Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#356260
Jeg har for tiden et Samsung 55s90c OLED TV hjemme "på prøve" og ved ikke om jeg skal bekymre mig om at afspille 4:3 og andre formater (21:9) der ikke passer med 16:9 og derved introducerer "sorte bjælker" i top/bund eller siderne - og måske giver uens slid på panelet?

Jeg har endnu ikke fået TVets aspect-ratio funktion til at virke - menupunktet vises altid i inaktiv tilstand så umiddelbart er der ikke mulighed for at trække/strække billedet ved brug af TVets streaming apps.

Hvad er jeres holdning /erfaring omkring OLED og "sorte bjælker"?
#356265
Personligt vil jeg hellere undvære at se film, hvis det skal forkert aspect ratio. Jeg har ikke haft problemer med mit Panasonic OLED. Er 3 år gammelt.

Før havde jeg LG OLED. Der var det TV2 news der gav burn-in. Og altså et 16:9 billede.
#356270
jeg har samme Panasonic tv, og ser rigtig mange film og serier med sorte bjælker, og har ingen spor af burn in.
ser også meget golf i op til 6 timer af gangen, og har ingen spor af kanal logo eller scoreboard. Som vises permanent.
ingen erfaring med tv 2 news som jeg sjældent ser mere end en halv times af gangen.
#356275
Der var en tidligere hyppig gæst her på siden som købte mange TV
Han var bange for de sorte striber. Og brugte zoom osv.

Men et moderne oled er ligeglad.

Har 2 stk så tit kører alle mulige formater længe. Og ingen stor af uens slid.
#356313
Beckham skrev: 8. jan 2024, 21:54 Men sort er vel også lige med at der er helt slukket på et OLED tv, eller?
Jo, der er sukket for pixel's
Og det kunne måske blive et problem over tid, med uens slid, altså hvor f.eks. en uniform bagrund har "bjælke" aftegning.

Men det er nok et problem der ikke længere er.

Jeg undrede mig blot over at TVet ikke tilbyder at fylde skærmen ud til 16:9 aspect ratio ved visning af materiale i 21:9 og 4:3 og det underlige format som benyttes på Matador/DRTV som min kone ofte ser :)
#356388
Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt at skifte indstillinger for aspect ratio på afspilleren i stedet for på TVet, hvis man ønsker at fylde skærmen helt ud, men jeg er stor fortaler for et korrekt format, og foretrækker langt sorte bjælker fremfor et unaturligt billede med enten lange eller brede ansigter som resultat, eller hvor der er zoomet ind og skåret af billedet.
#356389
Supergris skrev: 13. jan 2024, 14:20 Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt at skifte indstillinger for aspect ratio på afspilleren i stedet for på TVet, hvis man ønsker at fylde skærmen helt ud, men jeg er stor fortaler for et korrekt format, og foretrækker langt sorte bjælker fremfor et unaturligt billede med enten lange eller brede ansigter som resultat, eller hvor der er zoomet ind og skåret af billedet.
HBO Max er ret slemme til at konvertere deres film til 16:9, og når man først har opdaget det, så er det, i hvert fald for mig, blot til irritation. Tænker det delvist må være pga. HBO's historiske forbindelse til tv.