Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nexus
#355759
Har anskaffet mig et TCL C645 samt Apple TV 4K 2022 til soveværelset.
ATV er indstillet til 4K SDR 50hz og har match framerate og dynamisk område.
Starter jeg en film i DV på en hvilken som helst streaming tjeneste skifter fjernsynet fint til DV profil men så snart jeg stopper filmen eller hopper ud ATV hovedmenu skifter fjernsynet ikke tilbage til SDR men bebeholder DV samtidig med at jeg får en helt sort skærm. Jeg kan høre navigationslyde fra ATV menuen samtidig.
Skifter jeg HDMI kabel fra port 1 til port 2 eller 3 får jeg billede igen i SDR, men sætter jeg stikket tilbage i port 1 bliver jeg præsenteret med samme sorte skærm i DV profil. Eneste måde at genskabe billedet på er ved at tage strømmen fra TV Herefter kører det igen til jeg afspiller DV materiale. Så problemet opstår på alle 3 porte. Har forsøgt med andre HDMI kabler samt den ATV 4K 2022 jeg har i stuen på mit LG CX men med samme resultat.

Jeg kunne selvfølgelig vælge at køre ATV i DV hele tiden, men det giver et underligt pumpet materiale i SDR content samt en ret blændende menu. Kan også vælge at deaktivere match dynamisk område og så undvære DV OG HDR men synes faktisk fjernsynet leverer et ganske hæderligt billede med DV materiale selvom det ikke har local dimming.
En anden mulighed er Google TV brugerfladen men den er bare knap så hurtig OG lækker som tvOS samt jeg bruger ofte AirPods sammen med ATV.

Andre der har oplevet lignende med ATV på TCL fjernsyn?
Synes jeg er blevet ret hooked på en Apple TV brugerflade efter at det har kørt i stuen i noget tid.

Overvejer lidt at prøve et 50" C805, men hvis det er en generel ting på TCL sammen med ATV er det ikke meget ved. :)
#355770
For mig at høre lyder det som et problem i C645, som TCL skal løse med firmware-opdatering (måske der allerede ligger en klar?. Det er ikke noget vi har oplevet på de andre TCL-modeller, vi har prøvet, men de har dog et andet Dolby Vision-problem, som vi snart kommer nærmere ind på. Jeg ved ikke om det måske er relateret, men TCL er i hvert fald på opgaven.
#355783
Tror helt sikkert også det er et software problem og efter at have leget med det og forsøgt forskellige kombinationer af indstillinger så er jeg ikke kommet en løsning nærmere.
Overvejer lidt at prøve det C805 Elgiganten har til 5555 men kan forstå at folk oplever problemer med sort niveau på top og bund bjælker på både C845 og C805 lige pt?
Synes godt man kan mærke at TCL har lidt at arbejde med ifht softwaren. Sådan noget som fejl i oversættelser er der meget af omend det er et lille problem. Omvendt så er den generelle billedkvalitet kontra pris ret høj ifht feks Samsung. Det jeg gav 3300 for hos TCL ligner samme billedkvalitet som man skal give 6000-7000 for hos Samsung i feks en Q70 model.
#355784
Dejligt med noget brugerfeedback vedr. TCL og deres tv.

Vildt nok alligevel at det, måske, matcher skærme der næsten er dobbelt så dyre på billedsiden.

Forhåbentlig bliver det en succes både for importøren og..Elgiganten hvis deres sælgere vil markedsføre mærkets produkter.

Håber det generelle kvalitetsindtryk holder lang tid og gerne de næste mange, mange år.

Men ikke mange indstillinger til selve TVet ?

#355785
Tror helt sikkert at som TCL får mere styr på software og får “trimmet” de værste fejl og børnesygdomme så bliver de en konkurrent herhjemme ifht de etablerede mærker. Så et eller andet sted er det fedt at en kæde som Elgiganten tør satse på det mærke, når nu hr og fru Danmark køber Samsung, LG osv når der skal købes TV fordi “det er det man køber når man køber TV”. Men hvis jeg kigger på det Q70R jeg ejede i 2019 og det der hedder Q70C i 2023 så er det dælme gået den forkerte vej ifht billedkvalitet og det er egentlig ikke for kun at klandre Samsung. Tænker det samme gør sig gældende for mange af de store mærker. Konkurrence er altid godt for forbrugeren.

Mht indstillinger så ligger de lidt pudsigt på C645 da mange indstillinger der relaterer til lysstyrke ligger to steder. De har et par standard AI lysstyrke indstillinger man støder på først og så ligger kontrast også to steder så vidt jeg husker.
Film indstillingen er som altid tættest på det man går efter hvis man er til reference og der bliver det meste kunstige deaktiveret undtagen lidt kontrast hjælpemidler.

Selvom det ikke har local dimming af nogen art var jeg alligevel forbavset over kvaliteten i DV og at detaljer i de helt mørke områder ikke stod blålige og lidt udvasket som de normalt kan gøre på et TV uden local dimming hvor lysstyrken bliver skudt helt i vejret. Men det er sikkert også hjulpet på vej af den dynamiske metadata i DV signalet men ud tvivl også af en fornuftig kontrast på selve VA panelet.

Lidt pudsigt så står motion smoothing i profil “DV lys” på 10 som standard. Altså maksimum hvilket giver et voldsomt kunstigt billede ifht panoreringer. Men det kan selvfølgelig være at TCL opfatter det som værende standarden på de markeder de er vant til at sælge på. Hvem ved.
#355849
Valgte at udskifte til et C805 hos Elgiganten og efter at det blev tændt kunne jeg hurtigt se at der var et eller andet med backlight som så sjovt ud. Ved nærmere inspektion så er der en pæn bue i selve kabinettet som trækker skærmen skæv.
Der er ingen skader på selve kassen eller indvendig så ser ud til at det er en fabriksfejl.
havde fat i TCL som kun kunne konstatere det samme og henviste til en ombytning.
Afventer pt. et nyt fra butikken O_O
Til gengæld findes problemet med skift fra DV til SDR med ATV ikke på C805 og så er billedkvaliteten selvfølgelig noget kun bedre set bort fra fejlen.
Vedhæftede filer
IMG_0408.jpeg
IMG_0408.jpeg (1.55 MiB) Vist 849 gange
IMG_0406.jpeg
IMG_0406.jpeg (1.68 MiB) Vist 850 gange