Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kaktus-burger
#356012
Hej!

Håber I alle er kommet godt igennem julen.

Min aldrende LG B7 skal skiftes - ikke fordi den fejler noget kritisk - jeg synes bare, at det er tid til en lille udskiftning til en nyere generation af OLED, og tilbuddene er i øjeblikket ret fornuftige.

Jeg har indsnævret det til to modeller i 55":

- Philips 808

- LG C3

De skal kobles til en soundbar, PS5 og af og til en Nintendo Switch OLED.

Jeg synes det er ret svært, at finde ret mange anmeldelser af 708/808, men jeg kan læse mig frem til, at billedet "out-of-the-box" er ramt skævt, og kræver en calman eller anden prof. kalibrering for at være "god". Til gengæld har 808 Google TV og Ambilight, som jeg godt gad at prøve i stuen.

C3 derimod er ret godt kalibreret out-of the-box, men kører på WebOS 23 med reklamer. Dog har den HDMI 2.1 på alle 4 indgange.

Jeg er faktisk ret glad for WebOS på min B7 - ingen reklamer og "favorit-bjælken" fylder kun nederste del af skærmen og er nem at konfigurere....

Hvad vil I vælge?
Af HrJensen1
#356016
Med mindre du har et specifikt krav omkring hdmi 2,1, så er der ingen grund til at skifte den ud, så længe den virker upåklageligt. Det er meget begrænset, hvor meget mere ekstra du får ved at købe et nyt, når du allerede har OLED.

Altså udover HDMI 2,1
#356018
HrJensen1 skrev: 26. dec 2023, 16:38 Med mindre du har et specifikt krav omkring hdmi 2,1, så er der ingen grund til at skifte den ud, så længe den virker upåklageligt. Det er meget begrænset, hvor meget mere ekstra du får ved at købe et nyt, når du allerede har OLED.

Altså udover HDMI 2,1
Hej

Udover lidt burn-in som er minimal synlig ved almindelig tv-kigning/gaming, så fejler TV'et intet.

Jeg har faktisk ikke akut brug for HDMI 2.1. Jeg tænkte måske der var noget at hente på billedsiden og selve lysstyrken ved at købe en nyere skærm. Min skærm er jo fra midt 2017, så der må vel have sket et stort hop med OLED-paneler og teknologien siden 2017?
Af sokken
#356019
Jeg har en B6 i stuen og fik så en C1 til bio værelset sidste år og jeg kan ikke se ret meget forskel på de 2 så min B6 kommer til at holde mange år endnu, i hvert fald hvis ikke den går i stykker
Brugeravatar
Af TBC
#356021
Kaktus-burger skrev: 26. dec 2023, 18:08Jeg har faktisk ikke akut brug for HDMI 2.1. Jeg tænkte måske der var noget at hente på billedsiden og selve lysstyrken ved at købe en nyere skærm. Min skærm er jo fra midt 2017, så der må vel have sket et stort hop med OLED-paneler og teknologien siden 2017?
Du vinder praktisk talt intet ifht. SDR, mens der er noget at hente ved HDR.

Det største hop er sket for ret nyligt med henholdvis WOLED med MLA (LG G3, Phillips 808) og QD-OLED (Samung S90C (og modellens varianter som S92C og 94C) samt S95C) og den langt dyrere men rigtigt gode Sony A95L

QD-OLED vinder på high-luminans HDR farver og farvedækningen, mens WOLED med MLA vinder på højeste hvide HDR specular highlights, begge dele noget du først har fordel af ved HDR-materiale.
Af DavidWebb
#356022
enig med ovenstående. Ingen grund til nyt før det brænder sammen. Spar pengene og vent.....tiden taler kun for at teknologien bliver bedre og bedre og priserne lavere. Kan godt følge din lyst til nyt....men vent blot:-)
#356023
Tak for jeres indspark og gode råd.

Som sagt har skærmen lidt burn-in hvor undertekster normalt er placeret, men det kan næsten ikke ses ved almindelig brug.

Jeg venter med nyt lidt endnu. :-)

Jeg er faktisk overrasket over, at skærmen har holdt så længe.
Af henrik.yde
#356024
Kaktus-burger skrev: 26. dec 2023, 13:14 Hej!

Håber I alle er kommet godt igennem julen.

Min aldrende LG B7 skal skiftes - ikke fordi den fejler noget kritisk - jeg synes bare, at det er tid til en lille udskiftning til en nyere generation af OLED, og tilbuddene er i øjeblikket ret fornuftige.

Jeg har indsnævret det til to modeller i 55":

- Philips 808

- LG C3

De skal kobles til en soundbar, PS5 og af og til en Nintendo Switch OLED.

Jeg synes det er ret svært, at finde ret mange anmeldelser af 708/808, men jeg kan læse mig frem til, at billedet "out-of-the-box" er ramt skævt, og kræver en calman eller anden prof. kalibrering for at være "god". Til gengæld har 808 Google TV og Ambilight, som jeg godt gad at prøve i stuen.

C3 derimod er ret godt kalibreret out-of the-box, men kører på WebOS 23 med reklamer. Dog har den HDMI 2.1 på alle 4 indgange.

Jeg er faktisk ret glad for WebOS på min B7 - ingen reklamer og "favorit-bjælken" fylder kun nederste del af skærmen og er nem at konfigurere....

Hvad vil I vælge?
Uanset hvilken af modellerne du vælger, så vil gevinsten være bedre/mere lys og farver, og det vil især kunne ses ved HDR materiale. Der er trods alt sket lidt siden 2017, men om det er nok til at skifte nu, kan kun du svare på. Tag evt. ud og kig lidt i butikkerne, og husk at billedindstilingerne IKKE skal stå i "butiksmode" når du tjekker billedet ud.
#356027
Kaktus-burger skrev: 26. dec 2023, 18:08
HrJensen1 skrev: 26. dec 2023, 16:38 Med mindre du har et specifikt krav omkring hdmi 2,1, så er der ingen grund til at skifte den ud, så længe den virker upåklageligt. Det er meget begrænset, hvor meget mere ekstra du får ved at købe et nyt, når du allerede har OLED.

Altså udover HDMI 2,1
Jeg har faktisk ikke akut brug for HDMI 2.1
Enig i at du ikke har akut behov, men jeg ville dog alligevel kigge i den retning, når nu du har en PS5, der gør god brug af det. Selvfølgelig afhængig af hvor meget du spiller på den?
:)
Af GiantsFRB
#356029
Hejsa
Du bør også have A95k eller som nu er afløst af A95L fra Sony i tankerne hvis du allligevel skulle springe ud i et nyt Tv. A95L er lige vurderet her på Flatpanels som reference model så det er det bedste på markedet. Det er QD-OLED og har et bedre farve spektre mm.. Der er lidt at hente hvis man feks har Disney eller Netflix i bedste kvalitet. Men enig i at det ikke er vanvittigt meget. Hvis du har burn in så Kan man dog godt forsvare en udskiftning 😁 og så får du HDMI 2.1 til din Playstation.
#356031
Uff, den A95L er godt nok lækker. Har fuldstændig overset SONY's QD-OLED.
Håber den ryger ned i et mere fornuftigt prisleje til sommer.

Jeg har været i tænkeboks, og kan ikke rigtig retfærdiggøre et nyt køb, så længe vores B7 stadig fungerer upåklageligt.

Jeg tror ikke rigtig på, at skærmen kan sælges i dag.