Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
#279203
viewtopic.php?f=2&t=36525&view=unread#unreads
viewtopic.php?f=2&t=41466&view=unread#unreads
+ denne her tråd.
Alle 3 tråde samme indlæg, det er det bb mener er unødvendigt - i en tråd havde været rigeligt (jeg mener det samme).

Ser du f.eks. TV2news hele tiden som en anden her i tråden, så vil du opleve burn-in på et tidspunkt. Men ser du TV normalt (forskellige kanaler) kommer du aldrig til at opleve burn-in.
Brugeravatar
Af Pede8000
#279206
Det er ikke helt nemt at stille alle tilfredse,

Philips kører et program, hvor man efter 2 minutter på samme teks-tv side, bliver bedt om at trykke "ok" på fjernbetjeningen, hvis man vil holde TV´et tændt. Dette skyldes helt sikker at man vil undgå burn in.

Det er for så vidt skide godt, med mindre man benytter tekst tv som undertekster. I det scenarie bliver det en plage.

Ville være fint med muligheden for at slå det fra...

Ved ikke om det er noget der er indbygget i LG?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#279210
Jeskpet skrev:Tvét er jo så smart, at det selv går over på en slags pausebillede der bevæger sig, når billedet har stået et stykke tid på samme sted, men dette sker desværre IKKE når du kører Tekst-tv... Og da tekst-TV side 100 + 110 er startsiderne, er disse 2 sider nok de "farligste" for Tvét.. (
Det lyder ikke optimalt, at netop tekst-tv kan omgå de indbyggede mekanismer. Men sagen om Sonys dimming-funktion in mente, så gad jeg godt vide, hvem der designer og implementerer disse dimming-funktioner i skærmene, og hvorfor de ikke kører på systemniveau fremfor som billedanalyse/andet.

Men derudover. Husk på, at burn-in også kan ske på f.eks. LCD. På en iPad 2 fik vi burn-in efter den natten over havde ligget åben i Safari (søgefelt havde sat sig fast). Vi havde slået auto-sluk af skærmen fra, da vi have en opskrift fremme. Jeg har også burn-in på min Dell LCD PC-monitor.
Af Snemonster
#279521
Hvordan tjekker man hvornår en Pixel Refresher sidst er gjort på sin TV ?
Den gør det jo automatisk, men hvordan kan jeg rent faktisk tjekke om den gør det ?
Brugeravatar
Af karuso
#279522
det tror jeg ikke du kan, kan ikke se det på mit, men er du i tvivl kan du jo starte det manuelt,
i øvrigt har jeg aldrig set det mindste antydning af retention eller burn inn, tror at det er meget
hysteri der er om det …..
Af Snemonster
#279527
Jeg prøvede nemlig at starte det selv for 2 dage siden. Og så slukkede jeg jo TV'et som man skal, hvor den så skal starte. Men der er ingen indikator eller noget. Den skriver jo så at der "kan" forkomme en hvid streg under forløbet, men der kommer intet.
Så hvordan faen kan jeg sikre mig at det rent faktisk sker, og ikke noget galt med TV'et?
Det er ikke fordi jeg tror der er noget galt med det, men vil da gerne kunne se om TV'et rent faktisk gør det.
Af Turbo
#279529
Det er total hysterisk - det vil aldrig forekomme ved normalt TV brug.

Jeg har ikke behandlet hverken mit tidligere Plasma eller mit nuværende OLED pænt. Der er blevet spillet PC spil på dem, de har stået med samme billede i flere timer. Der er ikke skyggen af retention eller burn-in.

Mit Plasma fik burn-in efter at have kørt 24/7 i 3 måneder (om natten stod det på DR K, det var DR K logoet der kom burn-in af) - efter 1½-2 måneder var der intet burn-in endnu. Det havde meget svært ved at tænde til sidst, derfor kørte det 24/7.
Af Jeskpet
#279670
Jeg synes egentlig ikke at jeg er specielt "hysterisk"... Men når man køber et "state- of the Art" TV, så forventer (forventede) jeg egentlig ikke at jeg ville opleve burn-in ved almindeligt brug af TVét… Jeg har på ingen måde ladet det køre i månedsvis på samme billede, og jeg har da brugt bl.a. brugt tekst-TV for at lige danne mig overblik om morgenen.. Og der er INGEN tvivl om at jeg har Burn-in på mit TV ved røde og gule billeder! Præcis de farver som er meget kraftige ved tekst-TV billeder. LG´s kundeservice lød overhovedet heller ikke overraskede, og fortalte at det er en del af vedligeholdelsesprogrammet, at man ca. én gang hver 3 måned kører renseprogrammet manuelt fra TVéts menu. Der er ingen tvivl om at det er irriterende at se reklamer og sidenumre "brændt" ind i alle billeder nu, og mængden af renseprogrammer på bl.a. Youtube tyder da også på at det er et ganske stort problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#279678
Kan vi ikke lige få lidt flere informationer om hvor meget du reelt har brugt Text-TV? Hvis du kun ser 1 times TV om dagen, hvoraf de 15 minutter er Text-TV, så står det jo for 25% af dit TV-brug. Det handler ikke om den absolutte tid du bruger på det, men hvor stor en andel af tiden du bruger på det. Dertil så kan det være et problem, hvis du tidligt i forløbet har brugt Text-TV meget.
Af Turbo
#279699
Jeg forstår godt du er ked af det og det er da møg ærgerligt.

Jeg læser også Tekst-TV (DR) men oplever ikke samme problem, måske fordi jeg ikke falder i søvn fra det som jeg kunne forstille mig du har gjort.

Det der med at råbe ulven kommer holder jo ingen steder. Samt du henviser til YT - der vil du selvfølgelig KUN høre om de få der har oplevet problemet. Men ingen af dem fortæller samtidige at de har set f.eks. Tekst-TV og faldet i søvn fra det.

Jeg medgiver dig, at det er ikke smart at lysdæmpningen ikke virker når man ser Tekst-TV og går fra det/falder i søvn fra det.
Brugeravatar
Af karuso
#279704
det er ikke nemt at tage forbehold alle menneskers tv vaner, eller mangel på måske rettidig omhu
Af Basto
#279855
Det burde jo ikke være nødvendig med rettidig omhu fordi man ejer et tv