Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
#45242
Supergris skrev:Hold nu op med jeres ævl frem og tilbage...
PG6000 er et fantastisk tv i ALLE henseender, og alle der køber det, vil blive glad for det!!!!
Ejer selv 3 stk. 50 ", og ja, retention kan ses i 2 min. efter der har stået tekst eller logoer, hvis man ser på en mørk baggrund!!!!
Hvis man bare ikke overdriver kontrast- og lys-indstillingerne, er der INGEN problemer, så køb det og vær glad for at du har fået en SUPER dejlig slærm...
Ja det er jo fuldstændig ligegyldigt.
Af fodboldgal
#45255
Supergris skrev:Hold nu op med jeres ævl frem og tilbage...
PG6000 er et fantastisk tv i ALLE henseender, og alle der køber det, vil blive glad for det!!!!
Ejer selv 3 stk. 50 ", og ja, retention kan ses i 2 min. efter der har stået tekst eller logoer, hvis man ser på en mørk baggrund!!!!
Hvis man bare ikke overdriver kontrast- og lys-indstillingerne, er der INGEN problemer, så køb det og vær glad for at du har fået en SUPER dejlig slærm...
Ikke i ALLE henseender - for det kan ikke køre blu-ray jævnt - men ellers er det vel et ganske udmærket TV, som anmeldelsen her på sitet også siger.
Af InZane
#45257
fodboldgal skrev:
Supergris skrev:Hold nu op med jeres ævl frem og tilbage...
PG6000 er et fantastisk tv i ALLE henseender, og alle der køber det, vil blive glad for det!!!!
Ejer selv 3 stk. 50 ", og ja, retention kan ses i 2 min. efter der har stået tekst eller logoer, hvis man ser på en mørk baggrund!!!!
Hvis man bare ikke overdriver kontrast- og lys-indstillingerne, er der INGEN problemer, så køb det og vær glad for at du har fået en SUPER dejlig slærm...
Ikke i ALLE henseender - for det kan ikke køre blu-ray jævnt - men ellers er det vel et ganske udmærket TV, som anmeldelsen her på sitet også siger.
Præcis - lige nu er det ikke en bekymring for mig, at det ikke kan køre Blu-Ray ordentligt, men det kan jo være, at man investerer i en sådan afspiller om et års tid og der har jeg da ikke i sinde at skifte tv igen. Så der er også et vist "fremtidsperspektiv" i det for mit vedkommende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45259
Supergris skrev:Hold nu op med jeres ævl frem og tilbage...
PG6000 er et fantastisk tv i ALLE henseender, og alle der køber det, vil blive glad for det!!!!
Ejer selv 3 stk. 50 "...
Jeg tror kodeordet er 50" i dette tilfældet. 50" versionen kan jo godt afspille 1080p24 korrekt, hvilket 32/42" modellen ikke kan.
Af InZane
#45262
yakken skrev:
Supergris skrev:Hold nu op med jeres ævl frem og tilbage...
PG6000 er et fantastisk tv i ALLE henseender, og alle der køber det, vil blive glad for det!!!!
Ejer selv 3 stk. 50 "...
Jeg tror kodeordet er 50" i dette tilfældet. 50" versionen kan jo godt afspille 1080p24 korrekt, hvilket 32/42" modellen ikke kan.
Ja, det er naturligvis et alternativ, men en 50" skærm er alt for voldsom til min lille stue. Er problemet vedr. 1080p24 ikke noget der kan rettes i en form for firmware opdatering? Det må jo også være i LG's interesse at få rettet dette (hvis muligt), for så har de jo en omend endnu større/stærkere konkurrent til PX80.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45263
Det var ment som en kommentar til SuperGris, da han jo mente at Pg6000 var perfekt på alle leder og kanter. Den er jo noget mere perfekt i 50" versionen pga. ægte 1080p24 understøttelsen.

Om en firmwareopdatering er nok til at fikse 1080p24 på de andre modeller ved jeg ikke. Jeg tør slet ikke spå om hvorvidt LG får snøvlet sig sammen og gjort noget ved det. Personligt ville jeg ikke sætte min lid til det, så hvis 1080p24 spiller en rolle, så køb ikke på forventet efterbevilling fra LGs side. Så længe der ikke er meldt ud at de arbejder på en løsning, så er det nok lidt af en satsning.
Af Holmertz
#45280
Tillader mig lige at hijacke tråden med et rookie-spørgsmål, da jeg også går og vakler mellem PG6000 og PX80.

Jeg overvejer dog PG6000 i 32" versionen, da det er meningen, at fjernsynet skal bruges som soveværelses-TV, når jeg engang får flyttet familien ud af den lille lejlighed i den nærmeste fremtid. Jeg vil derfor høre om 1024p-problematikken også er relevant i forhold til 32" versionen, når den skal vise Blu-Ray fra en PS3?

Som jeg har forstået min PS3, kan jeg vel bare sætte outputtet fra PS3'eren til at være 720p og så burde der ikke være noget problem? Med den størrelse skærm, kanjeg vel ikke se forskel på 720p og 1024p alligevel? Eller er det kun for spillene jeg har den mulighed og ikke film?

På forhånd tak.

P.S. Kan se at PX80 findes i en PX80 og en PX80E - nogen der ved hvad forskellen er?
Senest rettet af Holmertz 29. sep 2008, 13:32, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#45282
radiomand skrev:PG-6000 har 256 step i hver farve (RGB), hvilken giver 16,7 milloner farvenuancer.

PX-80 har 4096 step i hver farve (RGB), hvilken giver 68 millarder farvenuancer, dette giver et mere naturtro billed.
Panasonics angivelse er blot et tal for den interne behandling af farverne. De fleste skærme har en sådan en, og selvom det er vigtigt for bileldkvaliteten, er det ikke afgørende. Det noget større tal skal man således ikke lægge noget i.

I dag gengiver stort set alle skærme i 8-bit, fordi materialet produceres i 8-bit. 8-bit farver giver 16.7 millioner farver, som er det antal der kan vises på skærmen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#45283
Mht. PG6000 vs PX80, så vil jeg, som jeg også skriver i min anmeldelse af PG6000, ikke vurdere nogen som den absolutte vinder.

Det der dog snyder mange ved PG6000, er det dårlige standardindstillinger. Der er virkelig en verden til forskel mellem disse og blot nogle få ændringer. Og da mange butikker aldrig ændrer på indstillingerne, som tit er påkrævet for at vise skærmen på retfærdig vis, fremstår PG6000 til tider lidt dårlig, selvom det er en utrolig god skærm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45284
Holmertz skrev:Jeg vil derfor høre om 1024p-problematikken også er relevant i forhold til 32" versionen, når den skal vise Blu-Ray fra en PS3?
Ja, det er samme problematik.
Holmertz skrev:Som jeg har forstået min PS3, kan jeg vel bare sætte outputtet fra PS3'eren til at være 720p og så burde der ikke være noget problem?

Så får du jo stadig ikke 24 billeder/sek som jo er det alt postyret omhandler. Du får 24 billeder/sek når du kører 1080p24 fra en BluRay afspiller, men hvis du kun smider 720p ud i 50 Hz, så har du jo allerede selv skabt problemet uden at skærmen er blandet ind i det.
Af Holmertz
#45285
Så får du jo stadig ikke 24 billeder/sek som jo er det alt postyret omhandler. Du får 24 billeder/sek når du kører 1080p24 fra en BluRay afspiller, men hvis du kun smider 720p ud i 50 Hz, så har du jo allerede selv skabt problemet uden at skærmen er blandet ind i det.
Tak for hurtigt svar.

Det er muligt jeg ikke helt har forstået det teknologiske 100 % (faktisk er det nok decideret sandsynligt ;) ), men er det ikke ligemeget om fjernsynet får et 1024p signal eller et 720p signal, når fjernsynets opløsning er 1024x720? Jeg får vel ikke noget ud af den ekstra opløsning alligevel?
Af martinlk
#45287
Holmertz skrev:
Så får du jo stadig ikke 24 billeder/sek som jo er det alt postyret omhandler. Du får 24 billeder/sek når du kører 1080p24 fra en BluRay afspiller, men hvis du kun smider 720p ud i 50 Hz, så har du jo allerede selv skabt problemet uden at skærmen er blandet ind i det.
Tak for hurtigt svar.

Det er muligt jeg ikke helt har forstået det teknologiske 100 % (faktisk er det nok decideret sandsynligt ;) ), men er det ikke ligemeget om fjernsynet får et 1024p signal eller et 720p signal, når fjernsynets opløsning er 1024x720? Jeg får vel ikke noget ud af den ekstra opløsning alligevel?
Der er altså ikke noget der hedder 1024p. Du tænker på 1080p. Og for at svare på dit spørgsmål, hvis din skærm kan vise 1024x720 pixels, så er der ganske rigtigt ikke noget at vinde ved 1080p i forhold til 720p.

1080p24 er en helt anden snak, der er en hel del mere teknisk.
Af Holmertz
#45288
Der er altså ikke noget der hedder 1024p. Du tænker på 1080p. Og for at svare på dit spørgsmål, hvis din skærm kan vise 1024x720 pixels, så er der ganske rigtigt ikke noget at vinde ved 1080p i forhold til 720p.

1080p24 er en helt anden snak, der er en hel del mere teknisk.
Det er selvfølgelig 1080p jeg tænker på :)

Men jeg vinder vel stadig ikke noget ved at kunne vise 1080p24 frem for 720p, hvis skærmen kun kan vise 1024x768, som det er tilfældet med PG6000 i 32"?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#45291
OK, så tager vi den lige igen ;)

Problemet med LGs skærm er at det er opgivet i specifikationerne, at skærmen kan modtage 1080p24 signaler, nedskalere dem til 720p og samtidigt afspille dem ved en opdateringsfrekvens på et helt multiplum af 24 Hz. Det er dét der menes med korrekt afspilning af 1080p24 signaler.

At skærmen har en anden opløsning, der gør at du skal have nedskaleret signalet er ikke relevant for den diskussion.

Når du så vil lade din PS3 spytte 720p signalet ud, så får du først og fremmest ikke noget 24 Hz signal ud af det, så allerede dér er kæden hoppet af og du har vundet... ingenting! Du forsøger altså, med din argumentation, at kompensere for en mangel i TVet ved selv at ødelægge signalet på forhånd. Det giver ikke så megen mening.

Mht. om du kan "udnytte" et 1080p signal, så er svaret ikke helt så ligetil som du fremstiller det. Selvom skærmen har en lavere opløsning end 1920x1080, så vil der med et signal i 1080p vs. et signal i 720p være en del flere oplysninger til stede i billedet, som du således kan smide over på skærmen. Typisk så er et 720p signal behandlet på en eller anden måde, så du ikke får et helt råt signal (Det er trods alt komprimeret osv.) så derfor kan man sige at 720p signaler "næsten" er perfekte 720p, men at et 1080p signal i det mindste må levere mindst ligeså godt et billede. Det er måske lidt kringlet formuleret, men pointen er at hvis du HAR et 1080p signal, så har du også bare af at fyre det afsted.

Oveni denne diskussion kommer der så problematikken om nedskalering og om hvorvidt din PS3 gør det bedre end LG TVet. Man kan så begynde at se på om nedskaleringen i TVet rent faktisk er så meget ringere end PS3eren, at det du vinder i billedinformation, sætter du til ved nedskaleringen i selve TVet...

Der var ingen der sagde, at det skulle være problemfrit.