Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af stenergut
#45425
Jeg var en tur inde ved tapeconnection på vesterbrogade i Kbh for at kigge på de forskellige modeller. De havde både Samsung A656, Sony W4000, Panasonic PZ80 og Pioneer 5090, alle kalibreret. Jeg havde en lang snak med en skaldet fyr derinde (ganske flink) og han forklarede mig hvad der var op og ned. Det stod med det samme klart at jeg ikke skulle have mig et LCD fjernsyn. Godt nok er farverne kraftigere, men de er også mere upræcise. Asfalten lignede ikke asfalt, og ansigtsfarverne var ikke helt præcise. Særligt ikke når man sammenlignede med Plasma modellerne. Pioneers 5090 var ganske suveræn (også langt det dyreste). Panasonic var også godt, men ikke på niveau med Pioneer. Sortniveauet på Pioneer er klart dybere, hvilket giver bedre nuancer og lidt mere dybde i billedet. Desuden ser billedet ud som om der ligger en mat overflade henover skærmen. Det mister lidt af kontrasterne i forhold til Panasonic, men tilgengæld giver det et mere afslappet og naturtro billede.

Efter at have inspiceret tingene ved selvsyn, må jeg konstaterer at Plasma stadig står over LCD og at jeg gerne vil have et Pioneer. Men desværre må slå mig til tåls med et Panasonic, da jeg ikke har råd :)
Af k.m.
#45426
Jeg må sige at - specielt med den sidste tråd - PZ85 vinder hastigt ind på W4500... Jeg må gå i tænkeboks igen og få taget en beslutning, er stadig lidt varm på netværksdelen i W4500... Synd at de ikke havde W4500 i den butik så du kunne se forskellen på den og plasmaen... Der er nemlig ikke lige nogle steder i nærheden af mig hvor jeg kan se lige de her modeller... Så jeg må jo bare bestemme mig og tage en beslutning :)
Af stenergut
#45427
Tapeconnection havde w4500 på lager, de bare ikke fået sat den op endnu. Ham gutten havde dog kigget på den og konstaterede stadig tørt at LCD ikke kan (og ej i fremtiden vile kunne) hamle op med Plasma. Kontrasterne og farvedybden er forbedret på W4500, men farverne har stadig ikke samme autentitet som på en Plasma skærm.

Han ville kun anbefale LCD, hvis man har meget særlige behov. Han sagde at LCD havde sin berettigelse før i tiden, fordi de dengang var billigere, havde højere opløsning og pga. frygten for burn-in ved plasma.

Nu fås plasma fjernsyn til samme pris som LCD, med samme opløsning og desuden er riscisi blevet væsentlig mindre.

Du bør tage en tur forbi tapeconnection hvis du har mulighed for det. De har formentlig fået stillet Sony W4500 op indenfor en uges tid. Så kan du selv vurdere tingene.