Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LowDog
#45588
Jah nu har jeg ville købe nyt tv et stykke tid da jeg er flyttet i ny lejlighed og sidder ca. 3,3 m fra TV'et. Og i og med jeg bruger mit fjernsyn MEGET som PC skærm så er min 32" sgu for lille til at jeg kan se noget ordenligt i den afstand.

Jeg er ca. 90% overbevist om at købe PX80EA som i alle kender. Til ca. 6500kr som det ligger i nu. Dog er jeg stadig lidt bange for det bliver for småt til internetsurf osv. ?? Sidder meget på forums og skrift skulle helst ikke blive alt for lille fra den afstand.

Ellers skal jeg fx. købe et 50" Samsung PS-50C91H som jeg ikke aner noget om eller kan finde nogen rigtige anmeldelser af, eller et hitatchi (tilbud elgiganten til 8000kr) 50" som jeg har set IRL og faktisk har et kanont godt billede. Dog har det ikke VGA indgang til min PC så der skal ud og købes omformer osv. og så nærmer det sig snart 10.000kr med levering. Og vil helst ikke over 8000kr.

Så, på den ene side vil jeg helst have PX80 med godt billede til pengene, men er bange for det er for småt. På den anden side skal jeg ha et 50" som -sikkert- har dårligere billede til omkring 8000kr som burde være stort nok.

Tror i 42" vil være tilstrækkeligt stort med den afstand til internetsurf mv.?

Help me choose:D
Af stenergut
#45590
3,3 meter er temmelig langt væk fra skærmen, så en 50" ville ikke være helt af vejen. Men generelt omkring størrelse; Jo større, jo bedre - Det er bare federe at sidde og kigge på et stort billede :)
Af LowDog
#45597
Ja netop. Men der er vel ikke meget tvivl om at billedekvaliteten også bliver det ringere. specielt når jeg ikke vil smide mere efter et 50", så hvis et 42" er stort nok er det self. at foretrække så jeg også får det bedre billede.
Af stenergut
#45599
Hvis du sidder på 3,3 meters afstand burde der ikke være nogle problemer med billedekvaliteten fra DVD/blu-ray. Du bør nok få fat i noget digitalt kabel til almindelig tv-kiggeri. Det bør alle med en fladskærm i øvrigt.
Af LowDog
#45608
Skærmen skal bruges primært (i prioriteret rækkefølge) til PC, Stream af film fra PC, TV, XBOX360, DVD.

Men der vil jo stadig være forskel i kvaliteten af billedet om jeg så sad 5m væk. Derfor jeg lige ville hører om nogen kendte til det Samsung eller havde et forslag.:)
Af r.kristensen
#45611
Du skal ikke bruge en plasma skærm hvis du skal bruge skærmen til internetsurf, PC brug (windows) herunder Office programmer, da risikoen for burn-in er meget stor når du bruger skærmen til den slags...
Af TYBO
#45612
Undre mig over at du overhovedet kigger efter plasma når du skal bruge den mest som PC skærm.
Du er godt klar over de burnin problemer der er når skærmen står på samme billed i for lang tid ad gangen.
Hvis du vælger plasma ville jeg så gå efter panasonic i den prisleje da de ikke har så store problemer som de andre i den prisklasse.
Af LowDog
#45613
Ved ikke, har flere bekendte som også bruger deres plasma til det samme som jeg. Og der har ingen problemer været med burn in? Jeg prøver at tage chancen ellers må jeg jo anskaffe mig en pc monitor på et senere tidspunkt.
Af stenergut
#45621
Brug en screensaver, så er du ude over det problem
Af TYBO
#45629
Nu kan man jo snildt sidde og arbejde med en PC i mange timer hvor elementer i baggrunden ikke bliver ændret...dette redder en screensaver ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45631
Både dét og så er opløsningen på 1024x768 ikke specielt egnet til decideret PC-arbejde. For det første er det en 4:3 opløsning, som er strukket til 16:9, hvilket går fint når der er tale om signaler der ikke er 1:1 pixelmapping, såsom DVD/BluRay eller TV, men til PC-brug vil din PC oftest køre med samme opkløsning, hvilket ikke ser så kønt ud.
Af LowDog
#45649
Nu har jeg lige hentet mit PX80EA fra laptops.dk :) Ang. opløsningen så har jeg også kørt den opløsning i 2 år på mit Samsung 32" LCD uden problemer. Dog synes jeg der er lidt flimmer ved PC brug på PX80 ? Må lige rode med opløsningen efter den er breaket in.