Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Vailant
#269573
Hej

Nu har jeg studeret tests her på siden, samt kigget i forum, for at finde ud af om jeg skal vælge LG E7 eller Sony A1, 65".
E7'eren kan jeg finde hos Bilka/Føtex til 19999 mens A1'eren står til 21990 hos bl.a. HiFi Klubben.

Jeg er egentlig mest tændt på A1'eren, men har så set at den fortsætter i 2018 og den måske får et nyt panel iflg et indlæg her på forum. Så nu bliver jeg i tvivl om jeg skal vælge 2017 modellen eller vente på 2018 modellen. A1 står til 30000 på Sonys egen side - men er det 2018 modellen?

Jeg ser primært film fra Bluray og film/serier fra Netflix.
Jeg har i forvejen en Denon soundbar, som jeg regner med også bliver koblet til dette TV, så lyden er af mindre betydning.

Har nogen et bud på om det helt skidt at gå efter Sony'en i stedet for LG'en? - de er jo begge 2 blevet testet som glimrende skærme.

/Henrik
#269574
A1 er stadig på markedet nu, og AF8 kommer snart, men vi ved strengt taget ikke, om Sony vælger at hive A1 af markedet når AF8 er klar.

Hvis TVet skal vægmonteres, så vær OBS på, at Sonyen fylder ret meget bagtil. Det samme gælder i øvrigt hvis du stiller den på noget.
Brugeravatar
Af Vailant
#269578
Ja, det skal vægmonteres.
Jeg kan se på Sonys side, at den er knap 9cm dyb - faktisk lidt mindre end mit nuværende Panasonic (10,6cm) - og at LG'en er godt 6cm dyb. Det gør egentlig ikke så meget med dybden, der hvor det kommer til at hænge. Men fedt du lige gør opmærksom på det! :)

AF8 bliver nok i en prisliga, hvor jeg ikke kan være med længere. De 20k er ca. hvad jeg vil give for det.

Så om jeg vælger Sony eller LG er mere eller mindre lige meget, hvis man ser på ren billed på dem? Så jeg bør kigge efter hvad jeg kan lide af design og vælge mellem Webos eller Android.

Jeg har i forvejen et Sony tv med Android, som havde nogle børnesygdomme, men de er mere eller mindre blevet løst hen ad vejen. Og så kan jeg godt lide muligheden for at installere nye apps. Så jeg er ikke så bange for Android systemet. :) Jeg har også en Shield, som virker helt fantastisk.
#269580
Tænk på at A1 fylder lidt mindre både fysisk og visuelt, fordi den ikke har en soundbar hængende neden under tv’et som E7.
Personligt syntes jeg A1 er lidt flottere, da den har et mere rent monitor agtigt design og meget diskret logo.
Og så er de fleste enige om, at A1 er bedre til bevægelser.
#269584
Ren billedmæssigt foretrækker jeg A1 (hvilket du også kan se af anmeldelserne), men E7 har lidt fordele hvis vi skeler til antallet af HDR-kompatible HDMI-input (4 vs. 2) og så har den Technicolor billedprofilen, som står ret godt pr. default.

Styresystemet er en smagssag. Du kender Android. WebOS kører godt, men jeg er personligt ikke fan af "musepilen".
#269589
Og så skal du være klar over, at E7 har flere stik der vender bagud. Antennestik, LAN, Optisk ud. Så det kan godt være, at A1 er lidt tykkere på papiret, men hvis du bruger nogle af de stik, så kommer E7 heller ikke til at hænge helt tæt til væggen. Er klar over, at det ikke betyder så meget for dig. Personligt syntes jeg heller ikke det er så slemt, den afstand som A1 hænger ud fra væggen. Men syntes det er irriterende at man skal lave et så voldsomt knæk på sine kabler og med antennestikket, kan det have en negativ effekt på billede kvaliteten, hvorfor jeg til mig eget tv, har måtte købe en adapter der laver knækket.
På tros af de ting jeg har skrevet, der taler for A1, kunne jeg selv blive fristet af E7 65" hvis prisforskellen bliver ved med at vokse. Pt er den omkring 3.000 kr. i E7´s favør.
Brugeravatar
Af Vailant
#269591
Jeg kan også selv godt li' at A1'eren ikke har en soundbar for neden - specielt nok også fordi jeg ikke har behovet for den. Og jeg kan også godt li' det stilrene i A1'eren. Dejlig enkel og simpel. En monitor, som Jørn skriver.

Antallet af HDR-kompatible stik gør heller ikke så meget - kan ikke engang huske om Shield'en har HDR, men ellers har jeg ikke nogen HDR medie-afspillere.

Har prøvet at bruge LG's mærkelige remote - er heller ikke specielt meget fan af at skulle pege på skærmen for at betjene det, foretrækker at bevæge markøren med taster.

Jørn, god pointe med stikkene - dumt at LG har valgt at sætte så mange stik til at vend bagud. Godt nok skrev jeg at det ikke betyder så meget, men det var nu heller ikke meningen at det skulle svæve alt for mange cm fra bagvæggen.

Jørn, hvor har du fundet prisforskellen på 3000? Jeg kan find LGen til 19990 og Sonyen til 21990.

En lidt anden ting - må man lægge kassen ned med TV'et under transport, eller er det som i de gamle plasma dage, at kassen skal stå op under transport?

/Henrik
#269593
Den har ind til vist nogle få dage siden været nede i 18.999 som den også forkert står til nu, her på Flatpanels.dk. De har nok bare ikke fået det opdateret. Desuden var jeg Elgiganten i Fields hvor den også stod til 19.999 selv om den på deres hjemmeside nu koster 23.999.
Så lige nu er det 2.000 men mon den ikke kommer ned i 18.999 igen. Når den har været der nede, det syntes jeg der er ved at være lidt kutyme for.
Personligt venter jeg med mit køb så længe som muligt. Har sat en deadline ved VM i fodbold til juni hvor TV 2 viser kampe i 4K og håber der kommer et tilbud inden da, som jeg ikke kan sige nej til :-)
Og ellers trøster jeg mig med, at vi i Danmark faktisk har de billigste priser på tros af vores højere moms. Har tjekket op på prisen i Spanien - Tyskland - Sverige - Norge og der ligger priserne på de tv flere tusinde kroner over hvad de koster i DK.
Af plysgaard
#269594
Android systemet er simpelthen for fedt! Og de apps man ikke kan få gennem AndroidTV, de kan bare castes fra Telefon eller computer via den indbyggede Chromecast! Jeg er simpelthen så glad for mit Sony TV.

En af min kammerater har købt et nyt Samsung Tv og det er da smart og med godt billede... men der er bare så mange ting man mangler når det er IKKE er et Android styresystem.
Af Dare_Devil
#269596
I forhold til styresystem er jeg langt gladere for WebOS (nuværende TV, LG B7V) end Android (forrige TV, Sony X85). Det kører mere smooth, er mere intuitivt at bruge og så er pege-pinden IMO meget mere effektiv til at skrive bogstaver end via tasterne (som man dog altid kan bruge istedet).

I forhold til de to nævnte TV, ville jeg dog stadig vælge A1 pga. design og bevægelseshåndtering, såfremt den ekstra tykkelse (og pris) ikke er et problem.
Senest rettet af Dare_Devil 24. mar 2018, 08:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Vailant
#269597
Jeg har et ret anstrengt forhold til at vente... ;) :D
Nej, forstået på den måde at på et tidspunkt må man træffe et valg. Der vil altid komme noget nyt og bedre, og priserne vil blive ved med at falde, indtil varen udgår. Og så kan man jo vente for evigt.
Foråret er i mine øjne det bedste tidspunkt at handle TV på, da de nye modeller lige er introduceret, så sidste års modeller er nede i laveste pris inden de udgår. Eller de bliver ikke ret meget billigere inden de udgår, med mindre en forretning skal have tømt et lager. Og så skal man været ret heldig med at løbe over den.

@Dare_Devil - jeg har heldigvis et Bluetooth tastatur/mus, jeg kan koble til hvis jeg skal skrive alt for meget. Det er jo så fordelen ved Android. :p

Men vil I være bange for at transportere en A1'er bag i en bil, liggende flat på hynder fra havestole - altså TV'et er ikke pakket ud?
Bunden i bilen er helt flad - ikke nogen forhøjninger.
Af rotelman
#269599
Hvorfor ikke kikke på en B7V da den er lige så god som E7V det er bare et andet design og remote ... mangler dog de 2 tuners?
Design betyder vel intet hvis det skal op på væggen
Af RetroRobert
#269600
Er det farligt at vente til Black Friday i år med at købe Sony A1 65”? Har været min plan i noget tid nu nemlig.

Jf. Torbens kommentar om man ikke ved om de udfaser tv’et når AF8 kommer på markedet.