Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af red_martians
#42245
Jeg giver ret i at VGA er undervurderet. kablet er balanceret og har meget lille tab. Man vil altså max opleve støj på længere stræk, men alt i alt vil billedet stadig stå knivskarpt, og normalt også over lange længder.
HDMI er virkelig et problembarn hvis du spørger mig.
Hvad angår TV-skærme er de ofte begrænsede til 3 opløsninger. 576, 720 og 1080. Flere ældre LCD-skærme og plasma skærme har kun 768linier, og det kan derfor være bøvlet at få pixelmapping på dem.
Det største problem er kvaliteten. Et full-HD-signal kræver meget af kablet, og jeg har oplevet flere problemer med billige kabler, der faktisk ikke holder mere end 3-5m med full-HD.. Dernæst dør HDMI-kablet, pga. signal-tab. Samme problem kan opstå med adaptorer, HDMI-knæk, eller bare en tur gennem en surroundforstærker med dårlige kabler. I sådanne tilfælde vil jeg klart foretrække VGA hvis det altså var muligt:-)

Alt i alt. Ingen af løsningerne er reelt dårlige, bare man tænker over hvad man har gang i.
Af jenslyng
#42254
silword skrev:Jeg har et Sony KDL-40V4000 og ønsker at se film fra min computer som har et grafikkort med VGA udgang.

Mit spørgsmål er så om et grafikkort med HDMI udgang giver bedre billede end et med VGA eller om det er lige vidt?

Og hvad anbefales?

- Silword
Hvad er dine erfaringer med V4000'eren? Jeg overvejer at købe den nemlig.

Hvad er dens styrker og svagheder?

Jeg vil bruge den til at se en del sport og blu-ray film