenne på taget og har derfor ikke behov for digital tuner til kabel-TV (DVB-C).

Du kan derfor udmærket købe dit TV i Tyskland eller benytte anden alternativ leverandør.

Når du køber dit TV skal du vælge anerkendt producent. (Samsung er verdens største producent af fladskærme. Selv fjernsyn fra andre producenter (Sony m.fl.) vil oftest være forsynet med en Samsung unit.)

Herudover skal du inden køb nærlæse specifikationer på dit kommende TV, i særdeleshed forsyning og karakter af tunere.

Du bør absolut lægge vægt på, at dit TV er forsynet med såvel analog tuner som digital tuner (DVB-T) i MPEG 4 komprimering.

Når du vælger et fjernsyn forsynet med nævnte 2 stk. indbyggede tunere (den digitale SKAL være i komprimering MPEG 4), da kan du slippe med alt bøvlet med set up box og fjernbetjeninger i flertal.

I dag sender Boxer TV DR1, DR2 og TV 2 i digital version, som dit kommende TV kan ”læse” med den indbyggede DVB-T tuner. Du vil altid kunne læse disse kanaler uden ekstra kortlæser, chip etc.

Fra den 1. november 2009 vil Boxer TV imidlertid udbyde og sende flere kanaler, som du så har mulighed for at abonnere på. Til brug herfor har dit kommende fjernsyn plads til en lille kortlæser (DKK 500-800). I denne kortlæser sætter du så din fra Boxer udlevede chip (størrelse som et betalingskort) . Du har herefter mulighed for at se de af dig eventuelt tilkøbte kanaler. Priserne herfor er ikke forhandlet, men forventes at blive noget mindre end tilsvarende hos You-See A/S.

Du får naturligvis et fint billede på dit ny fjernsyn.

Igen, rigtig god fornøjelse!

Hilsen

mofopupa
Af newbietothis
#46511
Mange tak for dit svar, nu tror jeg der skulle være styr på det hele. Er glad for den hjælp du har givet mig. Vil gå ind og bestille med det samme :-)
#46520
Hej igen!

Samsung model LE19A656A1 er med analog tuner samt DVB-T med komprimering MPEG2.

Du skal i stedet søge efter tilsvarende model med

LE19A676A1

som er model med tuner i komprimering MPEG4.

Du kan jo prøve at spørge den tyske forretning om mulighed for levering af model ”676” eller alternativt søge på internettet.

Du skal være opmærksom på, at Samsung først her i september/oktober 2008 er påbegyndt markedsføring af TV med komprimering MPEG4. I 6-serien har disse modelbetegnelsen ”676”.

God fornøjelse med projektet.

Hilsen

mofopupa