Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#37466
Hej,

Er helt ny i den her verden og efter at have samlet lidt indtryk og basis viden har jeg lige et par spørgsmål til hvordan jeg laver et setup/ en konfiguration af digital bokse, mediecenter og TV i et kabel-tv miljø

Som det fremgår vil jeg lade et mediecenter indgå i setup, men er lidt i tvivl om dets rolle mht tuner i tilfælde af at jeg også f.eks. køber Yousee' samsung HD modtager.

Hvis jeg har forstået ovenstående scenarie korrekt så er "flowet" af signal følgende:
1. Yousee HD box modtager kabel-tv signal
2. Det (nu) digitale signal sendes til mit medie center
3. Fra medie center sendes signalet til TV'et

Spørgsmål:

1. Hvilken indflydelse har valg af tv-tuner kort i mediecenteret på billedet i ovenstående scenarie (læs: kan jeg "ødelægge" det "pæne" signal fra yousee boksen) og endnu mere vigtigt, har jeg overhovedet brug for et tv-tuner kort?

2. Grafikkortet i medie centeret; har det (altså grafikkortet) nogen indflydelse-udover at det selvfølgelig skal være i stand til at sende i 1920*1080 hvis jeg vil have HD (ved godt at det er lidt off topic i det her forum)

3. Såfremt jeg bare vil have det "lækre" billede på kanaler som DR, DR update osv. og er ligeglad med tillægsprodukter fra Yousee såsom Cinema og TV-pakker, kunne jeg så med det rette TV-tuner kort i mit medie center, komme helt uden om alle yousee produkter/bokse? Ville jo helst gerne undgå den ekstra boks, men stadig få det lækre signal..

4. Tuneren i TV'et kan være fuldstændig ligegyldig, ikk??

Håber ikke det blev for kringlet og tak for et godt forum

hilsen Morten
Af NoNameDesigndk
#37482
Velkommen hertil ;)

1. Så vidt jeg er informeret skal du ikke have nogen tuner i din pc, du skal derimod have en HDMI INDGANG, da YouSee boxen vist tilsluttes med HDMI.

2. hmm hvis det ikke er "hurtigt" nok kan den måske ikke følge ordentlig med billedet, men det tror jeg vist normalt ikke er et problem..

3. Ja det kan du. 799,- i TDC butikken så har du en tuner der også kan tage DVB-T, hvilket jo er digitalt antenne net. En sådan tuner kan sikkert fås billigere.

4. Jo det kan den, da Yousee boxen klarer hele tuner delen, men det setup du vil lave, er vist tæt på umuligt.. ?

Nej det var vist helt i orden
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#37489
Jeg tror ikke de løsningsforslag du kommer med her kan bruges i sammenhæng med et mediecenter. Billedet skal jo fra Yousee boksen, over i mediecenteret og VIDERE til TV'et. Det kræver at du har passthrough for en HDMI indgang i mediecenteret og det fås vist ikke uden en eller anden form for videokort dedikeret til opgaven.

Punkt nr. 3 tror jeg også skal forstås på en anden måde. Der spørges om et tunerkort til PCen og ikke en ekstern dekoder der igen skal kobles ind i PCen. De løsninger som TDC har er eksterne bokse der er beregnet til at sætte direkte til et TV og ikke i et mediecenter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#37503
Jeg er godt opmærksom på at man kan få alle mulige indstiksmoduler til PC'en, men da der efterlyses en løsning der kan køre med MPEG4 dekodede signaler så er problemet et lidt andet. Dvs. der skal være plads til et CA modul og et dekoderkort fra YouSee...
Af MortenDecker
#37520
tak for gode svar..

Ved ikke om det blev lidt uklart i mit indlæg, men jeg ville jo egentlig helst undgå at skulle have nogen som helst bokse, kort eller udstyr i det hele taget fra Yousee hvis jeg kan uden at miste kvalitet i billedet. Bygger mig et medie center uanset hvad!

Jeg kan så næsten forstå at bare jeg har en digital tuner i min computer (medie center) så giver det samme funktionalitet som Yousee boksen ville gøre mht kvalitet af billede.
Den eneste forskel på den løsning og alternativt Yousee boksen ville så være de tillægssydelser såsom Cinema og diverse tv-pakker som f.eks. samsung boksen tilbyder.


Tak for hjælpen og god weekend
Af NoNameDesigndk
#37525
du kan få digitale tv tunere til computer hvor den kan tage digitalt tv fra en hus-antenne eller hvad man kalder dem. Det vil sige du får de kanaler der er i luften, så udover cinema og de andre funktioner du nævner du mister, så mister du også muligheden for at vælge hvilke kanaler du vil se. Din placering i Danmark bestemmer hovedsageligt hvilke kanaler du kan se. Dvs. man kan få de fire danske, DR1, DR2 DR update og TV2, og hvis du bor tæt på tyskland for du nogle tyske digitale kanaler, tæt på sverige så får du også svenske digitale kanaler. Kvalitets mæssigt skulle det være lige så godt som med yousee og zaptor bokse, men det er så ret begrænset hvad du kan få m.m.

Men digitalt tv fra zaptor eller yousee i en computer kan vist ikke fås, som Yakken skriver.. Det kræver et specielt type kort halløj..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#37527
Hvis du vil have HD kanaler eller andre af de kanaler som YouSee udbyder i deres udvidede pakker, så slipper du ikke for at skulle have et CA modul og et dekoderkort installeret i én eller andet form for CI slot. Om dette slot sidder i din TV tuner eller en ekstern boks er for så vidt ligegyldigt.

Yousee kan du KUN benytte hvis du vælger at købe deres digitale abonnement, hvilket koster 199 kr. pr. år plus udgiften til det CA modul der skal holde på dekoderkortet. Hvis du bare vil se DVB-T kanaler, så koster det ikke noget, men programudbuddet er meget sparsomt.
Af MortenDecker
#37538
super, så hvis jeg har forstået det korrekt så ville jeg f.eks. kunne smide sådan et kort her :

TerraTec link (DVB-C kort da jeg har kabel-tv)

i min pc, få et Yousee abonnement + kort og så bare sørge for at signalet ud af pc'en er HDMI og passer til min skærm

Tror det var alt for nu og må nok hellere starte med at købe tv i første omgang :)

Tak for hjælpen