Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lamsn
#34519
Jeg har købt et Panasonic TH42PX80, og den har DVB-T. Men hvad er det helt nøjagtigt. Der er også noget der hedder DVB-C osv osv. Jeg har prøvet at google det, men synes ikke rigtig at jeg helt forstår hvad det er. Har den indbygget digital box, så jeg kan se dr2 med det samme jeg får det, eller hvad er det lige det her DVB-T er så godt for ?

Har læst om det under begreber, men jeg har stadig min tvivl, da jeg ikke kan finde ud af om jeg kan se digital tv med dvb-t eller om jeg skal købe sådan en boks alligevel ??
Af jakobnybo
#34525
DVB tunere er digitale tunere indbygget i TV´et. Det står for Digital Video Broadcasting.

I dit tilfælde har du så en DVB-T tuner. "T"´et i denne forkortelse betyder terrestrial, fransk og betyder antenne. Det betyder du har en indbygget digital tuner til antenne. Derfor kan du altså se de digitale kanaler, DR1, DR2, TV2 og den nye DR Update i digitalt signal.

Du har derfor IKKE behov for en ekstern box for at kunne modtage disse digitale kanaler, da den altså sidder indbygget i selve TV´et.

Nu kender jeg ikke Panasonic vildt godt i menuerne, men kunne forestille mig den selv søger på DVB-T tuneren af sig selv når du efter kanaler på alle frekvenser og signaler.

Som du selv siger findes der også en DVB-C tuner. Det er så til kabel TV. C står for cable.
Yderligere findes der også DVB-S. Det er til digitale signaler via satellit.
Af lamsn
#34527
Mange tak for svaret. Når jeg så modtager mit TV, skal jeg så ikke proppe antenne stikket i. Eller det skal jeg vel ? Eller hvordan. Bliver sgu helt forvirret nu :)
Af Cermit
#34545
Jo, i med antennestikket, og første gang du starter skærmen op, er der nogle basale ting du bliver guidet igennem, deriblandt kanalsøgning (både de analoge og de digitale).

Derefter vil du kunne skifte mellem de analoge og digitale signaler, ved at trykke på "TV" knappen (øverste højre hjørne).
Af teamet
#34546
terrestrial betyder ikke antenne på dansk.. Det kan bedst oversættes til jordbunden, jordlig eller "af jordisk herkomst".

bare lige for at præcisere..
Af Smartzipants
#34562
Jeg har netop modtaget px80 og er på TDC kabeltv. Her finder PX80 kun kanaler der er analoge og ingen digitale... giver det mening? har jo DR1,DR2 TV2 etc
Af teamet
#34563
Ja, det giver god mening. Sådan er det
Af jakobnybo
#34583
Smartzipants skrev:Jeg har netop modtaget px80 og er på TDC kabeltv. Her finder PX80 kun kanaler der er analoge og ingen digitale... giver det mening? har jo DR1,DR2 TV2 etc
Din nye fladskærm fra Panasonic har en indbygget DVB-T tuner. Altså terrestrial. Eller det vi på dansk kalder jordbunden. Det er til antenne nettet og kan IKKE bruges overhovedet hvis du modtager signaler fra TDC Kabel TV.

Modtager man signaler fra antenne og vil se digitale kanaler skal fladskærmen have DVB-T.

Modtager man signaler fra f. eks. YouSee eller Stofa via kabel-tv og vil se de digitale kanaler skal fladskærmen have DVB-C.
Af pankoke
#36391
jakobnybo skrev:
Smartzipants skrev:Jeg har netop modtaget px80 og er på TDC kabeltv. Her finder PX80 kun kanaler der er analoge og ingen digitale... giver det mening? har jo DR1,DR2 TV2 etc
Din nye fladskærm fra Panasonic har en indbygget DVB-T tuner. Altså terrestrial. Eller det vi på dansk kalder jordbunden. Det er til antenne nettet og kan IKKE bruges overhovedet hvis du modtager signaler fra TDC Kabel TV.

Modtager man signaler fra antenne og vil se digitale kanaler skal fladskærmen have DVB-T.

Modtager man signaler fra f. eks. YouSee eller Stofa via kabel-tv og vil se de digitale kanaler skal fladskærmen have DVB-C.
Hej Skal jeg så forstå det sådan at jeg har et SonyW2000 full hd med DVB-t og en Selectorbox den gamle model fra tdc, at jeg ikke behøver at udskifte til den nye box fra yousee? eller hvad for der er 5 HD kanaler jeg ikke kan se? og alt det digitale system på tv`et ikke virker.
Brugeravatar
Af azrael
#36399
Hvis du vil se HD-kanalerne skal du have HD-boksen.