Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af LarsSF
#357422
Hej eksperter,

Jeg har med stor interesse læst med herinde i diverse fora, anbefalinger etc., og selvom jeg synes jeg er blevet markant klogere end sidst jeg handlede fjernsyn (et 55" Samsung LED i 2017), så er der stadig nogle punkter jeg ikke føler mig helt overbevist om jeg har forstået korrekt, og jeg håber derfor I kan være behjælpelige.
Kort fortalt så er jeg på jagt efter et 65" fjernsyn til noget der ligner 10K. Det gør ikke noget hvis vi ender en smule højere på prisen, men så skal der også være tungtvejende argumenter for det.


  • Teknologi

Det her er vel nok det emne hvor jeg er mest i tvivl, omend det velsagtens er det mest vigtige :)
Det nye TV skal være i en stue, hvorfor jeg vil betragte det som et lyst lokale, men udelukker det OLED? Det er vel de færreste fjernsyn der sælges til 'hjemmebiografer', men alligevel forestiller jeg mig at OLED fungerer udmærket på trods af at der er vinduer i samme lokale?
Either way, hvis jeg går efter OLED, Neo QLED og mini-LED, så er jeg vel ikke helt på afveje?
Og i samme ombæring; bør jeg frygte at et TV med OLED har kortere holdbarhed end et LED, eller er det en skrøne fra tidligere da OLED kom frem?


  • Forslag

Jge lister her nogle modeller jeg selv har kigget på, og gerne vil have jeres input til. Det behøver naturligvis ikke være input til hvert af mine forslag, hvis du/I med det samme kan gøre mig opmærksom på, at der er andre modeller jeg bør kigge på i stedet :)

LG B3 (OLED):
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... ifications

Jeg kan læse mig til, at LG's modelnumre angiver kvaliteten ud fra serien. Eksempelvis har G3 fået flotte anbefalinger herinde på siden. Når den her model er i B-serien, så ser det umiddelbart ud til at være lidt noget skrald, men kan godt være jeg opfatter det forkert?

LG G2 (OLED):
Af årsagen nævnt ovenfor, så har jeg har fundet et TV fra G-serien til ca. samme pris:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... ion=432627

Downside er så, at det er et TV fra 2022. Er det dumt at miste det år på modellen, givet de effekter det måske har på apps etc. når det er Smart TV?

Samsung TQ65QN85 (NEO QLED):
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... p-1988974/

Hvis tilfældet er, at OLED ikke fungerer i et rum der er meget oplyst, så er her et forslag på Neo QLED. Noget skidt ved modellen der ikke umiddelbrat fremgår af specs?
I øvrigt, så er det muligt at få N90'eren til 2K mere, men jeg ved ikke hvad der gør, at det er bedre at gå efter dén model?
https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... p-1988980/

TCL C845 (mini-LED):
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 023/600168

Her er så et forslag i mini-LED fremfor OLED eller Neo QLED. Jeg kender ikke meget til TCL, men kan forstå at de er leverandør til bl.a. Samsung, så det nok ikke er helt skidt.

TCL 935 (mini-LED):
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 022/437669

Endnu en gang et TCL, men jeg tager det med fordi det er 5K billigere end 845 nævnt ovenfor. Er det værd at spare de penge, såfremt mini-LED kan gå an?

Jeg er med på, at der er mange emner/spørgsmål herinde med 'fint lige et fjernsyn til mig', og jeg beklager at være ham der bidrager med endnu et. Jeg har, som nævnt ovenfor, bare ikke formået at finde et konkret svar på hvor jeg bedst skal placere mine penge, så jeg håber på at kunne sparre lidt med jer eksperter.

På forhånd mange tak for hjælpen.

/Lars
Senest rettet af LarsSF 11. mar 2024, 22:30, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af hans123
#357423
Dit spørgsmål er tit oppe og vende her.

Men vil svare dig kort.

Går du efter bedste billede er OLED eneste valg. Selv det billigste OLED er meget bedre end LCD tv.

OLED er helt fint til lyste rum.

Men der skal nok komme mange forskellige svar.

Så vær forberet på de forskellige svar der kommer.
Af Lape
#357427
LG G2 på tilbud lige nu er helt klart bedre end B3 selv C3 slår det nemt. WOLED er stadig godt men QD-OLED er efter min mening bedre på stort set alle områder. Især på farver og lysstyrke på RGB subpixels, hvor det meste lysstyrke på WOLED kommer fra den hvide subpixel.

Personligt synes jeg ikke der er noget LCD der imponerer lige nu, især ikke når du er villig til at smide 10K+

Der er måske enkelte TV med mini LED bagbelysning og VA panel der kan bruges i en mørk setting - hvis du ikke skal bruge gode betragtningsvinkler - men det kommer aldrig rigtigt i nærheden af OLED samlet set

TCL og Hisense er rimelig LCD fokuserede, det er ikke nogle mærker jeg har erfaring med. De vinder vist mest frem i de billige rækker, enten i det helt billige segment eller når det skal være stort men billigt.
Af jkn789
#357434
Til dit budget er LG G2 det bedste køb lige nu.
du kan finde testen af det her på siden.
jeg har også en lys stue med vinduer vest vent, og bag mig når jeg ser tv.
det eneste problem er refleksioner, som alle skærme har i større eller mindre grad.
Og helt mørke scener i dolby vision om eftermiddagen med lav sol.
alm tv og streaming, ingen problemer.
så du skal efter min mening, ikke bekymre dig fordi du har en lys stue.
Af LarsSF
#357553
Mange tak for jeres indspark :)

Jeg må indrømme at jeg er lidt 'luren' ved at skulle købe et TV der er model 2022, specielt med tanke på udviklingen indenfor Smart TV-delen, men det kan godt være jeg skal bide dén i mig.

Der er ikke nogle der har en holdning til holdbarhed af OLED vs. LED?

Hvis ikke jeg kan overkomme at TV'et er et år ældre end alternativerne, hvad skal man så være opmærksom på ifm. valg af et LCD? Nu bliver der nævnt refleksioner eksempelvis, er der noget specifikt ift. bagbelysning jeg skal være opmærksom på udover hvorvidt producenten kalder det Neo QLED eller noget helt tredje?
Brugeravatar
Af hans123
#357555
Holdbarheden er nok ens eller lige dårlig.

Elektronikken er ikke designet til lang levetid. så forvent ikke tv lever 10år

Smart delen i tv bliver tit forældet, men det klares nemt med en boks ala appleTV
Af Nexus
#357558
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 023/646530

TCL C805 er også et fornuftigt TV til prisen og har været nede i ca 8500. Der var lidt knas med motion og sort niveau i HDR men der er lige frigivet en firmware der retter det meste.

Har selv et hængende i soveværelset. Det er selvfølgelig ikke på højde med OLED ifht kontrast men nits i HDR i ret fornuftig. Det ligger lige under TCL 845.

LG C3 65" er også på bud pt til små 13000.
Af jkn789
#357561
Jeg tror også Samsung S94C slår LG C3, spørgsmålet er så om hævet sort niveau i lyse omgivelser, og at smart tv delen ikke bliver opdateret. Og ingen Dolby vision, er noget som trådstarteren kan leve med.
men uanset hvilket oled trådstarteren evt. Vælger, får han langt bedre billede kvalitet end nuværende tv.
Af George1
#357562
Oled bliver altid anbefalet på dette site , men i min optik er OLED ikke så slidbare som QLED har haft et mandagseksemplar, men ellers køre mine gamle LED stadig efter 12 og 15 år tvivler på OLED
havde glort det samme, desuden tør man hverken på OLED eller QD OLED give en reel garenti mod burn in , hvorimod QLED top modeller giver 10 års garenti mod burn in, det er fordi de ved de holder til et voldsomt brug, hvilket OLED næppe gør ellers var der en reel garenti der matchede QLED.
Det var lige om holdbarheden. Billedmæssigt er QD OLED at foretrække (dog ikke i et meget lyst lokale med sollys og lamper), hvis du er burn in forskrækket ,køre elgiganten med en reel 5 års garenti mod burn in , sidst jeg så prisen var den kr 699.
Hvis du ikke går OLED vejen ville jeg holde mig væk fra Samsung QN85 men tage QN95B istedet bedre billede og pisse flot design efter min mening.

https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... p-1327592/
#357563
jkn789 skrev: 19. mar 2024, 18:34 Jeg tror også Samsung S94C slår LG C3, spørgsmålet er så om hævet sort niveau i lyse omgivelser, og at smart tv delen ikke bliver opdateret. Og ingen Dolby vision, er noget som trådstarteren kan leve med.
men uanset hvilket oled trådstarteren evt. Vælger, får han langt bedre billede kvalitet end nuværende tv.
Som jeg kan læse mig frem til, så *kan* det blive et issue, hvis man har en stærk lyskilde som direkte skinner på skærmen.

Personligt vil jeg gå efter G3, men tvivler på, at den vil komme nede i det prisleje lige foreløbig.
Af henrik.yde
#357564
Trådens bedste TV til prisen kan kun være G2, da G3 koster næsten det dobbelte. Til G2 medfølger der originalt vægbeslag + der er 5 års panel garanti. Og som andre skriver lover LG 5 års opdateringer.
#357566
henrik.yde skrev: 19. mar 2024, 23:58 Trådens bedste TV til prisen kan kun være G2, da G3 koster næsten det dobbelte. Til G2 medfølger der originalt vægbeslag + der er 5 års panel garanti. Og som andre skriver lover LG 5 års opdateringer.
Hvorfor afskriver du S90C-S94C?