Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#213637
Hej alle,
det sker forhåbentligt ikke i morgen, men jeg begynder at overveje udskiftning af min 5 år gamle 42" Pana G20

Der er mange skærme lige for tiden, måske alt for mange!

Vi ser meget Sport, "Animal Channel og lignende kanaler", og film.

Så en god All-rounder" med vægt på Sport og gode farver. Alt andet er ikke 1. prioritet.
Med det mener jeg, Smart Apps., og alle de ting som fylde specifikationerne uden at tilføre TV'et bedre billedkvalitet.

Størrelse ikke mere end 48"! 42-46" er til at foretrække.

Prisen på den rimelige side 6-8000,-

Jeg har også Samsung, men jeg er åben til Sony, LG, Philips, det vigtigste er, at man kan "danne" sin egen kanalliste uden bøvl. Pana er glimrende på det punkt, og du kan skanne for nye kanaler, uden at skulle starte forfra med den gamle rækkefølgen.

Jeg takker på forhånd for alle forslag :-)

Venligst undgå "krig" mellem de forskellige mærker ;-) a la Android vs Apple osv..
#213654
Nå...

Vi skal jo være seriøse herinde....

Vælger du LCD/LED. Tja...Ikke mange muligheder.

Hvorfor ikke bare, pga. billedkvaliteten:

http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 1236p.html til 4400kr.

Test: http://www.hdtvtest.co.uk/news/tx40as64 ... 183815.htm
https://www.avforums.com/review/panason ... view.10436

Men igen. Når du kommer fra plasma kan det jo være svært....


Ser vi generelt på det kunne Sony W6/W8 være en mulighed også pga kvaliteten..

Andet tja...tjo: Pas nu på. Du risikerer bare at blive skuffet hvis du hopper på et tilbud..
#213656
Tak for alle svar..

Det er netop min bekymring, at den kvalitet jeg får af Plasmaen, kan jeg ikke se, når jeg ser andre TV, også de dyrere LED/LCD.

Jeg har set Pana ikke-plasma, og jeg er lidt skuffet.

Måske Sony er det "tætteste" både mht. farver, men også den fornemmelse af "nuturlige" billeder og bevægelser.

Nåh, vi får se, indtil videre kører vi med G20'en, måske om 1 år eller 2 er der noget andet.

Måske bliver OLED billigere eller også LED bedre.

Jeg skulle lige høre, hvad der var af muligheder p.t.

Tak til alle
Af Supergris
#213664
Hvis du ikke overvejer en større skærm, er der ingen grund til at skifte, hvis du ikke vægter 3D, smart-tv, strømforbrug mm.
Desuden kan det aldrig betale sig, at kigge på specifikke modeller, før et køb er aktuelt...
#213670
Ja det er rigtigt.

Strømforbrug var en af de årsager til, jeg begyndte at tænke over det.

Min søn fik en 32" på sit værelse, ellers var der Cartoon Network osv. mange timer om dagen og weekender.

Nu er du kun os voksne, men alligevel er der målt op til 230W mens det er i brug, afhængig af, hvad man ser, med THX indstillinger.

Min lille Samsung UE22F5405 Smart TV, som jeg også bruger som PC skærm er faktisk udmærket mht. billedkvalitet, men det er selvfølgeligt "kun" 22" på en 46-48 vil det måske ikke være så godt.
#214050
Hvis du vil have det der kommer billedmæssigt tættest på dit plasma, så tag et Panasonic 47AS640. Jeg har selv haft tre stk. Panasonic plasma, og er rigtig glad for mit 55AS640. Gode naturlige farver, god kontrast og bedre sort end dit nuværende plasma.
Dertil kommer en betjening som du allerede kender fra dit nuværende Panasonic.

M.v.h.
#214051
bimbobo skrev:
Nu er du kun os voksne, men alligevel er der målt op til 230W mens det er i brug, afhængig af, hvad man ser, med THX aktiveret.
Det målte maks forbrug kan du ikke bruge til en skid! På plasma svinger det hele tiden. Mit gamle 42" PX80 var opgivet til (maks) 260 watt. Det gennemsnitlige strømforbrug var 135 watt.

Men ja, de nyeste LCD skæme bruger selvfølgelig mindre. Mit 55" AS640 er opgivet til 79 watt.

Så ja, du kan nok spare hvad der svarer til en isvaffel, om måneden. Så kan du jo holde det op mod, hvad du taber på at sælge det gamel, og skal købe et nyt. Og så er vi slet ikke begyndt på, hvad det betyder i miljøbelastning!

M.v.h.
#214064
Jeg har selv G20 og hvis jeg var tvunget til at skifte ville det nok være til en Pana med ifs panel.
Det kan jeg ikke umiddelbart se om den fra PeterD har.

Men ellers satser jeg på en recap af det gamle G20 da det er svært at finde noget som er til at betale-, som giver noget væsentligt for undertegnede, dog undtaget professionelle Pana TV som dog også har en meget professionel pris :))

En recap kan give mere lys i skærmen da det som regel faldende spænding fra strømforsyning der giver mindre lys på skærm og andet ballade.
Prøv evt. at blæse skærmen med trykluft (ind i åbninger på bagside forstås), be en bøn og se om kondensatorerne reparerer sig selv. (nogen skal jo være heldige)

Min G20 50 tommer ligger i snit på en 130-150 målte watt ("kalibreret med Flatpanels.dk indstillinger i THX) så umiddelbart syntes jeg dit forbrug er noget højt hvis det er et målt do.

Men skriv endeligt her om hvad du vælger og hvor tilfreds du er med det nye i forhold til det gamle G20
#231353
Jeg genoplever denne gammel chat, og takker "med lidt forsinkelse" for alle jeres svar.

Jeg er faktisk træt af ved tanken, at jeg er nødt til at gå væk fra Plasms/G20'eren, men samtidigt kan jeg også se, alle de nye muligheder, man kan få med de nye skærme, samt strømbesparelsen.

Anyway.. der er også en trend at Tv skal fylde en hel væg, hvorimod jeg synes at 42 til 50 er en glimrende størrelse.
Nu hedder det "jo større jo bedre", men er det sandt eller er det bare (mit skal være større end dit)? Never mind.

Jeg tror næste TV bliver et svært valg, men uundgåeligt.

Jeg kan bare ikke lide, det jeg ser i forretningerne, selvom jeg ved, at der ikke vises med de rigtige indstillinger eller THX lignende balance.

Længe Live G20 :-)