Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Elwis
#42398
Ved ikke helt om jeg er i det rette forum, men prøver alligevel.. :)

Har fladskærm med HDMI stik. og har kigget på en surround bar "YamahaYSP1100" som åbenbart ikke har HDMI. Hvornår betyder HDMI noget, når vi snakker lyd?? Hvis jeg nu køber en blueray afspiller, får jeg så ikke få det fulde udbytte af dens lyd??

på forhand tak... :)
Af kasper_j
#42405
Du får ikke fuldt udbytte nej, af flere grunde:

1) Optisk/Coax har ikke båndbredde nok til at sende de nye lydformater.

2) Nu er fuldt udbytte jo lidt svært at definere, men de nye formater giver ihvertfald mulighed for 7.1

3) Selvom den kunne tvivler jeg personligt på, at du ville bemærke forskellen uden at have baghøjttalere.
Af Elwis
#42410
okay.. tak for svaret kasper. ;)

Men er der nogle af jer der har erfaring med de der surroundbar? evt den yamaha jeg har nævnt? eller 2 kanals surround? Ved godt det ikke er som rigtig surround?

Har iøvrigt hørt at surroundbar er bedre end 2 kanals surround??
Af red_martians
#42424
Yamahas surroundbar er nok de bedste i verdenen. Men jeg vil næsten anbefale dig at kigge efter YSP3000 og 4000 i stedet. De har HDMI, billedeopskalering. Ja også radio hvis du har brug for det.
Af Elwis
#42468
red_martians skrev:Yamahas surroundbar er nok de bedste i verdenen. Men jeg vil næsten anbefale dig at kigge efter YSP3000 og 4000 i stedet. De har HDMI, billedeopskalering. Ja også radio hvis du har brug for det.
Okay tak, men nu blir jeg nødt til at spørge?? Billedopskalering er vel DVD afspiller der skal have?? Der er så vidt jeg ved ikke dvd afspiller i ysp 1100??

Havde tænkt mig at anskaffe sådan en surroundbar og så en god DVD afspiller ved siden af med Blu-ray...
Af red_martians
#42494
Det handler vist mest om hvad man vil. Ekstern opskalering kan både være noget skidt og noget godt. Den der sidder i soundbaren er helt sikkert ret dårlig, men stadig bedre end dem der sidder i hovedparten af fjernsynene. dvs. den er godt til VHS-bånd eller en billig DVD-afspiller. Overvejer du en god DVD-afspiller vil den højst sandsynligt lammetæve yamaha YSP'ens indbyggede. YSP1100 har heller ikke opskalering som 3000 og 4000.
De proffe køber f.eks. en ekstern upscaler. Noget der faktisk er ret nuser man koster knaster.