Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ZataH
#354552
Jeg har i noget tid været på jagt efter et TCL 75C745 eller 85C745.
75C745 er dog kommet ved nogle få forhandlere, men måske lidt skuffende pris.
85C745 er ikke til at finde nogen steder, nogen der ved hvorfor, og om det overhovedet kommer til DK?

Er der evt et andet TV folk vil anbefale? Det skal primært bruges til film og PS5 gaming. Det er ikke et krav det er AndroidTV, men det ville klart være at foretrække.
Gerne under 14k.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#354554
TCL C745 markedsføres i Danmark af Elgiganten som 'QLED870'. Det er samme TV-teknik og panel. Den bliver også solgt i Europa som C749.

Jeg synes at du skal overveje skridtet op til TCL C845. Vi har en test her på siden. Hvis du vil udnytte de nye videoteknologier i PS5-spil, bør du også overveje et OLED TV.

PS: Husk at man altid kan se de alternative modelnavne på TV-modeller i TV-databasen: https://www.flatpanels.dk/tcl_c745_qled_2023.php
Brugeravatar
Af KimKaos
#354555
Hverken Hisense eller TCL ved om de vil tage det danske marked alvorligt - de forhandlere der har TCL er gerne nogle mindre forhandlere som sælger dem plus ElGig som sælger C745 som QLED870 og Hisense sender ikke tv med Google på det danske marked

Og så længe de ikke tager os alvorligt så syntes jeg at man skal kikke efter de mere "traditionelle" mærker

Mit forslag er at du venter til tiden omkring BF og så finder et godt tv - udvalget i disse uger er temmelig tyndt
Af PeterD
#354559
KimKaos skrev: 17. okt 2023, 11:06 Hverken Hisense eller TCL ved om de vil tage det danske marked alvorligt - de forhandlere der har TCL er gerne nogle mindre forhandlere som sælger dem plus ElGig som sælger C745 som QLED870 og Hisense sender ikke tv med Google på det danske marked

Og så længe de ikke tager os alvorligt så syntes jeg at man skal kikke efter de mere "traditionelle" mærker
Tja.

Kineserne står på spring.

C745, C845 burde kunne tilfredsstille en del købere i Europa, hvis priserne er gode nok.

Hvis butikkerne, og Elgiganten, overhovedet gad at gøre lidt reklame for dem, og ikke mindst få de nyeste hjem hurtigt, skal de nok sælge, men butikkerne har jo deres yndlingsmærker..

Selvfølgelig er det forkert at Hisense ikke kommer med Google i Europa.
Håber de får det rettet.

Her er en australsk test:

https://cybershack.com.au/reviews/tcl-c ... es-review/
Af ZataH
#354565
Rasmus Larsen skrev: 17. okt 2023, 10:58 TCL C745 markedsføres i Danmark af Elgiganten som 'QLED870'. Det er samme TV-teknik og panel. Den bliver også solgt i Europa som C749.

Jeg synes at du skal overveje skridtet op til TCL C845. Vi har en test her på siden. Hvis du vil udnytte de nye videoteknologier i PS5-spil, bør du også overveje et OLED TV.

PS: Husk at man altid kan se de alternative modelnavne på TV-modeller i TV-databasen: https://www.flatpanels.dk/tcl_c745_qled_2023.php
Mange tak for svar. Hvad er årsagen til du vil anbefale C845 i stedet for? Og de funktioner du tænker på med OLED, hvad er de helt præcist?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#354570
Den primære forskel på C745 og C845 er, at C845 er den LCD-model med miniLED-bagbelysning. I praksis vil det sige, at den har væsentligt flere miniLED-zoner, hvilket forbedrer billedkvalitet. Antal zoner er i underkanten på C745. Du kan i TV-databasen se, hvor mange zoner hver størrelse af C745 og C845 har.

OLED TV vil give dig væsentligt bedre billedkvalitet overordnet, men særligt ved spil. Det skyldes, at når TV-skærme detekterer en spilkonsol, så slår de typisk over i Game-profil for at holde forsinkelsen på signalet nede. Her drosles f.eks. LED-zoner markant ned på LCD TV, så billedkvaliteten degraderes og bl.a. spil i HDR-format – hvilket er mange af de nyeste efterhånden – ikke præsenteres så overbevisende. Og zonerne deaktiveres typisk helt når en spilkonsol slår over i VRR (variabel billedfrekvens).

For bedst at udnytte PlayStation 5's HDR, ray-tracing og VRR kræves derfor OLED. Det vil afspejle sig markant i billedoplevelsen. OLED-skærmpanelet har også markant hurtigere responstid, så bevægende billeder, særligt når spillene er i over 60fps, fremstår klarere.