Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af GunMetal
#266357
Henrik - Nej, bestemt ikke. det er højst sandsynligt måden, det er optaget på :-)

Ønsker du det bedste sortniveau, så er du efter mine foreløbige test bedst stillet med 8102.
Jeg regner med at have en konklusion i aften omkring de to skærme.
Brugeravatar
Af Hi Fi Dwarf
#266369
Mht. PUS 8102

Er det muligt at indstille styrken af baggrundsbelysningen.

Har lige nu et Samsung H7005 og der kan jeg skrue op og ned for backlight intensiteten. Hr seniorer skruet relativt langt ned og det er vigtigt for mig at det er muligt
Af GunMetal
#266370
Hifi Dwarf - hvis det er grundet skarpe hvide farver, så skal du ikke være nervøs.
Jeg arbejder stadig på at få 8102 til at levere en voldsom hvid farve.
For at vende tilbage til dig spørgsmål - Ja, det er muligt.
Brugeravatar
Af Hi Fi Dwarf
#266376
Hejsa tak for svar ( kunne lige se der havde sneget sig lidt uforståeligt autocorrect ind )

Er det muligt ved både SDR og HDR?

Det er simpelthen fordi jeg kan godt lide at have skruet ned for baggrundsbelysningen da jeg ved høj lysstyrke hurtigt får trætte øjne.

Er det den funktion der hedder ‘backlight contrast’?

Jeg har ikke købt TV’et endnu. Men sidder og kigger manualen igennem for funktioner og indstillingsmuligheder.
Jeg kunne ikke finde funktionen i dokumentationen da det på mit eget TV blot hedder ‘backlight’.
Og synes ikke jeg kunne finde andet end den normale brightness setting sammen med de øvrige farve og kontrast indstillinger. Men det var jo ikke den funktion jeg ledte efter ?

Og så må man jo lige høre én der har tv’et Hands on.

Mvh.
Kenneth

jeg har den stående på ca 1/3 af max
Af GunMetal
#266377
Hifi dwarf - det var så lidt. Jeg er glad for at kunne hjælpe.
Jeg er stort set sikker på, at det kan lade sig gøre begge steder.
Den har både dynamisk kontrast, kontrast samt brightness.
Du får 3 vidt forskellige billeder afhængigt af, hvilken du vælger.
Bor du i nærheden af København?
Ved du hvad, jeg smider dig lige en privat besked.
Brugeravatar
Af Hi Fi Dwarf
#266380
@Torben Rasmussen

Men er det ikke bare alm. Kontrast? Ligesom farver, Tint, gamma osv.?

Jeg søger en funktion hvor man kan indstille styrken på selve baglyset (dioderne) helt manuelt. Så man ikke er ude i nogle automatiske dynamiske indstillinger. ?
#266388
Så vidt jeg husker kalder de baggrundslys for kontrast. Den indstilling som reelt er kontrast ligger i de avancerede indstillinger.

Det er længe siden vi har haft en Philips LCD på bænken, men ud fra indstillingerne fra dengang, så kan jeg ikke se andre håndtag der passer.
Af Ghidora
#266400
Henrik Melchior skrev:Hej

interessant tråd
På youtube ligger der en del videoer der demonstrere FALD på 8102
fx https://www.youtube.com/watch?v=9kAcDxaVgGk
læg mærke til hvordan mellem 9 og 10 sekunders play at det overoplyste hvide område lyser helt ned i de sorte barer/felter. Jeg blev selv rimeligt skræmt da jeg så denne video. Er det så grumt på det tv som klippet viser?
Det er min mobil der er skyld i den effekt!
Brugeravatar
Af Hi Fi Dwarf
#266403
@Elox og Torben Rasmussen

Ok tusind tak for svar :-)

Ja det er ikke nemt med forskellige navne for samme ting. Jeg havde aldrig selv gættet at kontrast dækkede over baggrundsbelysningen.

Men har netop selv siddet og set en video på youtube, hvr en bruger kalibrerer et 7xxx Philips og dér fortalte han også forskellen på kontrast og video kontrast

Bare super dejligt at man altid kan regne med grundig og kompetent hjælp herinde. :-) tusind tak
Af arsenio3d
#266489
Modtog mit 8102 igår, og jeg må sige at jeg er fan. O_O

Så 4K videoer på youtube og spillede Horizon Zero Dawn på PS4 Pro, det er nogle meget flotte farver og en godt detalje grad der er i den skærm!

Selv alm kabel TV (Digital) er meget imponerende, fodboldkampe klarer den også fint.

Udover det så er skærmen godt nok lysstærk, den kan lave nogle meget skarpe lyse scener, og faktisk også en ok sort.

Ambilight skal jeg bruge noget mere tid sammen med, jeg ved dog at det godt kan være for stærkt i lysstyrken om aften hvis den er sat på konstant varm hvid og fuld styrke.

Android (6.0) er ikke så slemt som jeg frygtede, det svarer ret hurtigt i menuerne, skal prøve at caste om et øjeblik og se hvordan det går.

Styring af playstation med fjernbetjeningen går ret hurtigt, det er ikke så laggy som på mit 55" Sony KD55XD7005BAEP.
Når vi snakker om fjernbetjeningen, så må jeg sige at jeg kan lide den, den vejer overraskende meget og føles solid og har smarte kurver på siden samt et lækkert finish, der er et keyboard på bagsiden som er delt op i to dele, en i hver side at fjernbetjeningen til hver hånd.
Det er ikke noget man lægger mærke til når man håndterer den ved kanalskift osv. og det gør livet MEGET nemmere når man skal skrive adgangskoder osv.
Der er mikrofon indbygget, og da jeg afprøvede det for at søge efter 4K movies / 4K videos på youtube så virkede det bare, og uden at den skulle tænke eller gøre det langsommere, det synes jeg er smart (men måske ikke så betryggende med endnu en mikrofon i en gadget/dims i huset...)

Der er mange knapper på den og det kan godt blive en smule forvirrende at finde det man lige leder efter, og det gør det ikke nemmere at Philips har valgt en lidt mat farve til symbolerne og en endnu mere utydelig tekststørrelse/farve kombination.. På en grå Januardag som idag kan det være svært at læse selv med den ret tæt på.

Ved ikke om det er fordi jeg er gået fra et 60" LG plasma i Full HD fra 2012 at jeg synes det her TV er så fedt og jeg stadig er i WOW stadiet, men jeg er en tilfreds ejer! :)


Edit, nu skal jeg lige lærer hvordan det skal kalibreres, hvad der skal slås fra og til og hvilken HDR indstilling jeg skal vælge osv.
Af GunMetal
#266517
Valgte endte med at blive 8102, da sortniveauet på 9005 slet ikke kunne hamle op med 8102. Farverne skal lige have en kalibrering på 8102 for at sidde. Jeg var nede i power her til aften for at aflevere 9005. Jeg går glad hjem og tænker, at jeg har valgt rigtigt. Da jeg lige kører en grøn-blå-rød-hvid-sort test over skærmen taber jeg kæben. Den nye skærm, der er købt uafhængigt af den anden skærm har fandeme også en pixelfejl. Denne skærm har en/måske flere døde pixel på samme breddegrad af skærmen. Disse er blot placeret i den øvre del. Jeg er simpelthen målløs. Enten er jeg bare utrolig uheldig, ellers forstår jeg godt nok ikke, hvad der sker... er der virkelig normalt, at man kan finde en død pixel på alle skærme, hvis man tjekker efter? Jeg er meget i tvivl, om jeg skal beholde den, for lige pt. Ses det ikke fra sofaen - men bliver det værre ligesom den gamle skærm, så vil jeg fandeme gå amok... jeg overvejer et prøve grundig oled, der er på tilbud i power nu. Jeg har forresten stadig ikk fået mine penge tilbage fra Philips, der har haft tv’et i over 14 dage og deres servicepartner har givet grønt lys for 10+ dage siden.. elendighed længe leve