Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Viggo87
#355482
Hej jeg har benyttet mig af black Friday tilbud til og opgradering af min Sony af8 oled 65, til Samsung qd-s90 77,

Men bliver lidt nervøs da jeg ved Sony,s billede systemer er bedre end Samsung dog har af8 ikke Sony,s nyeste. Men har jeg grund til og være nervøs ser 50procent 1080/tv kanaler og den anden 4khdr . Men det mest tanken om om jeg bliver skuffet når jeg ser 1080p forhold til det Sony jeg kommer fra? Nogen der har afaringer med det samung med ting der ikke er højeste opløsning?

Eller er det slet ikke så stort et problem?

Udover det er jeg virkelig spændt på den nye tv med udvidet farve rum og mere knald på høj lyset😃
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#355487
Jeg tror umiddelbart ikke, at du vil opleve det som et problem, når du får indstillet billedet (følg eventuelt vores kalibreringsforslag til Samsung S95C). Samsung har på deres LCD-modeller visse billedindstillinger, der ikke kan deaktiveres, men QD-OLED modellerne kan man indstille tingene ret fleksibelt.
Af Viggo87
#355490
Tak for svar. Jamen så venter jeg spændt på det kommer på onsdag så jeg kan se det i action, tænker der må være sket lidt siden 2018 hvor af8 er fra😃
Brugeravatar
Af TBC
#355493
Du kan glæde dig for der er virkeligt sket noget med QD-OLED (bedste farve brightness) og WOLED med MLA (bedste white brightness). Kvantespringet skete faktisk for alvor i år med Gen 2 QD-OLED paneler og WOLED med MLA paneler trækkende fra de øvrige paneler. Mit eget Sony AF8 gik i stykker så jeg indkøbte hurtigt et TV den første mandag i black week, som endte med at blive en Samsung qd-s90c (s92c) i 77 tommer som jeg tog med mig hjem samme dag og har brugt lige siden. I 77 tommer kan du i modsætning til 55 og 65 tommer være 100% sikker på at få et gen 2 panel, da der ikke blev lavet gen 1 paneler i 77 tommer.

Jeg kan indrømmet godt savne både Android-TV OSet og Sony's signalbehandling mht gradueringerne på dårligt materiale (som jeg dog kun sjældent ser), men fraset det er TVet på alle områder et billedmæssigt løft op i en anden liga end denAF8 med sit panel lå i, i særdeleshed når det kommer til HDR, som for alvor begynder at give langt bedre mening på S90C 77", særligt med static tonemapping.

Der er lige nogle småting med at TVet. Menuernes farver kan man aktuelt ikke indstille (det er typisk afskyeligt Samsung oversaturations, man skulle næsten tro at de sigtede efter at generere burn-in) og så at det whitecrasher/klipper i hvidt i SDR hvis man ikke stiller kontrasten ned under de 40 til omkring en 38-stykker, men ellers kommer man i øvrigt generelt langt med filmmaker-mode og static tonemapping. Jeg regner senere, når jeg engang får tid at forsøge mig mig nogle ekstra finindstillinger af farvebalancen, hvis der ellers kan udtrækkes nogle gennemgående mønstre som gå igen ud fra de indstillinger jeg ind til videre er faldet over fra
Flatpanels: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1439453137
Rtings: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsu ... d/settings
og fyren her:
...Ja 2 af de 3 er S95C som det er lettere at finde reviewede, men S90C (i 77") er i bund og grund en skrapet udgave af S95C uden båndbreddebegrænsende break-out box og med en fjenbetjening mindre i kassen (jeg savner så selv den mere udbyggede version, som jeg måske finder på at købe seperat)

Men tillykke med dit nye TV - Det skal du nok blive glad for - om ikke andet grundet dets fantastiske panel som lige i en helt anden liga end hvad du kendte fra AF8 - særligt ifbm HDR.
Af Viggo87
#355496
Spændende tbc hvordan gik dit af8 i stykker? For mit er 5år gammel 6-8 timer om dagen os statisk indhold og har ikke skyggen af burn in eller noget.

Må jo se om jeg kan leve med signal behandlingen. Det dog siges det min 720p og mest 1080 når det ikke er 4k hdr . Så det aldrig dvd kvalitet eller derunder jeg ser. Så måske det slet ikke er så slemt med signalbehandling

Har været meget imponeret over billede kvaliteten på af8 dog syns hdr har været lidt mere kedeligt end på f.eks lg c8 samme årgang når der vises hdr, da den har mere knald på lyset. Havde faktisk begge tv hjemme dengang. Men pga. Signalbehandling og motion så beholdte jeg af8 af den grund

Men glæder mig tv,et kommer imorgen så glæder mig som et lille barn, det min julegave 😂😂
Brugeravatar
Af TBC
#355515
@Viggo87: Mit AF8 begyndte at fryse og kort efter at slukke bedst som man sad og så noget, hvorefter det slet ikke kunne tændes. Skulle jeg have liv i det igen måtte jeg tage strømmen fra stikkontakten og så starte det helt fra bunden igen hver gang. Det blev gradvist værre og værre, til sidst kunne det være svært overhovedet at få det til at begynde at boote op, til sidst døde det næsten fuldstændigt, heldigvis som Black Week nærmede sig. Jeg mistænker enten en SoC der var i gang med at stå af, alternativt en defekt strømforsyning igang med at stå af eller et motherboard i færd med at stå af. Billedmæssigt fejlede det intet, ingen burn-in eller andre issues end de beskrevne, når det var tændt.

HDR er ikke længere kedeligt med dit nye TV, som det var med et 2018 AF8 - Det er HDR der for alvor løftes - SDR er der for så vidt ingen forbedring af imho, højst lidt forringelse som man kommer [for] tæt på skærmen grundet en mindre kunstig pixelstruktur på QD-OLED panelet - men det hører med at sige jeg fortrækker også en SDR indstilling i mit mørke rum hvor SDR-hvid er et sted omkring 100-150 nits, mens de der op til et sted omkring 1200 Nits ved HDR i målt praksis på 77 Gen 2 panelet, vel at mærke med fuld farveluminansmætning, er mere end velkomne til HDR når vi taler specular highlights :) ...De fleste HDR film er ratede til 1000 nits, så det er helt perfekt med tonemapping sat til static, så får man tæt på referencelys praktisk talt hele vejen igennem. Mange HDR titler har oftest Max Fall værdier MARKANT under både 500 og 300 Nits, mange titler har endog Max CLL under 400 (f.eks. Uncharted på Netlfix). Selv relativt lyse titler som Our Planet II S02E01, som jeg lige tjekkede, har MaxCLL på 1011 og Max FALL på 292. Selv de Dolby Vision titler der fås ser i mine øjne samlet bedre i HDR10 på det nye TV - jeg tror at det vil vise sig at der, mens der naturligvis vil være fordele, bliver tale om eksponentielt diminishing return efterhånden som nits stiger på panelerne i fremtiden, jeg kan alligevel, som værdierne stiger, nok selv dårligt se forskel på 1200 og 4000 nits i et mørkt rum, der er det bare forskellige grader af blændende lyst. En veloplyst kontorbelysning er ofte omkring 400 nits, så 1200 nits er jo alligevel noget til et mørkt rum.

Yderligere dynamik til specular hightlights skal naturligvis altid skal vide sig velkommen!!! Men selv hvad man normalt forbinder med Dolby vision titler ser fantastiske ud i HDR med static tonemapping på dit nye TV, i praksis faktisk meget lysere, end når der med tidligere OLED paneler tonemappes og generelt skures ned for lyset for at kunne "rumme" et mindre roll-off op mod 4000 nits materialet på paneler der alligevel ikke kan vise det. Så også der tror jeg man er tættere på colorgraderens referencelys på det nye TV end med den dynamiske tonemapping, da >99% af et HDR-billede jo altid gerne ligger under de første par hundrede nits eller mindre, selv på Dolby Vision titler. Med 4000 nits materiale vil det være de absolut lyseste highlights der får et tættere roll-off oppe i et niveau hvor de allerede er tilnærmelsesvis blændende i et mørkt rum, mens >99% af billedet vil svare bedre til referencelyset ved colorgradingen på et 4000 nits referencepanel. Så ja, HDR er med et blevet en fed oplevelse i mørke rum - Hvor HDR jo i øvrigt også retteligt hører til.
Senest rettet af TBC 30. nov 2023, 02:37, rettet i alt 1 gang.
Af George1
#355540
Kan oplyse det er dansk, blot detaljeret og udpenslet, det burde der være plads til, særligt på dette site der primært bruges af nørder/seminørder.