Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TroelsZ
#42313
hej folk på FP.

jeg har nu læst en masse artikler omkring fladskærme herinde og jeg må sige at det lyder til at i har styr på det !

Derfor håber jeg at i vil hjælpe mig med at vælge et nyt TV.

Jeg bruger det mest til film. Som jeg ser over computeren, altså ikke over en dvd-afspiller. Så det skal være et TV der er god til en computer.

jeg har læst en masse om digital-tuner, og er kommet frem til at jeg ville foretrække at have det i den, da jeg ellers kommer til at skulle have en boks.

om det skal være HD-ready eller FULL HD ved jeg ikke helt,
da min prisklasse ligger omkring de 6-8000 kroner

jeg har kigget på disse TV:

LG 37LG6000
Link

Samsung LE-37A656
Link

Panasonic TH 42PX80
Link

Panasonic TH 42PX80E (hvad betyder E?)
Link

Jeg er selvfølgelig åbne overfor andre TV, så bare kom med forslag :)

Ang. størrelse, så er jeg ligeglad om det er 32, 37 eller 42 tommer!

Jeg ved det var noget af en smørre, men håber at det vil hjælpe jer med lidt info om hvad jeg leder efter.

Mvh

Troels Z
Af Ponduus
#42319
ok, skal du bruge skærmen til andet end, at se film over computeren? Fx surfe på nettet eller behandle tekst? For hvis du kommer til at surfe meget på nettet eller behandle tekst er det en LCD, hvis ikke plasma.

Hvilken digital tuner? DVB-T eller DVB-C?

Du får ikke noget ud af at have full-HD med mindre du kommer over 46", så du leder sikkert efter en HD-ready skærm.

Hvor langt kommer du til, at sidde fra skærmen?

Umiddelbart tror jeg, at du vil blive gladest for et PX80. E betyder at det virker i DK, men mange forhandlere glemmer at sætte et E på. Så længe du køber i Danmark er det E-modellen.

Jeg vil foreslå dig, at tage ud og se skærmene live. Det vil gøre det hele meget lettere for dig selv;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42321
Det med at se tingene i butikkerne, skal tages med visse forbehold. De fleste TV leveres med nogle ret pumpede indstillinger fra fabrikken og for det utrænede øje kan pang-farver og en ordenlig r... sharpness godt imponere mere end korrekt afstemte farver der viser det naturlige billede. Især LCD TV har fået tilføjet en del sharpness (host... Philips... host) fra fabrikkens side, samt fået boostet farvetemperaturen mod den blålige ende af skalaen (dvs. en høj farvetemperatur).

Jeg jonglerer lidt med tanken om at få fabrikeret en artikel omkring de faldgruber man helt konkret kan løbe ind i når man står i butikken. Dvs. noget lidt mere teknisk end vores købsguide, der kan forklare hvorfor man ikke altid kan stole på sine øjne når man står nede i Fona...
Af TYBO
#42322
Jeg forstår slet ikke din holdning.
Hvorfor skulle sælgerne nede i butikken kun indstille LCD skærme som kunderne vil have det og ikke ved plasmaskærmene.

Hvis kunderne gerne vil have knald på farverne og synes det er fedt det de ser nede i butikken så skal de vel have lov til det og indstille den på samme måde når de kommer hjem.

Det må da altid være en fordel at gå ned i de lokale butik og se varen inden man køber den.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42323
Nøgleordet er "fabrikken" - du kan substituere det med "producenten" om du vil. Det er naturligvis ikke gutten i Fona der gør det, hvilket jeg heller ikke nænvte.

Det er helt fint at gå ned at se på tingene i en butik først, men hvis man ikke ved hvordan man skiller skidt fra kanel, så vil man ofte ende med at købe katten i sækken.

Der er temmelig mange faktorer der spiller ind på oplevelsen i butikken og manglende forståelse for hvad "god billedkvalitet" er, er kun én af dem. Side-by-side sammenligninger kan ofte blive noget rod hvis det ene TVs farvetemperatur er pumpet for højt op, idet dine øjne da vil opfatte farver på TVet ved siden af anderledes også.

Et enkelt eksempel på hvad sharpness funktionen kunne gøre har jeg bikset sammen her:
http://www.flatpanels.dk/billeder/sharpness.jpg
Venstresiden af billedet er uden sharpness og højresiden er med. Man kunne hurtigt foranledes til at foretrække højresiden, men det er altså ikke det naturlige billede.

... så er der naturligvis de der foretrækker de pumpede billeder, men det må være deres eget valg. Hvis de foretrækker de unarturlige billeder, så bør det i det mindste ske på et veloplyst grundlag.
Af TroelsZ
#42386
Ponduus skrev:ok, skal du bruge skærmen til andet end, at se film over computeren? Fx surfe på nettet eller behandle tekst? For hvis du kommer til at surfe meget på nettet eller behandle tekst er det en LCD, hvis ikke plasma.

Hvilken digital tuner? DVB-T eller DVB-C?

Du får ikke noget ud af at have full-HD med mindre du kommer over 46", så du leder sikkert efter en HD-ready skærm.

Hvor langt kommer du til, at sidde fra skærmen?

Umiddelbart tror jeg, at du vil blive gladest for et PX80. E betyder at det virker i DK, men mange forhandlere glemmer at sætte et E på. Så længe du køber i Danmark er det E-modellen.

Jeg vil foreslå dig, at tage ud og se skærmene live. Det vil gøre det hele meget lettere for dig selv;)
1.
Når jeg skal bruge den til computeren er det kun til film. ikke surfe og behandle tekst.
- så går ud fra at jeg sagtens kan vælge et plasma ?

2.
"DVB-T eller DVB-C?"
- jeg er ikke helt klar over forskellen?

3.
jeg kommer til at være cirka 2 meter fra tv'et.

4.
okay, det undrede mig bare at de har begge inde på den samme hjemmeside.

5.
jeg har også tænkt på at tage ud og kigge irl, men rart at vide hvilke specielle man kan kigge efter :)

tak for hjælpen so far ;)
Af Joergner
#42406
Burn-in burde ikke være noget problem.

DVB-T står for Digital Video Broadcasting-Terrestrial. Terrestrial er sendemetode for jordbaserede Tv udsendelser. Det er f.eks. antenner på hustage. Folk der således vil modtage digitale signaler til Tv via deres husantenne skal have en DVB-T tuner. Enten indbygget i Tv'et, DVD'en eller som en separat boks.

DVB-C står for Digital Video Broadcasting-Cable. Det er denne standard man skal benytte sig af, hvis man modtager kabel-Tv.

Hvis du skal ud i butikkerne, så tag i El-Giganten i næste uge, de får Panasonic 42PZ85E på tilbud til 9999,- Det overskrider budgettet lidt, men så får du også en Rolls Royce inden for fladskærme.

Tak til redaktionen, for lån af tekst til at forklare forskellen på TV-tunere
Af TroelsZ
#42417
Joergner skrev:Burn-in burde ikke være noget problem.

DVB-T står for Digital Video Broadcasting-Terrestrial. Terrestrial er sendemetode for jordbaserede Tv udsendelser. Det er f.eks. antenner på hustage. Folk der således vil modtage digitale signaler til Tv via deres husantenne skal have en DVB-T tuner. Enten indbygget i Tv'et, DVD'en eller som en separat boks.

DVB-C står for Digital Video Broadcasting-Cable. Det er denne standard man skal benytte sig af, hvis man modtager kabel-Tv.

Hvis du skal ud i butikkerne, så tag i El-Giganten i næste uge, de får Panasonic 42PZ85E på tilbud til 9999,- Det overskrider budgettet lidt, men så får du også en Rolls Royce inden for fladskærme.

Tak til redaktionen, for lån af tekst til at forklare forskellen på TV-tunere
tak for info om DVB-typerne ! jeg er dog stadig i tvivl om hvad jeg ville foretrække, da man nok kommer til at bruge begge i fremtiden ( så vidt jeg forstår ? )

og tak for rådet omkring 42PZ85E ! :)
jeg har kigget lidt nærmere på den og i mine øjne ser det ud som et super tilbud!
men er det dét værd at give 3000 kroner ekstra for, i forhold til 42PX80 ?

^ valget er lige pt. imellem PX80 og PZ85 O_O

Jeg har læst at det er lige meget med FULL HD egentligt ikke betyder noget når skærmen er 42" ? så jeg kunne vel lige så godt spare de penge og købe PX80'eren ? eller betyder det noget når jeg tilslutter den til en computer ?

Opdagede lige denne model Sony KDL-40W4000, den ser da også nice ud ? oder was ?

btw. tak for alle de indlæg og forslag i er kommet med indtil videre ! :)
Af JohnnyGoofy
#42421
PZ85 er ikke 'kun' full hd :)

det også 1:15.000 vs 1:30.000 kontrast ratio.

Og så er der noget motion control i pz85 (dog virker folk ikke så imponeret over det, så hvis du kunne finde en pz80 billiger, så ville det måske være ide da det er den eneste forskel mellem pz80 og pz85)

Og hvis du skal bruge det til computeren skal du jo have skrivebord'et på formodenligt, og der er 1920*1080p en stor fordel.

+ Hvis du nu skulle sælge den om en 3-5 år så tror jeg det noget nemmer at komme af med det Full HD.

Men det koster jo lidt lige nu :)

/JohnnyGoofy
Af Ponduus
#42431
Du har ikke noget at bruge full-hd til når skærmen ikke er større. Desuden tvivler jeg på, at du vil sælge dit tv inden for de næste par år. Selvom du vælger PX80'ern :)

Men ja, dit valg står mellem PX80 og PZ85 :) I 42" tommer selvfølgelig :D