Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PatrickS
#354016
Hej flatpanels
Jeg har købt et nyt samsung s95b tv som er calman kailbreret. Dog har jeg lidt problemer med det, og håber på jeres hjælp -

1. en smule bøjet for oven, hvilket måske er meget normalt på det fleste af disse tynde skærme, men kan det have effekt på billedet, eller skærmen fremadrettet, hvis ikke, har jeg ikke så meget i mod det, da det nærmest ikke ses.

2. Det er som om at billedet er i en ramme i tv'et, jeg vedhæfter nogle billeder, så i måske kan se, men det skifter lidt i forhold til at den sorte linje er bredest i venstre, eller højre side, og for neden og oppe, nærmest som om at billedet flytter sig på skærmen, ved ikke om dette er normalt, det virker det ikke til?

3. Tv2 app og dr app er ikke til at finde, eller søge frem, nogle der ved hvorfor dette ikke er muligt?
venstre.jpg
venstre.jpg (283.31 KiB) Vist 3555 gange
højre.jpg
højre.jpg (215.32 KiB) Vist 3555 gange
bent.jpg
bent.jpg (790.57 KiB) Vist 3555 gange
4.jpg
4.jpg (295.32 KiB) Vist 3555 gange
3.jpg
3.jpg (210.91 KiB) Vist 3555 gange
På forhånd mange tak. mvh Patrick
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#354025
Hej Patrick.

Hermed input.

1. Der er en mange eksempler på, at OLED TV fra flere producenter er en smule bøjede ved leverering, fordi panelerne er så tynde. Det bør ikke betyde noget for ydeevne eller holdbarhed – vi har i hvert fald ikke hørt eksempler – idet OLED-panelet i natur er bøjeligt. Tog man selve OLED-skærmpanelet ud af kabinettet, så kan det bøjes en del. Så kan du leve med det kosmetiske, så tror jeg ikke, at det bliver et problem.

2. Det er et indbygget system, som rykker billedet nogle få pixellinjer løbende for at reducere risikoen for burn-in, altså at billedet "brænder" fast, særligt kanallogoer, som tv-kanaler stadig bruger.

3. Ved hver lancering af ny Samsung TV-generation mangler der visse apps, som lige skal igennem godkendelsesprocessen igen i Korea. Det er en spøjs praksis, men jeg skulle da mene, at det var løst for 2022-modeller som S95B. Har du prøvet også at søge på "DRTV" (et ord) og "TV 2 Play" (med mellemrum mellem "TV" og "2")?
Af PatrickS
#354032
Hej Rasmus.
Mange tak for svar, er blevet meget klogere nu 8-)

Fandt ud af at min smart hub var indstillet på svensk, og derfor ikke kunne finde danske apps :D
mvh Patrick
Af ThomasGD
#354206
Jeg har købt præcis det samme TV i Elgiganten også Calman kalibreret, men der var jeg noget mere uheldig med skærmen! Tror de kære kalibreringsfolk i Norge har været lidt for hårdhændede med det. Så nu er det røget retur til reparation, så jeg krydser fingre for at de kan det nu når man ikke rigtig kan opdrive fjernsynet mere...
S95B_2.jpeg
S95B_2.jpeg (226.08 KiB) Vist 2914 gange
S95B_1.jpeg
S95B_1.jpeg (105.09 KiB) Vist 2914 gange
Af steadi
#354208
Skærmen er bøjet. Det er lidt svært at se pga. genskin, men det ser ud til, at panelet helt har sluppet et enkelt sted?
Af Supergris
#354209
Jeg kan stadig ikke se, hvad det forestiller.
Det øverste ser jeg kun kassen, som ligner den er spejlet?
Det nederste ligner, det er taget fra siden, men det ser ud til at være meget uskarpt...
Af ThomasGD
#354210
Beklager vinklen og uskarpheden :) Men ja de er begge to taget fra siden og viser toppen af skærmen. Den er ret buet/bøjet og har ganske rigtigt sluppet rammen et enkelt sted.
Brugeravatar
Af KimKaos
#354212
Jeg syntes det fremgår tydeligt at toppen er godt "bølget" på det nederste billede og det øverste kan man se et bøj der hvor skyggen er på væggen - i mine øjne så har rammen sluppet skærmen lige der
Af ThomasGD
#354217
Den er sendt retur, men de har ikke flere på lager, så de ville oprette en reparationssag. Så det er spændende hvad der kommer ud af det…🙈
Af PeterD
#354220
Ja, spændende..

Så må de jo få et hjem skulle man syntes..

At reparere en synligt bøjet skærm og ramme, bliver vel aldrig godt...

Byt til nyt ellers ikke.
Af George1
#354246
Der er desværre en del der er skæve og ramt af burn in af model S95B nok også derfor den blev så billig til sidst, tænker den nye 95C er en anden snak og derfor sikkert vil nøjes med den sædvanlige pris nedsættelse på ca 50 % når der kommer nye 2024 modeller.
Af ThomasGD
#354444
Så kom mit svar fra Elgigantens værksted. De vil riiigtiiig hjælpe mig. Og deres svar et lækkert kinderæg:
Få et nyt panel for 13900,-
Skrot det for 1700,-
Send retur til butikken for 2600,-

Værkstedet kunne jo se det fysisk var blevet bøjet, og derfor faldt udenfor reklamation osv.
Det blev til en lang samtale med deres faktisk meget hjælpsomme kundeservice medarbejder. Så nu er der sendt billeder og beskrivelse af forløbet til dem. Så må vi se om de kan omstøde værkstedets dom….