Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmusapt
#45811
Hejsa

Jeg har nu i et ½ år levet af at se fjernsyn på min Pc med en superdårlig opløsning :D.. og ser det nu på tide at få invisteret i et af de nye smarte tv :)

Har dog ikke så stor erfaring om fladskærme og ville derfor forhører mig herinde så jeg ikke går ud og invistere i noget som er ubrugeligtom et års tid :)

Så er der nogle skærme jeg burde tjekke ud?

Jeg er i selv i tvivl om det er et Plasma eller LCD tv jeg skal kigge på ;).

Har dog hørt at jeg burde holde øje med de nye samsung tv som kommer på markedet i løbet ad denne måned :)

Mit budget ligger på max 15.000 Kr. Men hvis der er noget godt til lige over det beløb er jeg tilbøgelig til at slå til :)

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej da jeg er ved at være lidt irreteret på den dårlige opløsning der er i windowa mediacenter på min pc-skærm :)

Det skal lige siges at tvet jeg invistere i skal have indgange til at tilslutte laptop osv. :)


Håber i kan gøre mig en lille smule klogere :>

/Rasmusapt
Af Holmertz
#45814
Har selv lige været igennem samme overvejelser som dig. Jeg vil derfor anbefale dig at læse nogle af de artikler og anmeldelser du kan finde her på siden.

Det var i hvert fald en stor hjælp for mig at få styr på de tekniske aspekter og få læst lidt forskellige anmeldelser. På den måde fik jeg en ide om hvad det var jeg skulle gå efter og kunne også bedre forholde mig til de forskellige tråde her på forum.

Så få læst lidt op på det - så kan du bedre forholde dig til de gode råd der sikkert kommer i de følgende indlæg her i tråden :)

P.S. Kan sige at jeg selv endte med et 37" Panasonic PX80, hvilket jeg er rigtigt godt tilfreds med - men det er ikke ensbetydende med at det er det rigtige for dig...
Af k.m.
#45818
Det budget du ligger i ligner lidt mit, jeg ser også efter nyt TV (i størrelsesorden omkring 46", du skriver ikke lige hvilken størrelse du vil have) og har efterhånden indkredset det til 2 modeller:

Sony 46W4500 (LCD)
Panasonic 46" PZ85 (Plasma)

Jeg hælder efterhånden mest til plasmaen, men hver gang jeg er blevet overbevist om at burn-in ikke er noget man skal være bange for, kommer der en ny tråd et eller andet sted med "jeg har fået burn-in på mit nye panasonic/pioneer og det går ikke væk :((" Men jeg tror stadig jeg ender på Panasonic'en, skal bare passe lidt på den.

Der er fordele og ulemper ved alle skærme, så mit råd er at gennemlæse dette forum og evt. og forummet på recordere.dk og finde ud af hvilke ulemper du bedst kan leve med, for du får ikke et perfekt TV uanset hvilken teknologi du vælger.


Meget kort opridset:

LCD
Plus:
* Kan bruges som man lyster
* Billedet ser mere skarpt ud (kan også være et minus for nogle hvis man synes det ser unaturligt ud...)

Minus:
* Hurtige bevægelser
* Backlight Bleeding
* Dårligere sortniveau og skyggedetaljer


Plasma:
Plus:
* Bedre ved hurtige bevægelser (som sport og actionfilm) pga. meget hurtigere responstid
* Mere ægte farver og meget bedre sortniveau og skyggedetaljer

Minus:
* Risiko for retention/burn-in hvis man ikke passer på (specielt hvis man bruger den som computer monitor hvor der vil være elementer på billedet der ikke ændrer sig)
* Phosphor trails - hvis man kan se det (nogen ser det ikke, andre er meget generet af det - tag ned i en butik og bed om at se en sort/hvid film så kan du se hvor meget du selv ser det)


Der er mange flere ting at tage højde for, det er bare lige dem jeg først kom på, og som fylder mest i mine tanker når jeg skal vælge mellem de to ovennævnte fjernsyn.
Af thomit
#45821
k.m. skrev:Det budget du ligger i ligner lidt mit, jeg ser også efter nyt TV (i størrelsesorden omkring 46", du skriver ikke lige hvilken størrelse du vil have) og har efterhånden indkredset det til 2 modeller:

Sony 46W4500 (LCD)
Panasonic 46" PZ85 (Plasma)

Jeg hælder efterhånden mest til plasmaen, men hver gang jeg er blevet overbevist om at burn-in ikke er noget man skal være bange for, kommer der en ny tråd et eller andet sted med "jeg har fået burn-in på mit nye panasonic/pioneer og det går ikke væk :((" Men jeg tror stadig jeg ender på Panasonic'en, skal bare passe lidt på den.

Der er fordele og ulemper ved alle skærme, så mit råd er at gennemlæse dette forum og evt. og forummet på recordere.dk og finde ud af hvilke ulemper du bedst kan leve med, for du får ikke et perfekt TV uanset hvilken teknologi du vælger.


Meget kort opridset:

LCD
Plus:
* Kan bruges som man lyster
* Billedet ser mere skarpt ud (kan også være et minus for nogle hvis man synes det ser unaturligt ud...)

Minus:
* Hurtige bevægelser
* Backlight Bleeding
* Dårligere sortniveau og skyggedetaljer


Plasma:
Plus:
* Bedre ved hurtige bevægelser (som sport og actionfilm) pga. meget hurtigere responstid
* Mere ægte farver og meget bedre sortniveau og skyggedetaljer

Minus:
* Risiko for retention/burn-in hvis man ikke passer på (specielt hvis man bruger den som computer monitor hvor der vil være elementer på billedet der ikke ændrer sig)
* Phosphor trails - hvis man kan se det (nogen ser det ikke, andre er meget generet af det - tag ned i en butik og bed om at se en sort/hvid film så kan du se hvor meget du selv ser det)


Der er mange flere ting at tage højde for, det er bare lige dem jeg først kom på, og som fylder mest i mine tanker når jeg skal vælge mellem de to ovennævnte fjernsyn.

Jeg er stort sett enig i din korte sammenfatning av ulemper/fordeler ovenfor.
Hvis jeg skulle velge en av de to TV'er du har satt som alternativ, ville jeg valgt Pana'en - fordi jeg selv bruker TV'en mest til å se på TV-programmer og film fra DVD eller Blu-Ray. På det området er de beste plasma'er overlegne.
Hvis jeg derimot skulle ha brukt TV'en mye som pc-monitor, ville jeg valgt Sony (Eller en annen topp kvalitet LCD). Det hadde ikke vært til å holde ut at man hele tiden skulle sitte og være engstelig for burn-ins.
Det er som så: Best mulig bildekvalitet/mest naturlige TV-bilde = De beste plasma'er. Mest anvendelig = LCD.
Slik er det på det nåværende tidspunkt, og det skal man ta hensyn til når man velger et nytt TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45831
Der kommer nok til at gå en rum tid før vi er ude over sådanne problemer. Selv med OLED skal man bekymre sig om burn-in og da det jo lader til at blive "the next big thing" så er vi på den igen.

Pioneer har formået at skrue burn-in ned på et minumum med deres nye Kuro serie, men disse paneler tages ud af produktion efter næste generation af TV, så derefter skal vi sætte vores lid til Panasonic. Phosphor trails er ret svært at omgås på plasma TV pga. den måde de genererer farverne på.

LCD's problemer med betragtningsvinkler kan heller ikke fikses elegant, da det er en indbygget "feature" ved flydende krystaller. Det samme er sortgengivelsen, som kun kan forbedres via dynamiske finter.

Man kan desværre ikke få i både pose og sæk, som landet ligger nu (og et godt stykke ud i fremtiden).
Af Rasmusapt
#45879
Takker for de mange hurtige svar.. Har hørt fra folk at hvis man gerne vil kunne tilslutte sin laptop til fladskærmen er det bedst at vælge en LCD da man slipper for burn-in..

Ved i ofte siger til personen der opretter tråden at det er op til personen behov.. Men vi kan vel hurtigt blive enige om at det gælder for hvem som helst om at finde et fjernsyn med den bedste opløsning samt kontrast osv. til den bedste pris.. Det er vel så mest op til forbrugeren hvorledes designet skal se ud :D..

Har hørt noget om at samsung snart skulle få deres serie-9 på salgslisten..

Nogen der har hørt noget godt/dårligt omkring dem ?

/Rasmusapt
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45880
Det er kun et problem at vælge plasma til PC tilslutning hvis du vil bruge skærmen til alm. PC brug, dvs. tekstbehandling og hvad du nu ellers måtte sidde flere timer med foran en PC-skærm. Til sporadisk surf, mediecenter og filmfremvisning via PC er det ikke et problem.
Brugeravatar
Af kthomsen
#45885
yakken skrev:Det er kun et problem at vælge plasma til PC tilslutning hvis du vil bruge skærmen til alm. PC brug, dvs. tekstbehandling og hvad du nu ellers måtte sidde flere timer med foran en PC-skærm. Til sporadisk surf, mediecenter og filmfremvisning via PC er det ikke et problem.
Enig!
Har selv Panasonic plasma og bruger det jævnligt via pc, med film, billedefremvisning og lidt surfing helt uden problemer oge retention. :)
Af Rasmusapt
#46269
Ja kunne se emnet var gået lidt død :D..

Så ville lige prøve at stille nogle krav til skærmen :)

- Det skal være muligt at tilslutte PS3 samt xbox360 til skærmen via HDMI-stik :)
- Den skal kunne fungere som computerskærm. Både til at spille spil, se film, samt skrive i dokumenter og hvad man ellers laver på en computer ;).. Derved min tøven til en plasma (burn-in)
- Derudover skal skærmen bare have et flot og skarpt billed (bedst mulig til prisen self)

For at bringe et nyt tv på banen hvad med Oled-tv nogen god respons på det ?..

Ved ikke hvad det helt nøjaktig kræver af tv'et men har hørt det er muligt at invistere i en box som kan sende kanalerne fra dit antennestik derhjemme via dit internet til din bærbar.. så ligemeget hvor du befinder dig i verdene bare du har net til computeren kan du tilslutte dig boksen i dit hjem og se akurat de samme programme som er muligt derhjemme.. Ved ikke om denne boks kører fra tv'et af. Hvis det gør skal det være muligt at kunne tilslutte en sådan boks også :)

Undskylder min spørgen men er ved at farre vild i tv-junglen da man ikke kan finde hoved eller hale i hvad der er god og hvad der ikke er godt.

/rasmusapt