Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af XerXes
#43134
Hejsa

Jeg er på vej til at skulle have købt mig et nyt TV til min HTPC til erstatning for et gammelt, billigt 28" CRT. Efter at have læst en bunke tråde her samt nogle anmeldelser og artikler hælder jeg mere og mere til et PX80 (formentlig i 42"). Det er I jo helt tossede med :-) Det passer fint i prisklassen, men det skal heller ikke være dyrere end det.

Der hvor jeg er i tvivl er, om det er bedre med LCD når det nu skal bruges til en HTPC. Tuneren er jeg naturligvis ligeglad med, da HTPC'en tager sig af det. Jeg har HDMI-udgang (såvel som DVI og VGA, men det er underordet, vil jeg tro) fra min HTPC, hvis det har noget at sige.

Derudover har jeg tænkt på, om det er et problem at opløsningen på PX80 ikke er i widescreen ratio, men 4:3 i 1024x768. Jeg kører samme opløsning på det fjernsyn jeg har nu, og når jeg ser programmer, der sendes i widescreen, er der sorte bjælker på billedet, medmindre jeg sætter fjernsynet til at strække det. Det gør ikke så meget på mit nuværende fjernsyn, da kvaliteten i forvejen er elendig, men det ville være irriterende at miste billedkvalitet på en bedre skærm. Men det er måske blot et spørgsmål om opsætning af HTPC'en, mere end noget der er afhængigt af skærmen.

Endelig er der selvfølgelig en risiko for burn-in, da jeg bruger den meget til musikafspilning og der derfor er mere eller mindre det samme skærmbillede på den i længere tid, men det er nok blot et spørgsmål om tilvænning til at bruge vizualizations eller noget i den stil for at holde gang i billedet.

Nå, men for at opsummere: Er det en dum idé at bruge en plasma-skærm til en HTPC?

- Andreas