Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Squeak
#42040
Jeg kan godt se at plasma teknologien generelt har lidt bedre farver end LCD, selvom det er en forskel der skrumper fra generation til generation af LCD modeller. Kontrasten er vel efterhånden den samme..?

Men, alle plasmaskærme jeg har set, lider under een stor ulempe, som efter min mening opvejer alle fordele teknologien måtte have, og det er flimmer.
Da vi gik fra 50Hz CRT til LCD, var det første jeg bemærkede, den klippestabile billedkvalitet. Billedet står som malet på skærmen.
Det er for mig den største ting ved overgangen til HDTV.
Glem opløsning og fladskærme. Det er progressive scan og billedstabiliteten, der er det skelsættende for mig.
Mit spørgsmål er så, er der virkelig ikke andre der har det på samme måde blandt A/V entusiater? Er jeg alene i at synes, at plasmas flimmer ophæver alle fordele teknologien måtte have? Er det kun mig der ikke kan abstrahere?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42044
Jeg har ingen problemer med at abstrahere. Selv ikke hvis jeg sidder tæt på et stort plasma-TV.
Af Squeak
#42048
Er der mon nogle mennesker, der simpelthen har hurtigere øjne end andre?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42051
Jeg skal ikke kunne sige om dine stavceller i øjnene er mere centrerede, således at du nemmere opfatter lys, men der findes jo også personer der ser bedre i mørke end andre og dér gør man nok hyppigt brug af de hurtige stavceller, der er de mest lysfølsomme. Min teori holder måske ikke helt, da jeg selv synes jeg ser udmærket i mørke...
Af Ponduus
#42055
Jeg har heller ingen problemer med at ignore flimmer på min plasma skærm.

Med ved sgu ikke lige hvordan mit nattesyn er :p
Af jonashansen
#42072
Når i siger flimmer bliver jeg lidt urolig.
jeg har planlagt at købe panasonic 37px80.
er det noget jeg skal tage stilling til eller er det så minimalt at man ikk ligger mærke til det??
Af Mr.DJ
#42075
Nah, skal du ikke....han sagde jo de gik fra et CRT fjernsyn til LCD og LCD er jo som bekendt ikke plasma! :p

Har iøvrigt 42" storebror modellen og kan ikke se "plasma flimmer", som vidst er noget nyt squeak har opfundet, heh! :)

Men måske med flimmer mener han "pixel fejl" i billedet, som KAN opstå ved et for svagt signal til plasma tv'et. Ses typisk ved modtagelse af tv signaer og opstår typisk igen pga. for lang kabel træk eller dårlig stik samlinger. Men isåfald er det jo et bruger problem, som relativt let burde kunne udbedres! ;)
Af Squeak
#42085
Nej, jeg mener rent faktisk flimmer, som i at de farveflader hvor plasmaet skal blinke langsomt for at vise mindre lyse farvetoner, rent faktisk står og blinker, for mig at se meget. Det er helt klart værre end en 85Hz CRT computerskærm f.eks, og faktisk af og til lige så slemt som et gammeldags 50Hz fjernsyn.

Gå ned i en TV butik med en plasma og en LCD skærm stillet op ved siden af hinanden, med samme billede og se hvad jeg mener.
Af Ponduus
#42113
Men som der også står, så er det langtfra alle som kan se det, eller for den sags skyld bliver generet af det.
Af KingGuru
#42149
Jeg tror ærlig talt ikke at alle kan se det.. og nogle ser det kun, hvis de fokuserer på et andet punkt.
jeg har tidligere klaget over at PX80'eren var det åbenlyse valg.. hvis ikke den havde det problem.

jeg vil ned og kikke igen hos TC, her idag, men jeg er bange for at det ikke er noget jeg kan vænne mig til.

men jeg har det lidt på samme måde.. og har en kammerat der også valgte LCD af samme grund.

men så igen.. det ER bare det som alle siger.. køb køb køb..


EDIT: http://www.hdtvtest.co.uk/news/plasma-p ... 040133.htm .. mon det er det der er forklaringen.. men en kort google søgning afslører at der er en del der har problemet
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42150
Phospertrails er ikke det samme som flimren. Det har noget med henfaldstider af farverne på skærmen at gøre og optræder kun når der er bevægelse i billedet og hyppigst på sort/hvide billeder.
Brugeravatar
Af Tech2007
#42151
Er der nogen ejere af et Pioneer 9G, der har oplevet phospertrails?
Af NoNameDesigndk
#42258
Squeak skrev:Nej, jeg mener rent faktisk flimmer, som i at de farveflader hvor plasmaet skal blinke langsomt for at vise mindre lyse farvetoner, rent faktisk står og blinker, for mig at se meget. Det er helt klart værre end en 85Hz CRT computerskærm f.eks, og faktisk af og til lige så slemt som et gammeldags 50Hz fjernsyn.
Hmm "lige så slemt som et gammeldags 50Hz fjernsyn".. Jeg har haft både 50Hz billledrørsfjernsyn og nu et Panasonic PZ80, og plasmaen kan jeg ikke se noget på.. på 50Hz fjernsynet kunne jeg heller intet se på, med mindre jeg specifikt sidder og kigger på et punkt på en stillestående skærm, såsom da jeg sluttede min computer til det..
men intet flimmer på min plasma, med mindre jeg sætter den ned på 50Hz , hvilket man jo ikke gør ;)