Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af silword
#42153
Jeg har et Sony KDL-40V4000 og ønsker at se film fra min computer som har et grafikkort med VGA udgang.

Mit spørgsmål er så om et grafikkort med HDMI udgang giver bedre billede end et med VGA eller om det er lige vidt?

Og hvad anbefales?

- Silword
Af Corax
#42156
Det bedste er at holde signalet digitalt så HDMI er at fortrække. De fleste grafikkort idag har dog DVI udgange og ikke HDMI men der er ingen kvalitetsforskel på at bruge DVI til HDMI fremfor ren HDMI.

V4000 har vist 1:1 pixelmapping på både HDMI portene og VGA porten. Så om du vil kunne se en kvalitetsforskel på VGA kontra HDMI kommer nok an på hvor mange meter kable du bruger. Et analog VGA kablet har et højtkvalitetstab når de bliver for lange.
Af kamanski
#42158
HDMI er klart det bedste. Giver et langt bedre billede end et VGA-kabel.
(Det overasker mig dog at din grafikkort har HDMI udgang)

Hvis dit grafikkort ikke understøtter HDMI, så fortrækker jeg at du bruger DVI udgangen på graffikortet, som giver et lige så godt billede som HDMI.

Skal dog siges at værken VGA eller DVI kan overføre lyd, hvorimod HDMI både kan overføre både lyd og billede. Så hvis du tilsutter dit TV med VGA/DVI så bliver det computerhøjtalerne lyden kommer ud fra.


Held og lykke med det :)


Kamanski
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42161
Lige en disclaimer: Du er ikke garanteret at der kommer lyd ud af dit HDMI stik på grafikkortet. Ofte så gør der ikke.
Af Diazz
#42162
Hvordan kan man vide om der kommer lyd af HDMI?
Af Diazz
#42163
kamanski.

Du kan godt overfører lyd med DVI.

Fx det nye ATI HD kort
Af kamanski
#42176
Du kan godt overfører lyd med DVI.
Virklig?...det vidste jeg faktisk ikke.

Ville købe en DVI/HDMI kabel (det vil altså sige at DVI tilsluttes grafikkortet og HDMI tilsluttes fjernsynet...HDMI og DVI skulle være fuldt komplitable). Dog fik jeg af vide, at DVI ligsom VGA, ikke kan overføre lyd. Kun billede, og var derfor bedst beregnet til en PC -> Monitor tilslutning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42178
Diazz: Hvilke trylle-DVI kabler har du fået til at overføre lyd? Jeg tror du roder rundt i tingene og forveksler HDMI med DVI i dette tilfælde...
Af Diazz
#42180
Nope intet tryllenummer.

Min kammerat har lige købt et ATI HD et eller andet grafikkort og han får da fint lyd gennem dvi
Af kasper_j
#42181
yakken skrev:Diazz: Hvilke trylle-DVI kabler har du fået til at overføre lyd? Jeg tror du roder rundt i tingene og forveksler HDMI med DVI i dette tilfælde...
ATI leverer en adapter med til nogle af deres nyere grafik kort, som ganske rigtigt levere DVI>HDMI med lyd i - du kan læse lidt mere om det her (scroll et godt stykke ned) http://www.guru3d.com/article/amd-ati-r ... wercolor/4

Hæng mig ikke 100% an på hvordan det virker, men jeg mener jeg læste noget med at grafikkortet kan dekode 5.1 lyd eller noget...men helt løgn er det altså ikke, selvom det måske nok er lidt snyd :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42182
Så er det jo ikke et DVI kabel med lyd i - det er bare en HDMI konvertering hvor DVI stikket har fået tilføjet lyd-ben. Diazz fik det til at lyde som om man sendte lyden fra PC til TV via et rent DVI kabel - TVet har jo ikke nogen ben til modtagelse af lyd hvis det skulle være forsynet med en DVI indgang.

Et alm. DVI kabel har ikke ben til at føre lyd med sig.
Af Diazz
#42183
I bow for the master yakken :D

Så meget ved jeg heller ikke om det men der var da en delvis sandhed i det så :D
Brugeravatar
Af Andromedia
#42187
VGA kvaliteten er meget høj. Det er langt,langt bedre end feks scart, s-video etc. Af en eller anden grund er vga meget undervurderet. Måske fordi det er en analog forbindelse. Men VGA har meget høj båndbredde og meget høj opløsning.

Min bærbar har både vga og hdmi, og jeg kan ikke se forskel når jeg skifter mellem dem på min PX80. Tekst står knivskarpt på begge og de enkelte pixels kan ses tydligt.

Så efter min mening er der ingen grund til at løbe ud og købe et grafikkort med HDMI. Men hvis man har HDMI så kan man lige så godt bruge det bare fordi at i teorien burde det være bedre. :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42209
VGA har sine begrænsninger idet det er analogt, dvs. du kan potentielt få problemer med støj hvis kablet bliver for langt. PX80 har en ret lav opløsning ift. hvad der normalt sendes gennem VGA, så her vil du muligvis ikke have de store problemer selv med kabler på 5 m.

Hvis man har en stationær computer, så kan der dog ofte være forholdsvist langt fra PC'en til TV'et og et VGA kabel er ikke ligefrem det mest fleksible eller tyndeste kabel i verden ;)