Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rosenberg82
#355288
Hej Panel,

Hvis jeg er på udkig efter et TV i 10.000 kr klassen, hvilket BF tilbud skal jeg så gå med?

Jeg har kig på følgende, men lader mig også gerne inspirere:

Samsung 4K QD-OLED
LG C3
Phillips 708 / (908)

Jeg kan læse mig til at Hz er vigtigt, og der ligger samsung på 144 vs de andre på 100. Er det afgørende?
#355300
Hz er ikke afgørende til dit brug, når alle tre er 100+. De 144Hz på Samsung'en kan kun udnyttes sammen med en PC – ikke spilkonsoller. De to andre har et 100/120Hz panel, hvilket Samsung'en også kører med i dine scenarier. Dvs. at de skifter mellem 100 og 120Hz afhængigt af videosignalet, altså om det kommer i 25/50/100Hz eller 30/60/120Hz.

Du har kig på fire rigtig gode skærme, men hvis man skal pege på nogle fordele/ulemper. QD-OLED'ens fordele er den større lysintensitet i farver, når der afspilles HDR-indhold. Den har også en tak højere lysstyrke i fuld skærm, hvilket er en fordel med grønne fodboldbaner. Til gengæld understøtter Samsung ikke Dolby Vision. Kun LG'en har HDMI QMS (til skift af billedfrekvens uden kortvarig sort skærm), hvis du har Apple TV 4K (2022). Kun Philips har Google TV, som rent faktisk opdateres efter køb (LGs webOS og Samsungs Tizen gør ikke). Ikke desto mindre vil jeg dog anbefale Apple TV 4K som kompagnon til alle tre.

Ift. pris så ligger C3 jo lidt højere end de to andre og det synes jeg ikke nødvendigvis den er værd, med mindre man rigtig gerne vil have HDMI QMS (det ville tælle en del for mig personligt). Overordnet ville jeg nok hælde til QD-OLED'en og så bruge besparelsen på Apple TV 4K, men altså der er jo for og imod plus personlige præferencer.