Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#42918
Jeg har lige investeret i et sony 26v4500 med kabeltuner og mpeg4.
Den finder DR1, DR2, TV2Charlie, TV2 (som den kalder Lorry + den er uden programguide) på den digitale kabeltuner. Burde den overhovedet kunne finde nogle digitale kanaler, da jeg ikke har noget kort i TV'et?

Den finder også en masse andre kanaler som jeg ikke kan (sort skærm) + nogle radiokanaler.

PS. jeg har kun grundpakken hos yousee!

Så vidt jeg ved skal man opgradere til mellem- eller fuldpakken samt have et kort, for at se digitalt tv via yousee?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#42935
DR og TV2 kanalerne kan hentes ned af alle (pga vores medielicens), og umiddelbart lyder det som om, at du henter dem fra antennenettet. Du har ikke også en ekstern antenne til antennenettet tilsluttet?
Boksen du har kan dog også have en lille DVB-T modtagerenhed indbygget.
Alternativt skal de være lagt ind i kabel-tv nettet til fri hentning. Jeg er faktisk ikke klar over om det er tilfældet.

Jeg ved at Canal Digitals nye parabolboks også henter TV2 ned via DTT (antennenettet), med hjælp fra et lille ekstra antennemodel i boksen. Det er gjort som konsekvens af de mange sure miner over, at man ikke kan tage TV2 over parabol hos hverken Viasat eller Canal Digital.
Af schelde
#42938
Hej Rasmus

Tak for hurtig reaktion.
Når jeg søger på kanalerne skal jeg vælge om jeg har Kabel eller antenne, så den må vel have fundet dem på kabeltuneren...

Hvis jeg søger digitale kanaler på antennenettet finder det ingen (fordi der ikke er tilsluttet antenne.

Så det må være digitale kabel kanaler den har fundet. De er også væsentligt bedre end dem den har fundet med den analoge tuner.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#42940
Nårh ja, kabeltuneren er jo indbygget i Sony. Det glemte jeg lige i farten.

Ja, så må de næsten ligge på kabel-tv til fri hentning. Jeg tror dog ikke du får held med at hente yderligere kanaler. Hertil skal du bruge dekoder-kortet. Og ja, normalt kommer der også lidt oven i prisen, hvis du skal have de digitale kanaler. Det er så vidt jeg husker en kortafgift på 199 kroner halv-årligt og så kan du tilkøbe ekstra kanaler/pakker separat.
Af schelde
#42943
Hej Rasmus

Tak igen fordi du er så hurtig.

Det sony tv jeg har købt, har jeg 14 dages returret på, og overvejer seriøst at udskifte det med et panasonic px80 37" plasma, da jeg har set det i en forretning og synes billedet er bedre og roligere at se på end de LCD skærme jeg har set.

Men har to problemer.

1. størrelsen.
Vi sidder ca. 2 meter skærmen, men har mulighed for at flytte tv-bordet (på hjul) en meter længere bagud. Jeg synes 37" virker meget stort og er bange for at vi kommer til at sidde og "tælle pixels" Vi ser mest DR1, DR2 og TV2 dvs. alm. underholdning og film og sport samt film fra DVD.
Har pt. som sagt et 26 tommer og synes egentligt at det er stort nok (selv om det ser lille ud når det er slukket...)

2. tuneren
Vi har i dag kabel tv, men vil opsige det, da vi egentlig bare ser de kanaler man kan hente gratis ned fra luften (har gammel antenne på loftet). Men hvad sker der når mpeg2 sinalet lukker. Skal vi så have en boks - det vil vi meget gerne slippe for!

Håber du også kan hjælpe mig med det
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#42944
Du kan ikke se de enkelte pixels i 3 meters afstand, men opløsningen på et TV signal er jo kun på 720x576 punkter, så uanset hvad, så vil du få opskaleret billedet til skærmens opløsning. Du vil derfor kunne se at billedet ikke er så skarpt som det KUNNE være hvis det havde været et HD signal. Med en digital tuner burde det dog ikke være et problem, da du får et bedre billede ud af det, hvilket sagtens kan bruges på et 37" TV i den afstand.

Der er forlydender om et MPEG4 modul der kan indsættes i CI slottet bagpå TV med eksempelvis DVB-T tunere, som PX80 også har. Disse moduler skulle omdanne MPEG4 signaler til MPEG2, som så kan vises på TVet. Da der pt. ikke er nogen af disse luftbårne signaler alligevel, så er det dog stadig kun rygter der svirrer.