Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TroelsZ
#45479
jeg står og skal vælge mellem 2 fjernsyn:

SONY KDL-40V3000 set til 4999 i Viborg

og

Panasonic 42PX80 set til omkring 7000 på nettet(?)


Jeg kan se at SONY modellen har både FULL HD og digital DVB/T og DVB/C, hvilket lyder utrolig fornemt( eller fremtidssikret, om man vil)

TV'et skal bruges 75% til at sætte computeren til (mest film, ikke word og surfe), så det betyder en del for mig.

så please help guys ! :)

for som sagt, min tidsfrist er knap !
Af k.m.
#45480
Jeg ved at rigtig mange sværger til PX80, så det må være et godt tv - har desværre ikke selv set det i funktion... Men det er da et faktum at billedet er meget mere skarpt ved hurtige bevægelser på et plasma da responstiden er noget nær nul. Man kan tydeligt se forskel på LCD og plasma, om man er til det ene eller det andet "look" er vel personlig præference... LCD står mere skarpt ved stillestående billede imo, men nogle synes at det er unaturligt skarpt og derfor ser kunstigt ud...

Omkring DVB-C tuneren så synes jeg ikke at du skal lægge for meget vægt i det. Jeg ser selv efter nyt tv og står også mellem en plasma (panasonic 46PZ85) og en sony LCD (46W4500) med dvb-c men efter en smule research hos yousee, som vi har kabeltv fra, fandt jeg ud af at selvom man slipper for en ekstern boks hvis man har indbygget dvb-c tuner, så er der en masse funktioner man går glip af - blandt andet kan man ikke optage med en harddisk eller DVD recorder da signalet først bliver "lavet om" inde i fjernsynet og ikke i en boks som kan sættes før recorderen... Så det tog i hvert fald dvb-c argumentet væk fra min beslutningsproces da jeg netop har en harddisk-recorder som jeg bruger en del...
Af TroelsZ
#45481
først og fremmest tak for det hurtige svar !

det du skriver omkring DVB-C har egentlig også ændret mit syn nu, kan godt set at det ville være rart at kunne optage med en hardisk el. lignende!

Grunden til at jeg nævner Sony TV'et er pga FULL HD, altså en større opløsning.
for som sagt, så vil jeg gerne kunne tilslutte den til computeren, da det er over den jeg ser film osv.

men er der reelt ingen/en meget lille forskel på kvaliteten, selvom det ikke er FULL HD ved et 42PX80 ?
- eller burde jeg finde et tv med full hd, som fx. 42PZ80 ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45489
Vi har utallige indlæg her i forum der forklarer hvorfor fuld HD ikke er så vigtigt og vi har endda flere artikler om emnet:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

PZ80 er også et super godt TV, som endda har lidt bedre billedbehandling end PX80, men PX80 er det bedste TV i sin egen prisklasse.

Langt de fleste mennesker har ikke behov for fuld HD og det er KUN relevant hvis du har fuld HD signaler du kan vise på skærmen OG sidder tæt nok (jf. vores artikel). Ellers er det fuldstændigt ligegyldigt.
Af Kratz
#45493
Flatpanels har skrevet en rigtig god artikel om FullHD og hvornår man får gavn af det som du med fordel kan læse. Du kan finde artiklen her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
Om du får nogen gavn af FullHD afhænger i høj grad af hvor stort fjensynet er i forhold til hvor langt du sidder fra fjernsynet. Du vil sjældent kunne se nogen forskel før du når op i 50 tommer.
Jeg mener så der er nogle andre argumenter for at anbefale PZ80 frem for PX80, men jeg kan ikke huske detaljerne.
Af TYBO
#45494
SONY KDL-40V3000 set til 4999 <---Det må vel være en fejl eller er den brugt ?

Det lyder som et røverkøb.
Du bør lige undersøge om det er en dansk version med DVB-C.
Af Kratz
#45495
Ups, slået på målstregen :)
Af bossanova
#45502
Ang. spørgsmålet om DVB-C tuner og HDD-optager, mon ikke snart Sony begynder at lave HDD-optagere, der har samme tunere som deres TV? Det virker underligt, de ikke lige har fanget det behov, men måske kommer det, når de analoge (luftbårne) signaler slukkes næste år. I den forbindelse kunne jeg godt lide at høre, om nogen har erfaringer med kvaliteten af det, man optager på en HDD-optager, som sædvanligvis vil være det analoge signal? Jeg ved, at man gennem Yousees Selector kan optage gennem Selectorens digitale tuner, men ofte vil man gøre det gennem HDD-optagerens tuner. Bruger man det analoge signal, må kvaliteten vel blive derefter?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45504
bossanova skrev:Bruger man det analoge signal, må kvaliteten vel blive derefter?
Ja, det bliver aldrig bedre end det svageste led. Hvis tuneren i din optager er ringere end i dit TV, vil du altså få et dårligere resultat når du afspiller din optagelse, end du ville have fået hvis du havde set udsendelsen live.
Af TroelsZ
#45522
TYBO skrev:SONY KDL-40V3000 set til 4999 <---Det må vel være en fejl eller er den brugt ?

Det lyder som et røverkøb.
Du bør lige undersøge om det er en dansk version med DVB-C.
jeg blev selv overrasket over prisen, men det står rent faktisk sort på hvidt i et blad der reklamerer for Viborg By Night :)
Af TroelsZ
#45529
lige et nyt spg.
- jeg har søgt via Søge knappen, men kunne ikke finde nogle relevante topics.

Det er vedrørende et 42PX80 model.

hvor højt er der fra bunden af foden og op til kanten af selve billed skærmen ? altså ikke bare kanten af TV'et, men selve skærmen.

for er på udkig efter et mødel til mit kommende 42PX80 :)

håber i kan hjælpe.
Brugeravatar
Af kthomsen
#45560
[quote="TroelsZ"]

hvor højt er der fra bunden af foden og op til kanten af selve billed skærmen ? altså ikke bare kanten af TV'et, men selve skærmen.
quote]

Ca. 16.3cm fra bund af fod(bordplade som den står på) til selve tv-billedet.

Og godt tv! Bruger det selv til at se en masse film fra PC. ;)