Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#42422
:(
Vi fik i går aftes vores nye PZ80 ind ad døren. Efter at have rodet en del med det har jeg konstateret følgende ting, der har mig på panikkens rand:

1: Billedet er, når man går tæt på, utroligt støjfuldt. Det er ikke signalkilden, da støjen også er tilstede ved visning af OSD´et. Det grå OSD er nærmest levende af bittesmå farvede støjpixels. Det er ikke så slemt på længere afstand, men det er nok til at gøre mig nervøs. Er det virkelig normalt for et plasma TV?? Skal et gråt OSD ikke bare være ensartet gråt? Har ikke læst noget om det i de ellers meget omfattende artikler her på siden.

2: TV´et kommer primært til at køre via en medie center PC. Jeg har sat opløsningen til 1920x1080, og forbundet maskinen til TV'et med et DVI>HDMI kabel. Jeg kan bare ikke få tryllet en 1:1 pixelmapping frem, lige meget hvad jeg prøver. Det hele ser bare enormt fnidret ud. Jeg har læst mig frem til at jeg skal slå "overscan" fra, men denne option mangler i settings når jeg kører via HDMI!! Når jeg bruger DVBT tuneren er den der og ser ud til at virke. What gives?!?
Jeg kører gennem et ATI grafikkort, og har rodet en del med de options der er i ATI kontrolpanelet uden held. Kan det være skærmkortet der laver noget underligt? Manualen siger at en PC skal tilsluttes gennem VGA kabel, men også at den max understøttede opløsning her er 720p. Det er jo ikke specielt optimalt :(

Kan nogen hjælpe en efterhånden desperat mand? Har købt det gennem cinemagic, men de har ikke telefontid idag.
Af red_martians
#42423
Støj kan du ikke undgå.. Det kan selvfølgelig være af så svær grad, at det måske er mere end normalen. Alså noget dårlig afskærmning eller noget internt.
Hvad angå HDMI. Prøv med VGA i stedet. HDMI-stinker når man skal slutte computer til fjernsyn. Personligt har jeg ingen problemer med 1080 fra min PC via HDMI til mit PX80. Men husk at du skal ind i grafikkortdriveren og optimere den. Fortælle den om hz og om overscan.
Af HardCoil
#42437
Oki, mange tak. Jeg får fat i et VGA kabel og prøver med det. Blev bare anbefalet HDMI af forhandleren.
Støjen er som sagt ikke så slem, men hvis den ikke er normalt kan det jo være symptom på noget anden.
Af kasper_j
#42440
På et PX80 skal ascpect ratio være sat til 16:9 - Så dukker Overscan op inde i menuen. Måske det også er tilfældet på PZ?
Af Otto J
#42442
HardCoil skrev: Støjen er som sagt ikke så slem, men hvis den ikke er normalt kan det jo være symptom på noget anden.
Støjen er såkaldt dithering-støj, det er normalt for plasma og en følge af måden den skaber billedet på.
Af HardCoil
#42443
kasper_j skrev:På et PX80 skal ascpect ratio være sat til 16:9 - Så dukker Overscan op inde i menuen. Måske det også er tilfældet på PZ?
Jaaaaaaaaaaa sgu!! :D :D Den dukkede op, og det virkede at slå det fra. Bagefter kunne jeg skalere billedet op med overscan kontrollen på computeren, så nu har jeg 1:1 pixelmapping og fuldskærmsbillede.

Du har gjort en bekymret mand meget glad, jeg skylder en øl og eller en kanelgiffel hvis det nogensinde bliver muligt!

AV_Prec: Ok, tak, tænkte nok det var sådan noget.
Af dd
#42454
Hvad er "overscan" præcist ?. Og skal det kun bruges ved pc-tilslutning eller også ved normal tv-brug ?
Af Damien_V
#42606
Hardcoil, kan du ikke prøve at forklare lidt nærmere hvad du har gjort?

Min pz80 slukker bare når jeg prøver at smide mere end 1024*768 på den via kabel fra min pc.

Jeg har sat tv'et på "PC" og 16:9.