Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cschou
#46046
Hej Flatpanels.dk

Jeg skal ud og investere i nyt fjernsyn og fulgt rigtig godt med herinde de sidste 3 uger.

Mit valg er indtil nu faldet på et Pana 42PZ85 eller PZ800.

Er det ikke korrekt at PZ800 blot er et PZ85, bare med et flottere design?

Overvejdede også et PX80 som roses meget, men så et PX80 og et PZ85 ved siden af hinanden, og der synes jeg faktisk billedet var meget mere flydende på PZ85'eren. Så vidt jeg kan regne ud må det have været IFC (Intelligent frame creation) der gør denne forskel, men herinde anbefales alle at slå det fra??? Skal man altid slå det fra, eller er det kun ved fx sport?
Af telum
#46047
Mener recordere.dk havde en tråd med uddybende forklaring af forskellen.

PZ800 burde have en bedre billedkvalitet. Bl.a. fordi den har en funtion til at slå et eller andet fra som ikke kan slåes fra på PZ85.

Jeg tror dog man skal være entusiast for at retfærdiggøre mer-prisen...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#46050
Cschou skrev: Overvejdede også et PX80 som roses meget, men så et PX80 og et PZ85 ved siden af hinanden, og der synes jeg faktisk billedet var meget mere flydende på PZ85'eren. Så vidt jeg kan regne ud må det have været IFC (Intelligent frame creation) der gør denne forskel, men herinde anbefales alle at slå det fra??? Skal man altid slå det fra, eller er det kun ved fx sport?
Jeg kender ikke de helt præcise forskelle på PZ800 og PZ85, men jeg skal gerne lige tjekke op på dem, så de også kan fremgå i tråden dedikeret til anmeldelsen af PZ85.

Mht. ovenstående spørgsmål, så kan det godt være en fordel i visse scener, men det giver billedet et lidt andet udtryk. Jeg har skrevet lidt om det i et af de sidste indlæg i denne tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=8307
Af Cschou
#46051
Tak for svarene. Jeg har læst artiklen, og har også læst den tilhørende debat, men synes stadig bare jeg var lidt i tvivl om IFC udelukkende var noget skrammel..
Af Cschou
#46053
Lige et andet spørgsmål...

Jeg skal tilslutte min PC til mit kommende TV, men udelukkende med det formål at se film derpå.

Er det så stadig en fordel at anvende DVI-HDMI kabel? Og hvis jeg gør det, skal jeg så ikke også ændre opløsning på min computer for at den passer til TV'et?
Af Viva1
#46055
Jeg synes ikke at kunne læse mig til det på recordere, men til info har PZ800 glasfront fra kant til kant, hvilket PZ80/85 ikke har.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46059
Cschou skrev:Er det så stadig en fordel at anvende DVI-HDMI kabel? Og hvis jeg gør det, skal jeg så ikke også ændre opløsning på min computer for at den passer til TV'et?
Ja, HDMI er stadig en fordel. Når du tilslutter din PC til skærmen, så skulle dit grafikkort gerne give dig adgang til 1920x1080 opløsningen.

Det mest optimale vil være at benytte en DVI->HDMI adapter til dit grafikkort og så købe et almindeligt HDMI kabel. På den måde kan kablet også bruges til andre ting end lige en PC.
Af Cschou
#46061
ja PZ800 har netop den glasplade fra kant til kant, hvorfor jeg også skrev det har et pænere design, men det er selvf. en smagssag...

Okai, det må jeg lige huske... Skal bruge et kabel der er ca. 8 m, så skal op i et 10 meters... Har læst at det kan være et problem at opnå 1080p på så lang afstand med helt billige kabler... har dette noget på sig i praksis?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46063
Ja, jo længere kablet er des bedre bør den mekaniske kvalitet være for at overholde standarderne. Typisk er det dog holdbarheden der øges med de dyreste kabler - et fornuftigt prissat kabel, der kan overføre 1080p uden problemer, vil ikke give et dårligere billede end et dyrere kabel.
Af Cschou
#46127
okai, jeg takker mange gange... har tænkt ekstremt meget over det og tror det blir et PX80... Hvis IFC alligevel oftest skal slåes fra kan jeg lige så godt vælge et billigere fjernsyn end PZ85/800..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#46133
Der findes jo også en PZ80 version, hvor IFC ikke er med...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#46136
Jeg ved ikke om du allerede har valgt, men i min mening leverer PZ80/PZ85 et noget bedre billede end PX80, blandt andet pga. et bedre panel og bedre billedkredsløb.

Forskellene består - ud over det udvidede farverum, som kan slås fra på PZ800 af følgende (hapset fra et andet indlæg jeg har skrevet):

PZ800 har et andet - i min mening pænere - design med design fra kant til kant. Herudover har den et væsentligt forbedret lydssytem, samt lidt flere input og et par ekstra funktioner.

Billedmæssigt er der dog ikke forskelle og panelet og billedkredsløbet er ens.

Og for lige at få hele historien, så er PZ80 som sådan også nsæten billedmæssigt identisk med disse to, men har ikke Panasonics Intelligent Frame Creation (IFC), der er et slags 100 Hz system, der beregner nye billeder og indsætter. I min mening bør man slå det IFC fra, da det giver et videekamera-agtigt billede, og til tider opstår der regnefejl, så f.eks. bolden i en fodboldkamp hakker og deles op.
Af Cschou
#46165
havde netop også overvejet pz800 meget præcis pga det flotte design, men selvom jeg ikke rigtigt har noget budget synes jeg det er rimelig mange penge... men tror da lige jeg skal overveje et pz80....