Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356537
Har længe været på jagt efter et Sony TV i Masterclass niveau og blev meget glad da jeg så testen "Test af Sony XR-65A95L QD-OLED (XR-55A95L, XR-77A95L)" Alt var godt! indtil jeg nærlæste, at det ikke passede ind i de lysforhold jeg har i min stue. KimKaos, Rasmus Larsen og Torben Rasmussen var mega behjælpelige med inputs og fik mig overbevist om at det var et andet Sony TV jeg skulle have.

viewtopic.php?f=21&t=54346&start=14

Fandt ud af at det skulle være et TV med anden paneltype - LCD eller Mini LED. Da det skulle være et 55", kan et X95L desværre ikke bruges, da det mindste er et 65".
Så ØV, atter et trin ned ad skalaen - til 55X90 serien.

Har nu været inde på Sonys sider og har fundet et XR-55X92K til kr. 13K,- og et XR-55X94K til kr. 12K,-, men kan ikke finde ud af, om der er forskel på de 2 TV. Ved en sammenligning er der umiddelbart ingen forskel - kun i prisen...!?
Kan en teknisk mere begavet finde forskellen?
Ved tests er det kun X90K generelt der blive gennemgået.

En anden ting - X90K- serien, er vist en 2023 model - kommer der mon en opgraderet her i 2024?

En tredie ting - X95L- serien - kan der være en kommende 55" model på vej her i 2024?
Vil jo gerne ha det sidste nye! PFT ;-)
#356541
Jeg husker nu ikke, at jeg har frarådet A95L til en oplyst stue :) Tværtimod mener jeg, at den er yderst velegnet som et af de mest lysstærke OLED TV hidtil. Jeg er ikke fortaler for idéen om, at OLED ikke går an i stuer. Hvis det specifikt vedrører sollys direkte på skærmen, så er der nogen usikkerhed på dette område dog. Der kan jeg hverken sige fra eller til.

X92K og X94K er den samme som X90K, bare forskellige "kædemodeller" hos diverse butikker, måske med en lille detalje eller funktion til forskel.

Men X90K er udgået. Afløseren hedder X90L. Du kan læse vores test her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1687261504

X90L er på ingen måde at sammenligne med A95L, efter min mening. Helt forskellige klasser af billedkvalitet.

Jeg tror ikke, at Sony lancerer efterfølgeren til X95L i 55", men who knows :)
#356542
Hej Rasmus, tak for input! My bad! Det var ikke dig, men Torben Rasmussen, der frarådede det - også mht. varmepåvirkning fra direkte sollys - så derfor tør jeg ikke satse kr. 23K,- til stuen...

"I yderste konsekvens så vil du nok kunne risikere, at du får en portion af skærmen, som bliver mørkere end resten. Jeg sørger selv for at gardinerne er rullet så langt ned, at mit OLED ikke får direkte sollys i løbet af dagen. Det er ikke UV jeg er bekymret for - dine vinduer napper en ret stor del af strålingen - men varmen. I de tests jeg laver kan man på visse billeder se nogle enorme vinduer pegende mod syd, som vil give direkte lys på skærmen i sommerperioden. Det er jeg nødt til at blænde af for."

Modelnavn - min fejl igen! Tastefejl, men hvis det skal være en 55", ikke OLED (desværre), så er der vel kun 2023 modellen X90L tilbage, ikk?
Ser flere steder, at det skulle være det bedste TV/panel, i et lyst rum med store vinduer, der vender stik vest.
Kan godt se, at billedkvaliteten kun er bedømt til 70%, men det er vel det bedste, jeg kan få i af Sony.
Kan selvfølgelig også vente et år mere og se hvad 2024 MiniLED bliver til.