Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xkaas
#354033
Halløjsa!

Jeg har før skrevet herinde vedr QN90B, men fik aldrig bestilt et, da jeg har været så meget i tvivl (Og man plejer jo at sige, er man i tvivl, så er man ikke i tvivl).

Jeg har i dag et 65 Philips OLED som jeg er godt tilfreds med. Det skiftes nu udelukkende på grundlag:
  • Stuen er lys, jeg ønsker lidt mere "ooompf" på lysstyrken i dagslys.
    Det er for småt til stuen
Nu er der tilbud på TCL C845. Jeg er KÆMPE fan af Google TV, og jeg hader Tizen. Rasmus har lavet en meget god og dybdegående anmeldelse på TV'et, og især sidste del af den, der gør mig i tvivl om jeg måske har fundet mit nye 85 tommer?

Rasmus skriver, at TV'et burde kunne overvejes fremfor Samsung og Sony. Nu hvor jeg har haft øjnene på en QN90B, kunne det være oplagt?


Er der nogle der har et af TCL's nye tv, og måske kan fortælle mere om gode/dårlige ting? Jeg er 100% klar over, at jeg går ned i billede kvalitet, da jeg flytter fra et "OLED" til et "MINI LED". Jeg er 100% bevidst over valget, men et OLED i 83 tommer er lige i overkanten for mig.

Jeg er også bevidst med, at kontra Samsungen, mister jeg "anti-glare" panelet fra Samsung, men jeg har jo i dag på mit OLED levet uden dette.


Vores TV forbrug er hovedsageligt hovedsageligt streaming i 4k, lyden kører via min Sonos Arc, og lidt spil på PS5.

Jeg går ikke super meget op i billede, men har naturligvis (ligesom så mange andre) forelsket mig i OLED og kvaliteten.

Så, afslutningsvis, ville jeg bare høre om nogle har noget erfaring med TCL C845, eller QN90B, og hvorfor det ene er bedre end det andet?

Det kan være Rasmus selv kan byde ind med noget :-)
Af xkaas
#354038
Rasmus Larsen skrev: 21. sep 2023, 15:06 Jeg ved ikke om du allerede har set forumtråden tilknyttet anmeldelsen, men der er en del snak om sammenligninger med bl.a. Samsung: viewtopic.php?f=21&t=53922

Hvis tråden ikke giver tilstrækkeligt input, så byder jeg gerne ind bagefter :)
Tak for det!
Læste lige igennem, men blev ikke rigtigt meget klogere.

Så hvad er facit? QN90B, er den prisforskellen værd til behovet jeg beskrev over. I tråden er der meget blandet meninger, hvor nogle virker som die hard Samsung fans, og andre som die hard OLED fans - som om der ikke er en mellemting.

Hvad siger du?
#354039
Der er intet facit!
Er du prisbevidst så gå efter TCLen, vil du gerne ofre flere tusinde kroner for den bedre billedkvalitet, så gå efter Samsungen eller find noget helt tredje.
Valget er dit. Det er dig, der kender dig selv bedst, og skal leve med det på daglig basis...
Af xkaas
#354042
Supergris skrev: 21. sep 2023, 20:58 Der er intet facit!
Er du prisbevidst så gå efter TCLen, vil du gerne ofre flere tusinde kroner for den bedre billedkvalitet, så gå efter Samsungen eller find noget helt tredje.
Valget er dit. Det er dig, der kender dig selv bedst, og skal leve med det på daglig basis...
Jeg har på intet tidspunkt forespurgt at du tager valget for mit køb, eller de konskvenser mit køb måtte have :-)

Som titlen foreskriver ‘førstehånds kilder’

Som jeg skrev til Rasmus, så på den tråd virker det mere som om man har en religiøs overbevisning over x eller y mærke, og mindre over det at sidde med TV’et i hånden. Jeg søger netop den viden, som f.eks Rasmus har :-)

Jeg takker dog for din kommentar.
#354043
xkaas skrev: 21. sep 2023, 22:46 Jeg har på intet tidspunkt forespurgt at du tager valget for mit køb, eller de konskvenser mit køb måtte have :-)

Som titlen foreskriver ‘førstehånds kilder’
Jeg beder rent faktisk dig selv om at tage valget!
"Førstehåndskilder"?
Da vi alle har forskellige præferencer, økonomi, forhold til penge mm., er der intet facit!
Det kommer helt an på den enkelte, som hver især prioriterer forskelligt.
Jeg tvivler også på, du kan finde "førstehåndskilder, der har tilbragt tid med begge TV?
Som skrevet - hvis de havde, kender de ikke dine prioriterninger og hvordan du vægter de forskellige parametre mod hinanden, med andre ord: "Det er dig, der skal tage valget"!
Af xkaas
#354044
Supergris skrev: 21. sep 2023, 22:57
xkaas skrev: 21. sep 2023, 22:46 Jeg har på intet tidspunkt forespurgt at du tager valget for mit køb, eller de konskvenser mit køb måtte have :-)

Som titlen foreskriver ‘førstehånds kilder’
Jeg beder rent faktisk dig selv om at tage valget!
"Førstehåndskilder"?
Da vi alle har forskellige præferencer, økonomi, forhold til penge mm., er der intet facit!
Det kommer helt an på den enkelte, som hver især prioriterer forskelligt.
Jeg tvivler også på, du kan finde "førstehåndskilder, der har tilbragt tid med begge TV?
Som skrevet - hvis de havde, kender de ikke dine prioriterninger og hvordan du vægter de forskellige parametre mod hinanden, med andre ord: "Det er dig, der skal tage valget"!
‘Er der nogle der har et af TCL's nye tv, og måske kan fortælle mere om gode/dårlige ting?’
Jeg synes mit opslag ligger lidt bolden op til, at folk der eventuelt skulle have købt tv’et, kunne komme med noget feedback.
Det kunne være:
- TCL’s implementering af y eller x er mangelfuld

Jeg endnu engang appellere til mit originale opslag, jeg er godt klar over, det er mit valg. Jeg spørger herinde for at få nogle flere holdninger, især i håbet om at nogle eventuelt har tv’et i forvejen, eller går med tankerne om selv at købe et.
#354046
Jeg synes, at TCL C845 og Samsung QN90B ligger rigtig tæt, hvilket også giver mening idet Samsung efterhånden bruger LCD-paneler fra TCL i mange af deres TV-modeller. Samsung er dog lige en tak foran på billedkvalitet alt taget i betragtning. To fordele hos Samsung er også antirefleksfiltret og One Connect-boksen (hvis man rykker op i QN95-serien(. Samsung har Xbox appen eksklusivt, hvis man er til spilstreaming, men omvendt har TCL hele verdenen af apps til Google TV. Lyden er vel nok bedre hos Samsung, men i begge tilfælde synes jeg, at man bør overveje ekstern lyd.

Jeg synes, at der kan drages en parallel til OLED-modellerne i mellemprisklassen. Der er forskelle på disse, men i sidste ende synes jeg ofte, at prisen afgør måske 80% af valget, idet skærmpanelet (fra LG Display) er det samme i dem alle.

På samme måde synes jeg, at prisen er det stærkeste argument for hhv. TCL C845 vs. Samsung QN90B, afhængigt af hvilken er tilbud på for tiden, og det bunder igen i, at skærmteknologien er nogenlunde den samme.

Når det er sagt så mener jeg dog, at begge repræsenterer en nedgradering ift. alle OLED TV, med undtagelse af maksimal lysstyrke i fuld skærm, men det virker som om, at du er afklaret med dette. Vælger du at købe, kunne det være interessant med en tilbagemelding ift. dine oplevelser :)
Af xkaas
#354052
Rasmus Larsen skrev: 22. sep 2023, 06:27 Jeg synes, at TCL C845 og Samsung QN90B ligger rigtig tæt, hvilket også giver mening idet Samsung efterhånden bruger LCD-paneler fra TCL i mange af deres TV-modeller. Samsung er dog lige en tak foran på billedkvalitet alt taget i betragtning. To fordele hos Samsung er også antirefleksfiltret og One Connect-boksen (hvis man rykker op i QN95-serien(. Samsung har Xbox appen eksklusivt, hvis man er til spilstreaming, men omvendt har TCL hele verdenen af apps til Google TV. Lyden er vel nok bedre hos Samsung, men i begge tilfælde synes jeg, at man bør overveje ekstern lyd.

Jeg synes, at der kan drages en parallel til OLED-modellerne i mellemprisklassen. Der er forskelle på disse, men i sidste ende synes jeg ofte, at prisen afgør måske 80% af valget, idet skærmpanelet (fra LG Display) er det samme i dem alle.

På samme måde synes jeg, at prisen er det stærkeste argument for hhv. TCL C845 vs. Samsung QN90B, afhængigt af hvilken er tilbud på for tiden, og det bunder igen i, at skærmteknologien er nogenlunde den samme.

Når det er sagt så mener jeg dog, at begge repræsenterer en nedgradering ift. alle OLED TV, med undtagelse af maksimal lysstyrke i fuld skærm, men det virker som om, at du er afklaret med dette. Vælger du at købe, kunne det være interessant med en tilbagemelding ift. dine oplevelser :)
Tusinde tak for uddybelsen. Det var netop det jeg søgte! :-)

Jeg skal nok vende retur med feedback!
#354055
Nøjagtig det samme jeg forsøgte at kommunikere videre, blot med andre ord, men essensen er den samme:
"Prisen er den afgørende faktor, som for alle ikke har samme betydning!"

Jeg vil dog tilføje at Samsung ikke er alene om at have et "antirefleksfilter".
Det er noget alle TV har, dog er der forskel på, hvor effektivt det er, alt efter materiale og overflade-type.
Samsung benytter sig så af deres "Anti-Glare"-teknologi i deres topmodeller, som jeg dog ikke udelukkende ser som en fordel på lige fod med "One Connect-boksen, som ikke alle er fan er, men godt muligheden eksisterer.
Anti-Glare er en fordel under nogle forhold, men hvis man ikke føler sig genereret af refleksioner eller genspejlinger, vil et TV med glossy-overflade gøre sig bedre under forhold, hvor der ses film aller andet under dæmpet belysning, da farverne "popper bedre" og sort forbliver sort...
#354065
"Anti glare" kan være en fordel og en ulempe.

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/ ... 75B532B7EC

Flere kunder har beskrevet det her i Samsung forummet på community.samsung.com: https://eu.community.samsung.com/t5/tv/ ... 374/page/3

Tror ikke C845's skærm er "speciel anti-genskin" men ifg . tests:

"Like last year, this VA screen has a perfect viewing angle for colors, but you inevitably lose some contrast and brightness if you don’t sit directly in front of the TV. However, that loss is much smaller than with older VA screens. TCL does not use any extra anti-reflection film, but it can still suppress reflections well and without a rainbow effect."

https://allhomecinema.com/review-tcl-65 ... 9332283632

Det er dog ikke det mest slanke tv på markedet.
#354067
xkaas skrev: 21. sep 2023, 12:51 Halløjsa!

Jeg har før skrevet herinde vedr QN90B, men fik aldrig bestilt et, da jeg har været så meget i tvivl (Og man plejer jo at sige, er man i tvivl, så er man ikke i tvivl).

Jeg har i dag et 65 Philips OLED som jeg er godt tilfreds med. Det skiftes nu udelukkende på grundlag:
  • Stuen er lys, jeg ønsker lidt mere "ooompf" på lysstyrken i dagslys.
    Det er for småt til stuen
Nu er der tilbud på TCL C845. Jeg er KÆMPE fan af Google TV, og jeg hader Tizen. Rasmus har lavet en meget god og dybdegående anmeldelse på TV'et, og især sidste del af den, der gør mig i tvivl om jeg måske har fundet mit nye 85 tommer?

Rasmus skriver, at TV'et burde kunne overvejes fremfor Samsung og Sony. Nu hvor jeg har haft øjnene på en QN90B, kunne det være oplagt?


Er der nogle der har et af TCL's nye tv, og måske kan fortælle mere om gode/dårlige ting? Jeg er 100% klar over, at jeg går ned i billede kvalitet, da jeg flytter fra et "OLED" til et "MINI LED". Jeg er 100% bevidst over valget, men et OLED i 83 tommer er lige i overkanten for mig.

Jeg er også bevidst med, at kontra Samsungen, mister jeg "anti-glare" panelet fra Samsung, men jeg har jo i dag på mit OLED levet uden dette.


Vores TV forbrug er hovedsageligt hovedsageligt streaming i 4k, lyden kører via min Sonos Arc, og lidt spil på PS5.

Jeg går ikke super meget op i billede, men har naturligvis (ligesom så mange andre) forelsket mig i OLED og kvaliteten.

Så, afslutningsvis, ville jeg bare høre om nogle har noget erfaring med TCL C845, eller QN90B, og hvorfor det ene er bedre end det andet?

Det kan være Rasmus selv kan byde ind med noget :-)
Personeligt ville jeg vælge QN90 pga bedre billedkvalitet og især pga antigenskins skærmen, som er verdens bedste, (har personelig erfaring med denne og andre som har antigenskins skærm.)
Men hvis du hader styresystemet, så er det jo TCL du skal vælge.
#354070
PeterD skrev: 23. sep 2023, 13:57 For interesse:
Sådan ser antirefeks ud på Q90T

https://www.reddit.com/media?url=https% ... 6b7baef47b

og

QN90

https://www.reddit.com/media?url=https% ... ris081.jpg
Se denne tråd som præcis omhandler refleksioner ingen grund til alt muligt andet bullshit når vi lige har haft en tråd herinde.
viewtopic.php?f=2&t=54059#p353422