Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af scleyton
#31334
Nu får jeg snart et nyt fladskærms tv med full hd så det glæder jeg mig til..Men nu kunne jeg jo også godt tænkle mig at få en digital boks..Men hvordan får man det og hvad koster det?Og er det iøvrigt overhovedet værd at bruge penge på, altså ser det digitale billede fra sådan en boks så meget bedre ud end det analoge billede?
Og i det hele taget del jeres viden omkribg det emne med mig..

På forhånd tak..
Af experten
#33403
Af din FullHD får du intet ekstra ud af, da du så enten skal købe en Blueray/HD DVD afspiller eller Xbox360 eller PS3. Men HD kan du få 4 kanaler af med YouSee boxen. Så har du billeder i super god kvalitet. Husk at købe et HDMI kabel og forbinde med din skærm.
Af jakobnybo
#34574
Som "Experten" skriver får man intet ud af FULL-HD ved signaler fra din antenne. Der skal en PS3/Xbox360 eller BluRay afspiller til. Det giver til gengæld sindssygt flotte billeder.

Men hvis du snart får fladskærm med FULL-HD burde der næsten ligge en indbygget DVB-T/C/S tuner i selve TV´et så du ikke skal investere i en ekstern digital box. Iøvrigt får du også en extra fjernbetjening at lege med. Det er ikke altid lige sjovt.
En ekstern box kan koste fra ca. 400 og op. Alt afhængig af mærke.

En vigtig ting ved digitale tunere er at det skal passe til dit hjem. Hvis din nye fladskærm er med en DVB-T tuner og du har kabel-tv får ingenting ud af digital tuneren. DVB-T er til antenne nettet. "T"´et står for terrestrial, dansk for jordbunden.
DVB-C er til kabel-tv. C står for cable. Yderligere findes der DVB-S til satellit.
Så husk, du får ingen digitale kanaler hvis du ikke har den rigtige digitale tuner!

Forskellen fra analoge signaler til digitale er MEGET stor. Der er meget mere skarphed i billedet. Farverne er dybere og du får lyden digitaliseret, hvilket tit giver bare en lille smule bedre lyd. Specielt hvis man har surround.