Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Catw
#45679
Hej

Jeg har nu sidet og kigget en masse inlæg igennem her på jeres ganske hjælpsomme forum men bliver simpelthen nød til at få afklaret nogle ting som jeg virkelig ikke forstår..

Jeg har læst jeres køber guid og hvad i ellers har lavet her på siden og det har været meget hjælpsomt..

Men.. Jeg er forviret hvad angår det digitale signal og HD tv, jeg vil meget gerne købe et nyt tv der er sikret mod hvad der nu ellers kommer til at ske de næste 5 års tid.. jeg er igang med at skaffe mig en blue ray afspiller og håber på at GAL-net (canal digital) kabel tv begynder at lave flere hd kanaler.. det jeg ikke helt er med på er hvorvidt jeg skal gå efter et hd tv for at få mest ud af alle disse ting eller der er andre ting der spiller støre rolle..

jeg har et budget på 6-7000kr at gøre godt med og det skal hænges op på vægen i en "svingarm" (kan ikke lige komme på andet at kalde det).

Jeg kan se at der er mange der mener at Full hd er spild af penge hvis man ikke sider helt inde i fjernsynet men der må da være en forskel at se uanset hvad når du tredobler antallet af pixels.

Håber i har en ide om hvad jeg forsøger at sige, det er ikke nemt at skulle forklare noget man ikke forstår, når man sjovt nok ikke forstår det :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#45696
Men.. Jeg er forviret hvad angår det digitale signal og HD tv, jeg vil meget gerne købe et nyt tv der er sikret mod hvad der nu ellers kommer til at ske de næste 5 års tid
Prøv at kig på denne artikel. Den burde besvare de spørgsmål, der måtte være. http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1207637872

Husk, at digitalt Tv er delt op i tre typer, alt efter om man modtager ved antenne, kabel-tv eller parabol.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45697
Catw skrev:Jeg kan se at der er mange der mener at Full hd er spild af penge hvis man ikke sider helt inde i fjernsynet men der må da være en forskel at se uanset hvad når du tredobler antallet af pixels.
Jeg forstår godt hvorfor du ikke synes det umiddelbart er så intuitivt, men tænk så over denne analogi:
Du sidder og ser på en båd 50 meter væk. På dækket står der en person, men pga. afstanden kan du ikke se nogen ansigtstræk. Det er altså ligegyldigt om personer giver sig til at lægge en fin makeup for din skyld, for i den afstand du sidder, så kan du ikke se det - på trods af at der jo ER en masse detaljer til stede. Det er præcis det samme med en højpåløst skærm. Sidder du for langt væk, så ændrer det ikke på noget om så der var uendeligt mange pixels, så det reelt var et lærred. Du kan ikke se detaljerne alligevel, for de er alt for fine.
Af Catw
#45727
Ok dvs at jeg skal kigge efter DVB-C da jeg får kabel tv fra et antennelav. og vel også mpeg4 så vidt muligt.

Mht hd eller ikke hd burde jeg så i stedet gå efter 1080p hvis jeg vil have en bedre billed kvalitet.?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45728
Der skal du undersøge hvordan jeres antennelav får de digitale kanaler ind. Visse foreninger benytter nemlig et såkaldt digitalt spejl, hvor alle kabel-TV kanalerne sendes ud via DVB-T og ikke DVB-C, som man skulle forvente. Du skal også tjekke om de overhovedet tilbyder tilvalg af HD kanaler, da det ikke er en selvfølge.

Hvis du betaler kabel-TV via Yousee (med den rabat som man nu end får i antenneforeningen), så skulle alt dog fungere som normalt og SÅ er det en DVB-C tuner du skal bruge. MPEG4 og DVB-C tuner får man ikke i så mange TV endnu, men hvis du ser på Sonys nyeste modeller eller Samsung 676, så skulle du få begge dele.

Alternativt kan man jo altid sætte en boks på, som konverterer signalet til et HDMI signal, men så får du en ekstra fjernbetjening.