Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af prizedjello
#354791
Hej flatpanels,

Jeg har netop købt et Samsung QE65Q70BATXXC og vil gerne opgradere lydoplevelsen.

Jeg ønsker ikke råd om optimal lyd, men blot hvilke tilkoblingsmuligheder jeg har.

Mit ønskescenarie vil være, at sætte to wifi-højtalere (a la Sonos One SL) bag vores sofa og bruge dem til lyd.

Jeg har forsøgt at google, men kommer umiddelbart kun frem til, at det skal være Samsung højtalere, hvis man skal forbinde med wifi.

Har andre herinde bedre forstand på dette, og evt. noget erfaring med wifi-højtalere og Samsung TV?
#354792
Det du søger er reelt en trådløst TV-lydplatform. Jeg er selv meget optaget af idéen, da jeg mener det er det, der skal til, hvis man vil have bedre TV-lyd ind i folks stuer over en bred kam.

Nyere Samsung TV (Q70B er ikke omfattet) kan forbinde trådløst til en nyere Samsung-soundbar over WiFi: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1641441174

Soundbaren kan så have ekstra baghøjttalere, der forbinder trådløst til soundbaren, men ikke TV'et, da soundbaren er "hjernen" i dette system i samme stil som hos Sonos, hvor der også kræves en Sonos-soundbar for at komme i gang med f.eks. Sonos One som baghøjttalere.

Nogle TV-mærker (ikke Samsung) understøtter WiSA, som er en trådløst TV-lydplatform, men der er kun få højttalere, der er kompatibel med WiSA. Det er f.eks. sådan B&O TV forbinder trådløst til nyere B&O-højttalere. Men naturligvis en helt anden prisklasse.

Jeg kan ikke anbefale at forbinde højttalere til TV'et via Bluetooth.

Herhjemme har jeg forbundet 2x Apple HomePod trådløst via Apple TV 4K boksen. De kan afspille al TV-lyd op til Dolby Atmos inkl. fra HDMI-kilder såsom spilkonsol. Dog kan man endnu ikke forbinde trådløse baghøjttalere i denne opsætning. Læs eventuelt min test: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1694079190

Rygtet vil vide, at Sonos arbejder på noget TV-integration, men hvad det indebærer, er for tidligt at sige.
Af BrianH
#354799
Jeg vil tro, alt alt hvad der ikke er skabt til at fungere sammen, som Sonos (soundbar, sub og baghøjttalere) og Apple Tv + Homepods, mv, vil giver synkroniseringsproblemer over wifi