Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Don
#42674
Ellers en PX80 og en kalibrering oven i, så har du et super billed ! Bedre end de 2(hvis de ikke bliver kalibreret)
Af Juiceren
#42676
Don:
Et godt bud faktisk, selvom det ikke er full hd :(
Men spørgsmålet er om jeg egentlig kunne overleve det... i har nok ret i at det bliver meget småt med full hd skrivebord.

En ting jeg lige vil have afklaret:
Kan man se forskel på 720p og 1080p HD materiale? Mit umiddelbare svar ville da være JA, men tager jeg fejl eller er forskellen så lille at den er ubetydelig?

Der er trods alt næsten 3000kr forskel på PX80 og PZ80 så vil gerne lære mest muligt inden jeg kaster penge efter et tv hvilket da er forståeligt går jeg udfra:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42682
Du har ikke læst alle de artikler vi har om emnet kan jeg regne ud?

Hvis du ikke sidder tæt nok på skærmen til at du kan skelne punkterne på en fuld HD skærm, så vil du ikke kunne se forskellen på en 720p skærm og en 1080p skærm.

Når vi snakker om MATERIALET så er det en anden sag, som du ikke må blande ind i valget af skærm. 1080p materiale indeholder flere oplysninger end 720p materiale, så selvom du nedskalerer det til en 720p SKÆRM, så kan du sagtens være ude for at du får et bedre billede med 1080p materiale end med 720p materiale.

Du bør altså prioritere kildematerialets opløsning højere end skærmens, hvis du sidder for langt væk fra en fuld HD skærm alligevel.
Af Juiceren
#42686
Er skam igang med at kigge de mange artikler igennem :)

Det der forvirrer mig en smule er at det PX80 kun har en opløsning på 1024x768 hvilket jo ikke er ægte HD? :S
Så forstår ikke hvordan det kan køre 720p ... Måske i har en artikel der forklare det, jeg kigger ihvertfald videre.
Jeg kommer nok til at sidde omkring 2 meter fra skærmen da min lejlighed er forholdsvist lille (studerende).
Af Juiceren
#42736
Er der nogen der kan svare mig på hvordan en plasma skærm med 1024x768 native res kan afspille video i 720p?

Synes det virker lidt sært, skære tv'et i billedet eller hvordan?
Af Supergris
#42737
Ja. 720P betyder blot 720 horisontale linier, hvilket tvét sagtens kan vise med sine 768 linier. At den vertikale opløsning så ikke leverer nok opløsning til de normale 1280 som et 720P signal sendes i, sørger tvét selv for at tilpasse. Du går glip af lidt detaljer, men sikkert ikke noget der kan opfattes.
Mange 50" har et panel i opløsningen 1366 x 768 hvorimod de fleste ikke full - HD paneler i 42 " kører med 1024 x 768.
Ingen af disse antal pixels svarer nøjagtigt til et 720P signal, der er på 1280 x 720.
Fjernsynet scaler derefter selv signalet, så det passer til panelet!!!
Af Juiceren
#42746
Går glip af nogle detaljer? Hvad menes der med det?

Aah Yakken det var der der var nævnt noget om plasma pixels, havde læst den guide før men kunne sku ikke huske hvor jeg havde set det med de bløde pixels før O_O